Overvejelser når du vil opgradere fra Magento 1 til 2

Udgivelses dato: 31. January 2019

Måske har du hørt, eller selv erfaret, at versionsopgraderinger kan tage lang tid og skabe en masse besvær. Det er måske endda lige akkurat årsagen til, at du har udsat den uundgåelige opgradering af din webshop fra Magento 1 til 2. Men dette er imidlertid ikke noget, der ikke kan løses med lidt omhyggelig planlægning og den rette partner til, at assistere dig i det.
Magento 2 giver dig en hel række af nye features og ændringer, der gør det markant anderledes end version 1. Derfor er der ting, du er nødt til at regne med ind i din planlægning, som du almindeligvis ikke ville behøve at bekymre dig om ved mindre opdateringer og installering af patches.

1. Nye behov
Dét at flytte over til Magento 2 er først og fremmest en migrering af dine Magento 1 webshopdata, -design, -moduler etc. til den nye version. Men i takt med at du migrerer - lige fra dit tema og layout, udvidelser, egen kode, til produkt- og ordredata – kan du lige så godt foretage en lille revurdering af din webshop og e-handelsstrategi – og lave ændringer og tilføjelser, mens du nu er i gang.

At opgradere til Magento 2 er en ‘opgradering’, ikke kun fordi du flytter til en bedre version af din webshopløsning, men også fordi du får mulighed for, at gentænke din webshop og beslutte dig for forbedringer, der kan fremme din virksomheds vækst.

Denne opgradering kan dermed være den oplagte mulighed for, at genoverveje gamle idéer og komme på nogle nye, samt gennemgå din webshop påny for, at se hvad du vil tage med over i den nye version, og hvad du vil efterlade. Set i lyset af ting du har lært gennem brugen af Magento 1, kan nogle opklarende spørgsmål til dig selv være:

  • Hvilke funktionaliteter kan jeg føje til min webshop for, at gøre tingene lettere for både mit team og mine kunder?
    (For eksempel hvis du overvejer en ekspansion, eller du allerede er ved at anlægge en omnichannel-strategi, så kan du overveje at implementere et PIM-system for at centralisere administrationen af din produktinformation.)
  • Hvilke ændringer af webshoppens tema eller layout kan jeg lave, for at generere flere leads og øge konverteringer?
    (Du kan gennemgå dit sites analytics, og tage et kig på hvad, der virker og hvad, der ikke virker i retning af layout, billeder og placering af CTA’er.)
  • Hvilke eksisterende funktionaliteter, som ikke fungerer for min forretning, kan jeg skille mig af med i den nye version?
    (I tilfælde af at du har gamle udvidelser, som ikke gør nogen nytte mere, eller udvidelser, der allerede er integreret i Magento 2.)

Selvom denne opgradering kan virke som en ordentlig mundfuld, hjælper det, at se det som et nyt kapitel for din webshop. Der kan være funktionaliteter, der ikke var tilgængelige tidligere, eller simpelthen ikke mulige at tilføje i 1.x, som du nu kan tilføje i Magento 2. Dette er også tiden til at anvende nye ting, du har lært, så du undgår at gøre de samme fejl som med Magento 1.

2. Kompatibilitet med temaer og udvidelser
Måske vil de fleste af dine nuværende standardtemaer og -udvidelser ikke fungere med Magento 2, så du er nødt til, at tjekke om dit tema og udvidelser vil lade sig migrere til den nye version.

Typisk vil du blive mødt af ét af disse to scenarier:

  • Det første er, at det nuværende tema og de udvidelser, du bruger, ikke er kompatible med version 2, men at udvikleren enten har eller har lovet, at lancere en Magento 2-kompatibel version. Det kan dog stadig være sådan, at udvikleren har lavet ændringer i den nye version af udvidelsen, at det har en betydelig indvirkning, på den måde du bruger den på i din webshop.
  • Det andet kan være, at dit eksisterende tema og udvidelserne ikke bliver ved med at være supporteret under version 2. Da bliver du nødt til enten at finde en lignende udvidelse på markedet, der vil fungere med Magento 2, eller som en sidste udvej at få den specialudviklet. Med hensyn til temaer kan du betale en designer for at lave en ny Magento 2-kompatibel skabelon, baseret på dit nuværende tema, eller du kan også bare vælge et nyt tema blandt dem, der allerede er på markedet.

