Hvad er et Product Information Management-system (PIM)?

PIM gør præcis dét, som navnet siger - Administrerer produktinformation.

Det er grundlæggende en løsning, der giver dig ét enkelt sted, hvor al information om produkterne i dit katalog indsamles og styres igennem, før de distribueres ad de forskellige kanaler, som du arbejder med.

Hovedformålet med en PIM-løsning er at samle alle de processer, der omfattes af at administrere produktinformation, i ét centralt system.

Hvis du har et omnichannel-brand, der sælger via forskellige kanaler - fysiske butikker, webshops, apps, tredjepartsplatforme og marketplaceannoncer mv. - så er du højst sandsynligt nødt til at jonglere med forskellige versioner af din produktinformation. Informationen er sandsynligvis gemt i flere regneark, hvor hvert teammedlem, fra marketing, over salg, og til kundeservice, hver har deres egen kopi. Det betyder dokumenter, der hurtigt kan blive svære at administrere, når du skal lancere et nyt produkt, eller bare hvis du skal opdatere noget information om et eksisterende produkt.

PIM løser dette problem ved at forenkle hele processen:

Indsamling

Produktinformation kommer fra forskellige interne eller tredjepartskilder som ERP-systemer, leverandører, producenter, oversættere etc. Med PIM kan du indhente alle disse oplysninger og samle dem på ét sted.

Udover at have kun ét informationsarkiv, gør PIM også selve indsamlingsprocessen lettere ved, at give dine leverandører adgang til en onboardingportal i systemet, hvor de kan indtaste information i de formater og indhold, som du selv har defineret. På den måde har de produktinformationer, der kommer ind i systemet, en struktur, som allerede er kompatibel i tråd med din allerede eksisterende. Du behøver på den måde ikke længere bekymre dig om inkompatible dataformater og genindtastning af tusindvis af informationer for at tilpasse dem til din egen struktur.

Berigelse

I denne digitale tidsalder består de oplysninger, der er nødvendige for, at sælge et produkt, ikke længere bare af det grundlæggende, som navn, model, farver og størrelser. Selvom disse åbenlyst stadig er vigtige, har "rigere" data som produkthistorier, billeder og videoer, testimonials osv. ofte en større indflydelse på dine kunders købsbeslutninger. Således skal de rå informationer, du modtager fra producenter og leverandører, redigeres og beriges, så dine produkter skiller sig ud fra konkurrenternes.

Med alle de produktinformationer samlet bekvemt i PIM-systemet, har dine copywriters og marketingfolk let adgang til de ressourcer, de skal bruge for at udøve deres magi og gøre dit sortiment mere tiltrækkende for din målgruppe.

Customisering

I denne omnichannel-verden kan du ikke længere bare smide et stort net ud og håbe, at du fanger alle de ønskede målgrupper.

Dine kunder er sandsynligvis segmenteret i forskellige personaer og grupper på tværs af e-handelskanaler. For at kunne sælge dit produkt skal du tilpasse dit indhold, så det appellerer til disse forskellige kundegrupper. Dine produktinformationer skal tweakes så de bliver lokaliseret til en bestemt kundegruppe eller oversat til forskellige sprog til forskellige lande eller områder. Hvis du driver flere webshops, der sælger de samme produkter, skal du muligvis også skrive unikt indhold for hver af dem, så du undgår at skade din SEO med kopieret indhold.

Akkurat ligesom PIM gør dig i stand til at berige produktinformation, så hjælper det dig også med yderligere at customisere den til dine kunder. Med PIM kan du gruppere dine platforme i forskellige kanaler - Din fysiske butik og webshop i én, apps og Google Shopping i en anden etc. Du kan også oprette forskellige felter afhængig af kravene i hver kanal, f.eks. mobilspecifik beskrivelse i én, desktop i en anden og så fremdeles. PIM fungerer så som en "Single Source of Truth", hvor du kan finde al information, du har behov for til dine forskellige platforme, uden at skulle dobbelttjekke med eksterne arkiver eller dokumenter. På denne måde kan du oprette customiseret tekst til dine produkter, og let distribuere dem til de rette kanaler.

