Følg med i de nyeste tendenser - Digital Marketing og Analytics
Udgivet: February 01, 2021
Senest opdateret: March 19, 2024
Udgivet: February 01, 2021
Senest opdateret: March 19, 2024
Estimeret læsetid: 5 minutter
Effektiv marketing handler i bund og grund om at finde balancen mellem tre parametre: 1) at udvikle det rigtige produkt eller den rette ydelse, 2) at skabe det rigtige budskab og 3) at præsentere budskabet for det rigtige publikum.
I årenes løb har den tredje parameter været stærkt afhængig af evnen til at identificere brugere gennem personlige oplysninger indsamlet online. Men for nylig har strengere databeskyttelseslovgivning og en overordnet tendens til en mere privatlivs-orienteret tilgang gjort disse oplysninger svært tilgængelige, og online marketingfolk sidder tilbage - udfordrede med at finde måder at udfylde hullerne på.
Marketing er i det store hele afhængig af information hentet fra web- eller app-analytics, og analytics er kun så effektiv som de data, den har adgang til - så selvom der helt sikkert er andre faktorer, der har spillet ind i, hvordan digital marketing markant har ændret sig de senere år, så er databeskyttelse givetvis den største årsag til udviklingen.
På den ene side er databeskyttelse helt sikkert et vigtigt spørgsmål, som alle skal tage sig af, ikke kun på privatfronten, men også i erhvervslivet - at respektere brugernes valg og samtykke til, hvilke data der kan indsamles og bruges, er et godt udgangspunkt for at opbygge tillid fra potentielle kunder.
På den anden side kan man dog ikke se bort fra, at strengere databeskyttelseslovgivning, som General Data Protection Regulation (GDPR) og California Consumer Privacy Act (CCPA), samt de fleste browseres default-blokeringer af tredjeparts-cookies, har gjort de fleste analytics- og konverteringsrapporter mere eller mindre upålidelige. Når du ikke har et fuldstændigt billede af dine data, kan det være svært at foretage troværdige observationer og sværere at drage konklusioner.
Så, hvor efterlader dette online virksomhedsejere og digitale marketingfolk? Hvis nylige tendenser overhovedet kan bruges som indikation, ser det ud til, at der er behov for et skifte i vores måde at se tingene på.
Sent i 2020 frigav Google nye ressourcer og funktioner, der er lavet til at hjælpe marketingfolk med at navigere i dette ret nye felt af online annoncering og salg:
Vi undersøger disse to nye teknologier mere detaljeret i de næste blogs i denne serie, men først er det værd at se på nogle generelle konklusioner, som vi kan drage ud fra udviklingen om, hvor marketing og analytics er på vej i 2021:
Vi vil sandsynligvis ikke komme tilbage til dengang, hvor brugerinformation indsamlet gennem cookies var frit tilgængelig til brug for målretning og personalisering, og derfor er det slut med at tænke på 'work-arounds' og 'alternativer' til brugersporing. Det er snarere tid til at begynde overvejelser om hvilke bedre muligheder, der nu er tilgængelige for os i dette foranderlige marketinglandskab.
"Vi vil have 'gaps' i data, og dette vil være tilfældet for alle udbydere af metrics," siger Russell Ketchum fra Google Analytics til Search Engine Land.
Da brugere med rette får mere kontrol over, hvordan deres personlige oplysninger indsamles og deles online, kommer vi også til at se mindre og mindre af den data-rich information, vi har været vant til at basere vores marketingbeslutninger på. Nøglen er derfor at fokusere på de oplysninger, som stadig får, og om nødvendigt tilpasse nye metrics der passer bedre til disse data.
Da branchen fortsætter med at gøre fremskridt inden for AI og Machine Learning, varer det sandsynligvis ikke længe, før vi kan udfylde de data 'gaps', der er diskuteret ovenfor med information fra Predictive Analytics, Machine Learning og statistisk modellering.
Selvom disse ikke er et match for "virkelige" data, er det sandsynligvis heller ikke rigtigt at afvise dem som ringere alternativer. I nogle tilfælde kan AI-rapporter endda give bedre indsigt, end vi kan bidrage med i vores analyse af "normale", reelle data.
I de næste blogs vil du kunne se, hvordan disse generelle konklusioner om de seneste tendenser afspejles i Googles seneste udgivelser. Vi diskuterer Google Consent Mode og Google Analytics 4 - hvordan de fungerer, og hvordan de kan implementeres på din hjemmeside og i din marketingstrategi, samt førstehåndsindsigt fra vores teams egne erfaringer med at bruge og teste dem på vores hjemmesider.
Hvis din virksomhed er afhængig af online tilstedeværelse og annoncering, er tiden nu inde til at begynde at lære og eksperimentere med disse nye teknologier for at forberede dig på, hvad der venter fremover.
Næste: Privacy-compliant tracking af hjemmesider med Google Consent Mode (beta) »
AUTHOR
Peter Skouhus
En dansk iværksætter, der ejer 1902 Software Development, et it-selskab på Filippinerne, hvor han har boet siden 1998. Peter har stor erfaring inden for IT-udvikling, strategisk it-ledelse og salg.