Testproces for software til hjemmesider og mobilapps

Lær mere om, hvordan vores QA-testere arbejder sammen med vores softwareudviklingsteam for at sikre kvaliteten af dit system og identificere områder, der kan optimeres.

Vores testproces

Størstedelen af testprocessen udføres efter udvikling, men vores QA-team er involveret i de fleste faser af projektet – fra projektplanlægning og design til implementering og support efter projektet.

  • Når en projektleder har færdiggjort en projektplan med prisberegning, tilknyttes en QA-tester for at gennemgå og kommentere planen.
  • Dette gøres af to årsager: 1) så QA-testeren fra start kan blive fortrolig med detaljerne i projektet, hvilket muliggør et glattere forløb, når det er tid til fuldt ud at teste systemet efter udvikling, og 2) så QA-testeren kan give input til projektspecifikationerne fra et UX-perspektiv og identificere problemer, der skal løses, inden udviklingen begynder.
  • Når projektplanen er færdiggjort, tager designteamet normalt over og designer mockups.
  • Når de er færdige, bliver en QA-tester involveret og gennemgår designene for at at identificere mulige UI/UX-problemer og kontrollere, om mockups overholder best practice.
  • Når udviklingen er færdig, overdrages systemet til QA-teamet til test. (Læs om vores udviklingsproces).
  • QA-testeren gennemgår alle sider eller dele af systemet (på staging serveren), primært med fokus på UX. QA-testeren kontrollerer også følgende aspekter: funktionalitet, UI/UX (for eksempel om de aftalte mockups eller den valgte skabelon følges), kompatibilitet på tværs af browsere, og om det responsive layout er i orden på forskellige enheder og skærmstørrelser m.v.
  • For hjemmesider og webshops kontrollerer QA-testeren også, om tekniske SEO-indstillinger og relevante scripts (f.eks. Analytics, Search Console, Google Tag Manager og andre marketingrelaterede scripts) er korrekte.
  • Eventuelle problemer, der findes i denne fase, rapporteres til – og løses af – udviklingsteamet.
  • Når fejlene er blevet rettet, går QA-testeren gennem systemet igen. Hvis alt er i orden, bliver systemet præsenteret for kunden i en brugeraccepttest.
  • Hvis der her er ændringsforespørgsler (dvs. nye funktioner eller mindre ændringer, som kunden ønsker foretaget), gennemgår vi endnu engang den samme udviklings- og testproces, inden systemet går live.
  • Når der ikke er flere problemer eller ændringer, udrulles systemet.
  • QA-testeren laver anden testrunde, når systemet er på live-serveren. Denne runde er hurtigere og ikke så intensiv som den test, der udføres før udrulningen.
  • Ved hjælp af forskellige SEO-kontrolværktøjer gennemgår QA-testeren hjemmesiden for fejl eller mangler.
  • Efter systemet er lanceret, kan kunden begynde at tænke på ønsker til nye funktioner eller forbedringer. Når vi laver opdateringer, går vi igennem de samme testprocesser som beskrevet ovenfor, før opdateringerne bliver implementeret.
  • En QA-tester kan indkaldes til et projekt efter behov, uanset om det er til projekter, som vi udvikler fra bunden, eller til projekter, som vi overtager den daglige vedligeholdelse af.
  • Hvis du har dit eget udviklingsteam og kun har brug for en QA-tester, tilbyder vi også en enkeltstående testservice, hvor vores QA-afdeling arbejder sammen med dit team.
  • Vi tilbyder også en service, hvor vi laver reviews af systemer (Læs mere om vores software-reviewservice, kildekode, teknisk audit, SEO-audit og UI/UX-audit.)

1902 Software har en dedikeret testafdeling bestående af erfarne QA-testere, der er certificerede i UX eCommerce.

Udover at vores testprocesser kontrollerer funktionaliteten, eller om funktionerne er i overensstemmelse med projektspecifikationerne, sørger vi også for at holde øje med ting, der påvirker brugeroplevelsen, hvilket hjælper dig med at forbedre din konverteringsrate.

Dedikerede QA-testere sikrer, at en anden person end udvikleren kontrollerer systemet, når en udvikler har opdateret noget eller tilføjet en ny funktion. Når et system testes af den samme person, der udviklede det, er der altid en risiko for, at udvikleren overser egne fejl.

Vores QA-team sikrer, at disse små fejl fanges, før kunden får adgang til systemet, så der ikke er noget, der bliver overset.

  • Læs om de typer softwaretests, vi udfører på tværs af vores web-, app- og softwareprojekter.
  • Få mere at vide om, hvordan vi udfører automatiserede tests, og hvilken typer projekter vi gør det ved.

Se vores time priser

Der opstod en fejl, der er markeret med rødt. Opdater dine indtastninger og prøv igen.