Sådan kan du gribe digitalisering an i din virksomhed

Udgivet: July 08, 2017
Senest opdateret: July 02, 2021

Denne blog handler om, hvordan digitalisering kan gribes an i en mindre virksomhed.

Du får også et tip til, hvordan du bliver mindre sårbar, hvis det webbureau/den freelancer, du benytter, ikke har tid til at løse dine opgaver, eller hvis din udvikler siger op.

Den forestående digitalisering

Næsten hver eneste dag kan man læse i Børsen om den digitaliseringsproces, som mange virksomheder skal igennem. Den ene ekspert efter den anden udtaler sig om vigtigheden af digitalisering og slynger om sig med ord som:

  • Digitalisering
  • Internet of Things (IOT)
  • Big Data
  • Disruption

Og så videre.

Det kan være svært at sætte sig ind i de ting når man samtidig skal drive sin virksomhed, men der er ingen vej uden om.
Det eneste man ikke må gøre, er at blive bange og handlingslammet - verden går ikke under i morgen, og alle konkurrenterne har nøjagtigt det samme problem!

Hvad er digitalisering?

Digitalisering er det, som en virksomhed gør for at automatisere processer og derved spare penge, fordi der opstår færre fejl, og man har brug for færre medarbejdere. Eksempler på digitalisering kan være:

  • Onlinebooking af hoteller eller flybilletter (kunden laver alt arbejdet selv, og man har ikke demisforståelser, der så tit opstår, når man taler i telefon).
  • Webshops: Før webshoppen gik man ind i en butik eller bestilte måske via postordre (webshoppen sparer medarbejdere, store dyre butikker på de rigtige adresser osv.)
  • Det var også digitalisering, da man begyndte at sende regninger på e-mail i stedet for med post.

Der er forskellige grader af digitalisering. Automatisk opdatering af ERP, lager, forsendelse m.m., når man modtager en ordre i en webshop eller en fysisk butik, er en forfinet digitalisering, fordi man integrerer sin webshop og kasseapparat. Derved sparer man lønninger, fordi en person kan lave mere, og der opstår færre fejl, når systemet virker.

Hvis jeg havde en virksomhed, så ville jeg...

  1. Bruge et par timer om dagen på at læse og lære alt, hvad jeg kunne om digitalisering. Man behøver ikke være social media-ekspert eller softwareudvikler, men man er nødt til at sætte sig ind i materialet og forstå, hvad der kan lade sig gøre (og ikke kan lade sig gøre).
  2. Så ville jeg ansætte en person med gode digitale egenskaber (en digital manager). Den nye digitale manager skulle have en god teknisk forståelse - udviklerniveau, men dog på et sådant niveau at han eller hun kunne tale med en tekniker, konsulenter m.v. Herudover skulle han eller hun have en god digital marketingsforståelse. Begge dele er lige vigtigt. Branchekendskab er naturligvis en fordel, men absolut ikke nødvendighed.
  3. Sammen med den digitale manager ville jeg lave en digitaliseringsstrategi for virksomheden. Her gælder det naturligvis om at gå efter de lavesthængende frugter først. Det kunne f.eks. være SEO-optimering, Google Adwords eller Facebook-annoncering. Pas på med at lave et kæmpeprojekt til at begynde med. Der findes mange muligheder, som ikke kræver 1000 timers programmering, hvis man tænker sig lidt om.
  4. Dernæst ville jeg finde et softwarefirma, som kunne lave alle de programmeringsopgaver, tilpasninger og eventuelt grafisk arbejde, som var nødvendigt.
  5. Hvis min virksomhed havde råd, ville jeg ansætte en fuldtidsudvikler, som f.eks. skulle løse de små opgaver, som hele tiden dukker op, mens de store opgaver løses af eksterne parter. Udvikleren kunne ligeledes være med til at validere de informationer, der kommer fra de eksterne parter, som man arbejder sammen med, samt hjælpe til med at udarbejde udviklingsspecifikationer m.v. Sidst, men absolut ikke mindst, er man meget mindre sårbar: Hvis udvikleren siger op, så har man softwarefirmaet. Hvis man opsiger samarbejdet med dem, så har man sin udvikler.

Glem ikke

Der er mange måder at komme i gang med digitaliseringsprocessen på, men en ting er 100 % sikker: Alle virksomheder skal igennem den.

Teknologisk Institut: Danske virksomheder forsømmer digitale konkurencefordele

Bliv ringet op af Peter inden for 24 timer - og få en uforpligtende snak om din virksomheds behov