Administration

PIM giver fuld kontrol over dine produktinformationer, som kan være svær at få med manuelle processer og diverse regneark.

Med al data på ét sted har du for det første et solidt overblik over alle dine produkter og de informationer, der er forbundet med dem. Du kan nemt og præcist spotte, når produkt A mangler en beskrivelse, der er til stede på det lignende produkt B, uden møjsommeligt at skulle krydstjekke med hvert enkelt af dine regneark. Dét gør det lettere for dig, at sikre, at den produktinformation, du publicerer, er korrekt og komplet. Slutteligt gør det det også lettere for dine kunder, at søge blandt og sammenligne dine produkter.

For det andet giver PIM dig kontrol over administrationen af hvert niveau i dit product information management. Du kan let tildele roller til teammedlemmer, der så kan se, oprette, redigere og validere de oplysninger, der distribueres til dine kanaler. I stedet for at håndtere produktdata i eksterne regneark og på tværs af forskellige afdelinger, kan dine teams ganske enkelt samarbejde i PIM i overensstemmelse med de rettigheder, du har tildelt. Dette munder ud i et problemfrit workflow og eliminerer de flaskehalse, som tit og ofte opstår når afdelinger deler processer.

Lad os tale om prissætning: Bør dette håndteres i PIM-systemet?

Teoretisk set kan du håndtere din prispolitik i PIM, ligesom du kan med enhver anden produktinformation. Men ideelt set ... nej, ikke rigtig.

Hvis du udelukkende sælger online B2C, kun har én webshop (men også sælger via andre platforme som Facebook eller Amazon), kun henvender dig til én kundegruppe og har én prismodel, kan du sikkert godt slippe afsted med at prissætte i PIM-systemet.

Efterhånden som din prispolitik bliver mere kompleks, kan det imidlertid også blive mere kompliceret for dig at styre det gennem PIM-systemet. Hvis du har forskellige prismodeller for dine forskellige kundegrupper, for ikke at nævne dine B2B- og B2C-kunder, kan din prissætning formentlig bedre håndteres i dit ERP-system, af to hovedårsager:

  1. Styring af en kompliceret prisstruktur inden for PIM forudsætter, at du opretter og administrerer separate kanaler for hver prismodel, hvilket kan være temmelig tidskrævende.
  2. Dine kundegrupper, segmenter og rabatter bliver altsammen administreret i din ERP. Det er god mening, at dine prismodeller, der afhænger af netop disse variabler, bliver styret i samme system.

ERP-systemet kan integreres med din webshop, så den relevante prismodel præsenteres for præcis den kundegruppe eller -segment, der kigger på dine varer - omend dette nok er en anden snak.

Distribution

Produktinformation indsamlet fra forskellige steder og beriget i PIM-systemet kan effektivt distribueres til forskellige kanaler: Din webshop, apps, kataloger, brochurer, e-handelsplatforme som Amazon, eller tredjepartsintegreringer som Facebook eller Google Shopping. PIM fungerer også med de fleste webshopløsninger - så hvad enten du bruger Magento, WordPress eller Umbraco, kan PIM-systemet bruges til at distribuere produktinformation til din webshop.

Dette er især praktisk, når du lancerer nye produkter, der skal på markedet hurtigt, men også når du rette forkert information, der figurerer på alle dine kanaler. At have PIM-systemet som “single source” til denne distribution sikrer ensartethed, som er meget vigtig i multikanalshandel, da forskellig eller forældet information nemt kan skade konvertering, kundeloyalitet og et brands omdømme.

Integrering

PIM kan integreres med dine eksisterende systemer som ERP systemer, point of sale-systemer, varehusstyring eller lagersystemer. Udover at distribuere produktinformationer til eksterne kanaler, kan data, der er oprettet eller redigeret i PIM, også synkroniseres med dine interne systemer, hvilket sikrer at produktinformationer altid er up-to-date, hvor de end ligger.

Næste: Hvem har behov for PIM? >>

Bliv ringet op af Peter inden for 24 timer og få en uforbeholden samtale om dine behov