WordPress CMS

Det bedste CMS-system til små og mellemstore virksomheder

Hvad er WordPress CMS

WordPress CMS er et hjemmesidesystem som gør det nemt at lave og vedligeholde en hjemmeside.

WordPress er et såkaldt opensource-system som man kan benytte gratis. Det er derfor et meget attraktivt alternativ til de dyre kommercielle CMS-systemer som er på markedet.

Systemet først så dagens lys i maj 2003 og er et af de mest brugte CMS-systemer i verden med ca. 60-70 millioner installationer – svarende til ca 27 % af verdens top 10.000.000 hjemmesider.

Meget aktivt bruger- og udviklermiljø

Med små 50.000 plugins og op imod 200.000 udviklere i verden er det relativt nemt at udvide og tilpasse WordPress.
Herudover findes der mange fora på nettet hvor man kan få hjælp til alt lige fra programmering og tilpasning til hjælp med hvordan man bruger systemet.

Hvad kan man lave med WordPress CMS?

Med mere end 60 millioner installationer er WordPress blevet brugt til alt lige fra hjemmesider og blogs til webshops, CRM og auktionssystemer.

Når det er sagt, så bruges WordPress primært til:

  • Hjemmesider
  • Blogs
  • Webshops (med et trejdepartsplugin, f.eks. WooCommerce)

Ændringer i temaer og plugins

Det er normalt at man med tiden laver ændringer i sit tema. Man skal dog huske på at hvis man laver rigtig mange ændringer, så kan man risikere at det med tiden ville have været både bedre og billigere hvis man havde lavet sit design fra bunden af.

Man skal være meget forsigtig med at lave ændringer i plugins:

  • Man risikerer at udvikleren laver en fejl. Pludselig virker det plugin man ændrede, ikke mere.
  • Når der kommer en plugin-opdatering, så er det næsten garanteret at man skal lave ændringen en gang til.
  • Man har en tendens til IKKE at opdatere plugins til den sidste ny version fordi man så skal lave ændringen en gang til. Det kan være en sikkerhedsrisiko.

WordPress-temaer og plugins

WordPress er opbygget således at man kan installere et designtema og derved få et mere eller mindre unikt design uden store omkostninger. Herudover kan man udvide WordPress’ funktionalitet ved at bruge tredjepartsplugins. Man kan bl.a. købe temaer hos:

WordPress-hosting

De fleste webhoteller kan hoste WordPress-hjemmesider, og systemet er ofte allerede installeret når man bestiller webhotellet.

Herefter er det nemt for en WordPress-udvikler at installere et tema og de plugins man skal bruge. I Danmark kan man bl.a.. hoste WordPress hjemmesider hos UnoEuro, SurfTown og DanDomain.

WordPress-optimering

Der er flere ting man kan gøre for at optimere sin hjemmeside, såsom hastighedsoptimering, SEO og konverteringsoptimering (konvertering kan f.eks. være at en besøgende udfylder en kontaktformular).

Hastighed

Det er meget vigtigt at hjemmesiden loader hurtig. For det første sætter de besøgende pris på det, for det andet gør Google :-). Google page speed er et godt værktøj til hastighedsmåling: https://developers.google.com/speed/pagespeed/

Som tommelfingerregel bør man have en score mellem 92 og 100.

Loadtiden afhænger af mange ting, herunder:

  • Hjemmesidedesign
  • Programmering/opsætning
  • Hosting
  • Antal besøgende på samme tid

WordPress SEO

Søgemaskineoptimering er et kapitel for sig, men betyder kort og godt at man optimerer sin synlighed i søgemaskinerne, typisk Google. Som tommelfingerregel gælder det om at ligge så højt som muligt på side 1 i Google for på den måde at blive fundet før konkurrenterne.

WordPress er kendt for at lade sig søgemaskineoptimere nemmere end mange andre CMS-systemer, og man kan med fordel benytte Yoast SEO plugin. Dette plugin gør det nemmere at lave on-page optimization SEO optimering ved at gøre opmærksom på hvilke forbedringer man kan lave. Læs mere om Yoast her: https://wordpress.org/plugins/wordpress-seo/

Konverteringsoptimering

Konverteringsoptimering går ud på at lave forbedringer på sin hjemmeside eller webshop som får besøgende på siden til at tage en “action”, f.eks:

  • Købe et produkt
  • Tilføje flere produkter til en indkøbskurv
  • Købe komplementerende produkter
  • Skrive sig op til et nyhedsbrev
  • Downloade en gratis e-bog
  • osv.

Konverteringsoptimering laves på mange måder, man kan f.eks. ændre tekster, farver, “call-to-action” knapper eller layout. Konverteringsoptimering kan være tidskrævende men meget givtigt når det virker.

A/B split test

A/B split test går ud på at teste to varianter af den samme side over en periode for at se hvilken variant der har den bedste konvertering.
Testen laves ved at man har to versioner af den samme side, men hvor man på den ene side har lavet nogle ændringer, f.eks. tekster, farver eller layout, således at man kan se hvilken af de to versioner der “konverter” bedst.

WordPress-opdateringer

Der er typisk 4-6 opdateringer om året. En opdatering indeholder både nye funktionaliteter og sikkerhedsopdateringer.

Sikkerhedsopdateringer installeres ikke automatisk. Det er derfor en god ide at tjekke for opdateringer en gang om måneden.

Man kan evt. alliere sig med en WordPress-udvikler til at lave opdateringen da der ofte – men ikke altid – opstår små problemer.

Værktøjer til konverteringsoptimering

Hvis man skal have en programmør til at lave hver eneste variant man ønsker at teste, så kan det hurtigt blive en dyr fornøjelse.
Heldigvis findes der forskellige værktøjer som kan bruges af "ikke-teknikere" til selv at lave A/B split tests.

Google Optimizer
Gratis værktøj fra Google som er nemt at bruge https://optimize.google.com/
Visual Website Optimizer som er et af de bedste kommercielle værktøjer på markedet i dag https://www.vwo.com*
Det kræver måske en WordPress-udvikler at sætte værktøjet op, men når det er gjort, kan alle lave A/B split tests.

Bliv ringet op af Peter og få en uforbeholden samtale om dine behov

Kontakt os

Peter Skouhus

Vi har lavet softwareudvikling og konsulentydelser for danske virksomheder siden 1998.

Peter Skouhus

Bliv ringet op af Peter og få en uforbeholden samtale om dine behov