Lidt tanker om digitalisering og hvordan jeg ville gribe det an

Udgivet: July 08, 2017

Denne blog handler om hvordan jeg ville gribe digitalisering an hvis jeg var chef i en mindre virksomhed.

Du får også et tip til hvordan du bliver mindre sårbar hvis det bureau/den freelancer du benytter, ikke har tid til at løse dine opgaver, eller hvis din programmør siger op.

Den forestående digitalisering

Næsten hver eneste dag læser man i Børsen om den digitaliseringsproces som mange virksomheder skal igennem. Den ene kloge professor efter den anden udtaler sig om vigtigheden af digitalisering og slynger om sig med ord som:

  • Digitalisering
  • Internet of Things (IOT)
  • Big Data
  • Disruption

Og så videre.

Det kan være svært at sætte sig ind i de ting når man samtidig skal drive sin virksomhed, men der er ingen vej uden om.
Det eneste man ikke må gøre, er at blive bange og handlingslammet - verden går ikke under i morgen, og alle konkurrenterne har nøjagtigt det samme problem!

Hvad er digitalisering?

Digitalisering er det som en virksomhed gør for at automatisere processer og derved spare penge fordi der opstår færre fejl, og man har brug for færre medarbejdere. Eksempler på digitalisering kan være:

  • Onlinebooking af hoteller eller flybilletter (kunden laver alt arbejdet selv, og man har ikke de misforståelser der så tit opstår når 2 taler i telefon).
  • Webshops: Før webshoppen gik man ind i en butik eller bestilte igennem Daells Varehus' katalog (Webshoppen sparer medarbejdere, store dyre butikker på de rigtige adresser osv.)
  • Det var også digitalisering da man begyndte at sende regninger på e-mail i stedet for at sende dem med post.

Der er forskellige grader af digitalisering. Automatisk opdatering af ERP, lager, forsendelse m.m. når man modtager en ordre i en webshop eller en fysisk butik, er en forfinet digitalisering idet man tager sin webshop og kasseapparat og så forfiner integrationen. Derved sparer man lønninger fordi en person kan lave mere, og der opstår færre fejl når systemet virker.

Hvis jeg havde en virksomhed så ville jeg...

  1. Bruge 2-3 timer om dagen til at læse og lære alt hvad jeg kunne, om digitalisering. Man skal ikke være social media-ekspert, eller programmør, men man er nødt til at sætte sig ind i materialet og forstå hvad der kan lade sig gøre (og ikke lade sig gøre).
  2. På samme tid ville jeg ansætte en person med gode digitale egenskaber (en digital manager). Den nye digitale manager skulle have en god teknisk forståelse - ikke på programmørniveau, men dog på et sådant niveau at han eller hun kunne tale med en programmør, konsulenter m.v. Herudover skulle han eller hun have en god digital marketingsforståelse. Begge dele er lige vigtigt. Branchekendskab er naturligvis en fordel, men absolut ikke nødvendighed.
  3. Sammen med den digitale manager ville jeg lave en digitaliseringsstrategi for virksomheden. Her gælder det naturligvis om at gå efter de lavesthængende frugter først. Det kunne f.eks. være SEO-optimering, Google Adwords eller Facebook-annoncering. Pas på med at lave et kæmpeprojekt til at begynde med. Der findes mange muligheder som ikke kræver 1000 timers programmering, hvis man tænker sig lidt om.
  4. Det næste jeg ville gøre, ville være at finde en it-virksomhed/bureau som kunne lave alle de programmeringsopgaver, tilpasninger og eventuelt grafisk arbejde som var nødvendigt.
  5. Hvis min virksomhed var på et niveau hvor man havde råd, ville jeg ansætte en fuldtidsprogrammører som f.eks. løste de små opgaver som hele tiden dukker op, mens de store opgaver løses af eksterne parter. Denne programmør kunne ligeledes være med til at validere de informationer man modtog fra de eksterne parter man arbejdede sammen med, samt hjælpe til med at udarbejde udviklingsspecifikationer m.v.Sidst, men absolut ikke mindst, er man meget mindre sårbar: Hvis programmøren siger op, så har man it-virksomheden/bureauet; hvis man opsiger samarbejdet med dem, så har man sin programmør.

Glem ikke

Der er mange måder at komme i gang med digitaliseringsprocessen på, men en ting er 100 % sikker: Alle virksomheder skal igennem den.

Teknologisk Institut: Danske virksomheder forsømmer digitale konkurencefordele