Hvad er digitalisering?

Udgivet: May 16, 2019

Digitalisering betyder kort og godt at man automatiserer manuelle processer.

Når man taler om digitalisering, forbinder folk det ofte med at tage en virksomhed til det næste niveau ved at automatisere manuelle processer for derigennem at spare tid og penge. Digitalisering kan f.eks. betyde at man flytter sit bogholderisystem fra en lokal server op i skyen, så man ikke længere er ansvarlig for drift og vedligeholdelse, herunder backup og opdateringer.

Det kan også betyde at man integrerer sit ERP-system med en webshop, så stamdata automatisk enten udveksles eller opdateres, en opgave vi f.eks. har løst for Sparkz tøjkæden.

Digitalisering kan også betyde at man udvikler en app til optimering af afhentning af skraldespande, som vi gjorde for den danske transportvirksomhed Poul Schou.

Det hele drejer sig i bund og grund om at optimere og digitalisere processer for derigennem at:

  • Øge effektiviteten
  • Spare penge
  • Reducere antallet af fejl
  • Udnytte nye tekniske muligheder

Ingen digitaliseringsstrategi?

Der går snart ikke en dag uden at man læser eller hører om den ene og den anden digitaliseringsstrategi, og hvad både offentlige og private virksomheder gør for ikke at blive kørt bagud af dansen. Man får både hjertebanken og svedeture ved tanken om alt det man kan og burde gøre, men ikke får gjort.

Som altid er det vigtigt at man tager det man hører, med et gran salt. For det første er der meget vildledende "clickbait" på nettet til artikler som beskriver det ene og det andet dommedagsscenarie uden hold i, og for det andet er der mange selvudråbte "eksperter" som slynger om sig med ord og udtryk de i bund og grund ikke forstår, men som giver lidt opmærksomhed for en kort stund.

  1. Bruge tid på at sætte sig ind i digitalisering og gør det hele selv.
  2. Benytte en ekstern konsulent.
  3. Ansætte en person som står for digitalisering.
  4. Kombinere de 3 ovenstående muligheder.

Ansæt en medarbejder som hjælper med digitalisering

Hvis din virksomheds økonomi og størrelse tillader det, bør du overveje at ansætte en "allround"-person som har en god, solid forståelse af digitalisering, gerne en med et par digitaliseringsprojekter under bæltet.

En dygtig "allround"-person kan hjælpe med meget, f.eks.:

  • Forklare og gennemgå koncepter og muligheder.
  • Identificere forskellige ting som kan digitaliseres, samt prioritere dem.
  • Være bindeled mellem ledelsen og medarbejderne som bliver berørt at digitaliseringen.
  • Finde leverandører og/eller konsulenter til de forskellige opgaver samt være bindeled mellem virksomheden og leverandørerne.

Benyt konsulenter til rådgivning eller løsning af de opgaver man ikke selv magter i virksomheden. Eksterne konsulenter kan være fantastiske sparringspartnere når man skal starte et nyt projekt eller har behov for viden in-house.

Hvordan holder jeg mig up to date på den digitale front?

Nu er jeg så heldig at arbejde i en teknologivirksomhed med mange hundrede kunder som konstant udfordrer os på alle mulige og umulige måder. Selvom det kan være stressende, så har det den positive bivirkning at lige så snart der er noget nyt som rører på sig, så bliver vi konfronteret med det, og vi er så tvunget til at sætte os ind i tingene.

Ud over den daglige dosis på kontoret så tager jeg til seminarer og kurser når jeg vurderer at det er kvalitet og ikke blot en platform til selvpromovering. En dygtig konsulent (det er typisk konsulenter og områdeeksperter som taler ved sådanne begivenheder) kan dissekere selv meget komplicerede emner på 1 eller 2 timer, så man har noget at arbejde videre med.

Herudover følger jeg med på LinkedIn og Twitter samt et par forummer, som f.eks. Amino.dk.

Seneste indlæg

Bliv ringet op af Peter inden for 24 timer og få en uforbeholden samtale om dine behov