Afhængig af din webshop og de udvidelser du bruger, kan du befinde dig i den ene eller en kombination af de ovenstående situationer. Det er derfor vigtigt at gøre sig de tanker så tidligt som muligt i planlægningen, da det vil have stor indflydelse på på tidshorisont og budget. Det er også derfor, at det er nødvendigt med det første skridt i retning af at afveje behov og krav til den nye webshop, da det vil hjælpe dig med, at beslutte hvilke udvidelser du stadig har behov for, og hvilke du vil efterlade med version 1.

3. Andre tilpasninger
Hvis du har fået tilpasninger udviket specielt til din webshop, skal du også tænke over hvordan de skal flyttes over til Magento 2. Magento tilbyder et Code Migration Toolkit, som kan hjælpe dig med at konvertere Magento 1.x-specifik kode til Magento 2. Imidlertid kan der godt være noget af din egen customiserede kode, der ligger ude over, hvad dette toolkit kan assistere med, og så er den nødt til at blive konstrueret igen, så den passer til Magento 2’s nye arkitektur.

4. Datamigrering
Magento stiller deres Data Migration Tool til rådighed for, at hjælpe brugere med den nok mest komplicerede del af opgraderingsprocessen.

Værktøjet kan sagtens håndtere en standard Magento 1 webshop med kun lidt eller ingen customisering, selv med tilføjede egenskaber. Men hvis din webshop er meget dybt customiseret, vil værktøjet måske ikke være i stand til fuldt ud at varetage migreringen af din webshops data. Du kan så være nødt til selv at flytte hele datamængden - eller i hvert fald en del af det, afhængig af hvad værktøjet kan håndtere.

Efterhånden som du tilpasser din webshops database, tilføjer flere felter og andre funktionaiteter, bliver datamigreringen mere og mere kompliceret. For eksempel er der Magento-moduler, der bruger deres egne tabeller, mens andre benytter Magentos standardtabeller. Hvis det modul du bruger, tilhører den første gruppe, kan du risikere at Magento overser den indeholdte data, hvilket da kræver at du må flytte disse data over manuelt.

5. Integrering med andre systemer
Det er også vigtigt, at tage højde for de tredjepartssystemer din webshop er intergreret med – ERP, POS, PIM eller lagerstyringssystemer. De har højst sandsynligt allerede Magento 2 connectors. Det betyder, at tredjepartssystemet let kan integreres i (dvs. forbindes med) din webshop, uden at du behøver udvikle særlig integrering af det. Ellers er dette også noget, der kan kræve specialiseret udvikling.

6. Organisatoriske hensyn
Med alt det tekniske halløj af vejen er det næste, du skal tænke på, hvor beredt dit eget team er til opgraderingen.

Magento 2 har et helt anderledes udseende end Magento 1. Alt i alt har vores eget Magento team her hos 1902 Software fundet, at version 2 er meget lettere i brug. Men mens det nye interface ikke er særlig svært at navigere i, så betyder dets nye udformning alligevel, at du eller dit team skal tage jer lidt tid til at blive fortrolige med det og lære at manøvrere hensigtsmæssigt i det.
Tidlig planlægning sikrer, at du har god tid til at lære systemet at kende, eller træne dit team i brugen af den nye version, inden din Magento 2 webshop lanceres.

Næste: Selve opgraderingsprocessen >>

Bliv ringet op af Peter inden for 24 timer og få en uforbeholden samtale om dine behov