Det kan være ok at vente 3 dage med at svare på en mail-bare ikke når den er fra en programmør

Udgivet: January 15, 2016

Du har sikkert prøvet det: Mailen med alle de svære spørsmål fra programmøren må lige vente til i morgen, som så bliver i overmorgen, som så bliver 5 dage senere før den endelig bliver udskudt forever.

Efter 2-3 dage sker der nu én af to ting

Programmøren er videre i livet med andre opgaver fordi dit manglende svar forhindrer ham/hende i at arbejde videre på opgaven. I bedste fald bliver du nedprioriteret, i værste fald glemt. Jo længere tid du venter, desto værre bliver det.

Eller

Programmøren beslutter hvordan opgaven skal løses, og håber at løsningsmodellen er den rigtige (hvilket sjældent er tilfældet).

Svar på mails med det samme!

Hvis ikke du kan svare på det hele, så svar på det du kan. Det vigtigste er at holde processen i gang så din programmør kommer videre med dine opgaver. Åben dialog og spørgsmål kan spare dig både tid og penge.

Svarer du først efter 2-3 uger, så har din programmør sikkert glemt hvad det drejer sig om, og det går ud over kvaliteten og den tid som skal bruges på at løse opgaven.

Hvorfor besvarer man ikke mails?

Fordi man ofte skal igennem mange overvejelser som kræver at man researcher tingene. Det er både svært og tidskrævende. Hertil kommer at hvis man giver et forkert svar, så kan det koste mange penge i omprogrammering. Men det hjælper ikke at ignorere e-mailene.

Du har 3 valg hvis du ikke ved hvad du skal svare. Du kan enten:

  1. Sætte projektet "on hold" mens du får formuleret et gennemtænkt svar. (Der er så en risiko for at programmøren ikke har tid til at starte med det samme du har svarene.)Eller
  2. Du træffer en hurtig beslutning med de facts du kender, og håber på at den er rigtig.Eller
  3. Vente 3 uger før du svarer. Gør du det, så har din programmør højst sandsynligt allerede lavet andre projekter og er kommet helt væk fra hvad dit gik ud på. Det går ud over kvalitet og ikke mindst tid. Programmøren skal til at finde din opgave frem og sætte sig ind projektet igen. Den tid betaler du også for. Så svar med det samme, og spar både tid og penge.

P.S. Hvis du bruger en leverandør i Asien, så husk på at de er forud med tiden. Det vil sige når du begynder klokken 9, så er klokken allerede 13, 14 eller 15 der. Det dur derfor ikke lige at tænke ”jeg svarer i morgen tidlig”, for i morgen tidlig er klokken allerede 13, 14 eller 15.

P.P.S. Den første intuition er ofte den rigtige, så pas på at du ikke grubler for meget over tingene. Dagene går, og konkurrenterne løber fra dig i mellemtiden.