Derfor skal du besvare softwareudviklerens e-mail med det samme
Udgivet: January 15, 2016
Senest opdateret: May 19, 2022
Udgivet: January 15, 2016
Senest opdateret: May 19, 2022
Estimeret læsetid: 2 minutter
Du har sikkert prøvet det: Mailen med alle de svære spørgsmål fra udvikleren må lige vente til i morgen, som så bliver i overmorgen, som så bliver 5 dage senere, før den endelig bliver udskudt forever.
Efter 2-3 dage sker der nu én af to ting
Udvikleren er videre i livet med andre opgaver, fordi dit manglende svar forhindrer ham/hende i at arbejde videre på opgaven. I bedste fald bliver du nedprioriteret, i værste fald glemt. Jo længere tid du venter, desto værre bliver det.
Udvikleren beslutter, hvordan opgaven skal løses, og håber at løsningsmodellen er den rigtige (hvilket sjældent er tilfældet).
Hvis ikke du kan svare på det hele, så svar på det du kan. Det vigtigste er at holde processen i gang, så din softwareudvikler kommer videre med dine opgaver. Åben dialog og spørgsmål kan spare dig både tid og penge.
Svarer du først efter 2-3 uger, så har din softwareudvikler sikkert glemt, hvad det drejer sig om, og det går ud over kvaliteten og den tid, som skal bruges på at løse opgaven.
Fordi man ofte skal igennem mange overvejelser, som kræver, at man researcher tingene. Det er både svært og tidskrævende. Hertil kommer, at hvis man giver et forkert svar, så kan det koste mange penge i omprogrammering. Men det hjælper ikke at ignorere e-mailene.
P.S. Hvis du bruger en leverandør i Asien, så husk på at de er forud med tiden. Det vil sige, når du begynder klokken 9, så er klokken allerede 13, 14 eller 15 der. Det dur derfor ikke lige at tænke ”jeg svarer i morgen tidlig”, for i morgen tidlig er klokken allerede 13, 14 eller 15.
P.P.S. Den første intuition er ofte den rigtige, så pas på at du ikke grubler for meget over tingene. Dagene går, og konkurrenterne løber fra dig i mellemtiden.
AUTHOR
Peter Skouhus
En dansk iværksætter, der ejer 1902 Software Development, et it-selskab på Filippinerne, hvor han har boet siden 1998. Peter har stor erfaring inden for IT-udvikling, strategisk it-ledelse og salg.