Hvad er linkbuilding?

Udgivet: April 27, 2020

Linkbuilding er dybest set at få links til at pege på din hjemmeside for at øge synligheden og placeringen i søgemaskiner. Linkbuilding kan være ekstern (dvs. at anskaffe links fra andre hjemmesider, der peger på dine sider) eller intern (dvs. at bygge interne links mellem siderne på din hjemmeside).

Ekstern linkbuilding

Når en hjemmeside med en høj page autoritet (PA) linker til din side, er det et signal til søgemaskinerne om, at din hjemmeside også er af god kvalitet. Ekstern linkbuilding går ud på at erhverve links fra velrenommerede hjemmesider, så din egen autoritet som hjemmeside også øges (primært i søgemaskinernes øjne).

Ekstern linkbuilding kan også hjælpe med at øge referral-trafik til dine sider, især hvis hjemmesiden, der linker til dine sider, regelmæssigt har et højt antal besøgende. Undgå derfor "at oprette links" i spammy blogs eller hjemmesider af dårlig kvalitet, men søg i stedet partnerskab med hjemmesider af høj kvalitet, der er relevante for din branche.

Intern linkbuilding

At oprette links mellem dine egne sider hjælper på mange måder. For det første kan besøgende bedre navigere på din hjemmeside, når du har links, der guider dem til relaterede sider, og for det andet hjælper intern sammenkobling Google med at bestemme, hvilke sider der har større betydning på din hjemmeside (f.eks. hvis flere links peger på bestemte sider).

Intern linkbuilding kan også hjælpe med at sænke din bounce rate - med interne links opfordres besøgende til at udforske din hjemmeside yderligere i stedet for at klikke væk, når de er færdige med den aktuelle side.

Dog er det vigtigt, at intern linkbuilding ikke tager overhånd. Tilføj kun links, når de er fornuftige og relevante – hvis dine sider er proppet med links, kan det distrahere dine besøgende, og du risikerer, at de ikke læser det relevante indhold.

Follow- vs. nofollow-links 

I linkbuilding skelnes primært mellem såkaldte “follow” (eller “dofollow”) og “nofollow”-links. Disse to typer links fortæller Googles webcrawler, hvordan de skal håndtere værdien af et link fra en side til en anden, og hvorvidt Google skal overføre en del af den PageRank-værdi, siden som linkes fra, har.

Nofollow – betyder, at der ikke overføres nogen form for værdi fra side “A” til side “B”. Sagt med andre ord, linket fra side “A” til side “B” forbedrer ikke side “B’s” rangering i søgeresultaterne. Linkets værdi måles udelukkende i det antal besøgende som side “B” modtager fra side “A”.

Follow og dofollow – betyder at den PageRank-værdi, Google har tildelt en side, overføres helt eller delvist (det afhænger af, hvem man spørger) fra side “A” til side “B”. Hvis side “A” har flere links, så deles PageRank-værdien. Ud over at have en positiv indflydelse på side “B’s” PageRank så vil side “B” ligeledes få flere besøgende, som kan konverteres til leads eller kunder.

Som standard er links indstillet til automatisk at være follow (dofollow) links. Det betyder, at din sides værdi automatisk overføres fra side “A” til side “B”, uden at du skal foretage dig noget.

Der vil være tilfælde, hvor du linker til en side men ikke ønsker at videregive værdien fra side “A” til side “B” (“nofollow”), f.eks. hvis der linkes til en side, som ikke er indekseret i Google, eller du ikke ønsker at videregive værdi til en eller flere sider, men i stedet ønsker at videregive al “linkjuicen” til en specifik side, f.eks. en side, du ejer. Dette er, hvad nofollow-links er til.

Nofollow (rel=”nofollow”) er en HTML-attribut, som tilføjes til et link, når linket laves. I de fleste CMS-systemer er det et flueben, man tjekker af, når man laver linket.

Ud over follow- og nofollow-links findes der to andre mindre brugte link-attributter.

Rel=”sponsored” – Links, som bruges til at markere reklame eller betalte links.

Rel=”ugc” – Links, som markerer bruger-genereret indhold, f.eks. forum posts etc.

Seneste artikler

Bliv ringet op af Peter inden for 24 timer og få en uforbeholden samtale om dine behov