Sådan finder du det bedste bureau til webudvikling

Udgivet: January 19, 2018
Senest opdateret: December 22, 2022

Estimeret læsetid: 7 minutter

Vi har alle prøvet at skulle finde en ny softwareudvikler eller et nyt udviklingsfirma til at varetage udviklingsopgaver på hjemmesider eller webshops. Ofte er det en opgave, som udskydes til sidste øjeblik, fordi det er svært, og fordi risikoen for at begå en fejl og vælge den forkerte leverandør er stor.

Læs med nedenunder, hvor vi guider dig til at vælge det bedste software-bureau, når du skal have udviklet en hjemmeside eller webshop. Denne artikel giver dig nogle input til valg af softwarefirma, uanset om leverandøren er freelance eller et it-bureau.

Først og fremmest skal du bestemme dig for, om du skal hyre en freelancer eller et bureau. I langt de fleste tilfælde vil det kunne betale sig at vælge et bureau, eller software-bureau, fordi det giver mere sikkerhed og effektivitet gennem hele processen. Du kan læse mere om fordelene ved at vælge et software-bureau i stedet for en freelance programmør her.

Når du vælger et software-bureau, bør du:

  • Finde ud af, om du har at gøre med et velrenommeret bureau eller et bureau, der uddeler arbejde til freelancere.
  • Sikre, at du kun arbejder sammen med én projektleder pr. projekttype.
  • Undlade at arbejde direkte med udviklerne, medmindre du har en god teknisk forståelse. Det vil med garanti føre til misforståelser og være spild af både tid og penge.
  • Finde ud af, hvem der har administratoradgang til dine systemer. Hvis din leverandør sender dit arbejde videre til en freelancer, skal du sikre dig, at du har kontakt til den freelancer, og ved hvordan hans/hendes forhold til leverandøren er. Hvis leverandøren ikke er villig til at give dig den slags oplysninger, bør du ikke benytte dem som leverandør.
  • Finde ud af, hvem der bakker dig op, hvis din kontaktperson bliver syg, går på ferie eller forlader bureauet. Find ud af, om leverandøren uddanner backup-personale.
  • Sikre, at leverandøren har et supportsystem på plads. Medmindre du selv er tekniker eller har teknisk personel ansat, vil du få brug for at kunne ringe til nogen, efter projektet er afsluttet, for at få hjælp.
  • Tjekke, om responstiden er i den normale arbejdstid eller uden for den normale arbejdstid.

1. Lav en liste over behov og ønsker

Lav en liste over alle jeres behov og ønsker. Find ud af hvad I har brug for: Er det en udvikler, eller er det i virkeligheden en digital marketingsekspert, som forstår sig på SEO, Google AdWords, Facebook-annoncering osv.?

Tænk på:

  • Hvilke typer opgaver skal løses?
  • Hvad kan I selv lave i dag?
  • Hvilke opgaver skal løses i fremtiden?
  • Hvor meget skal der laves hver dag, uge og måned?
  • Hvordan undgår man at lægge alle æggene i en kurv?

2. Identificer succeskriterier

Identificer de succeskriterier, som skal opfyldes af web-udviklingsbureauet, før I begynder at søge.

Succeskriterier kan f.eks. være:

  • Reaktionstid, f.eks. at der ikke må gå mere end 4 timer fra et spørgsmål stilles, til bureauet svarer
  • Timepriser og om bureauet afrunder til nærmeste 30 eller 60 minutter hver gang de kontaktes. Det kan virke som en lille detalje, men den kan betyde meget i længden
  • Kompetencer – er eksperterne fastansatte eller freelancers?
  • Antal medarbejdere
  • Lokation
  • Kundereferencer
  • Osv.

3. Overvej, om det skal være en dansk leverandør

Man kan ofte med fordel benytte udenlandske leverandører, hvis opgaven egner sig til det. Opgaver, som ikke kræver, at man taler dansk eller har dansk kulturel forståelse, kan med stor fordel laves i udlandet, fordi det er billigere.

Opgaver, som bør laves af en dansktalende person:

  • Google AdWords
  • Produkttekster
  • Artikelskrivning, f.eks. til blogs
  • SEO – dog kan de tekniske dele af SEO sagtens laves i udlandet

Opgaver, man med fordel kan sende til udlandet for at spare penge:

  • Udviklingsopgaver
  • Vedligeholdelse af hjemmesider og webshops
  • Webdesign
  • Grafiske opgaver, som f.eks. opsætning af brochurer og kataloger

4. Lav en liste over webbureauer

  • Søg på Google, f.eks. på: webbureau, konsulentbureauer, digitalt bureau osv.
  • Tjek portaler som f.eks. Bureaubiz.dk eller BureauBureau (og der er mange flere)
  • Genetablér kontakt til tidligere samarbejdspartnere/leverandører, som du har haft et godt samarbejde med
  • Spørg venner og kollegaer om de kender et bureau, de kan anbefale

5. Tjek kundereferencer, regnskaber, ratings etc.

Nu er det tid til at tjekke kundereferencer og ratings. Det kan man gøre ved at søge på Google, eller bede leverandøren om kundereferencer – husk, at det næppe er de dårligste referencer, du får udleveret.

Mange bureauer viser på deres hjemmeside ligeledes kundeudtalelser og eksempler på arbejde, de har lavet. Det er således nemt at finde 3-4 bureauer, du kan kontakte. Hos 1902 Software viser vi både kundeudtalelser og eksempler på opgaver vi har løst.

Regnskaber

I Danmark er det meget nemt at få en ide om, hvordan et bureau klarer sig. Proff.dk er en gratis søgemaskine, hvor man kan trække nøgletal ud, se ejerskab m.m. Tjek bureauerne på listen. Man bør nok passe på med at indgå et samarbejde med et bureau, som er på fallittens rand.

Rating-platforme

Der findes et hav af mere eller mindre seriøse rating-platforme. Den mest brugte platform i Danmark er Trustpilot, men der er mange andre, som f.eks. Google, Facebook og Yelp.

Google

Google giver mulighed for at rate bureauer, når man er logget ind på sin Google-konto. Billedet herunder viser 1902 Softwares Google-rating: 4,9 ratings af 5 stjerner.

Facebook

Facebook giver ligeledes mulighed for at rate bureauer på deres Facebook-side. Herunder er 1902 Softwares Facebook-rating: 4,8 ud af 5 stjerner.

6. Flere leverandører

Når man laver softwareudvikling, skal man være meget forsigtig med at bruge flere leverandører på de samme systemer. Hvis et eller andet går galt, så er det 100% sikkert, at begge parter peger på hinanden som værende årsagen til problemerne. Det hele ender ofte i en “shouting-match”, og det kommer der ikke noget ud af.

Hvis man vil have flere leverandører, så skal man sørge for at arbejdsområderne er adskilt. Der er f.eks. ikke noget i vejen for at bruge ét web-udviklingsfirma til Magento-udvikling, et andet til WordPress-udvikling og et tredje til Google AdWords, fordi områderne ikke overlapper hinanden.

Afsluttende bemærkninger

Hvis I har mulighed for at ansætte en medarbejder på fuld tid, som har en god teknisk forståelse samt en god forståelse af digital markedsføring, kan I sikkert spare jer selv for en masse arbejde og problemer, fordi denne person kan være “bindeleddet” mellem jer og software-bureauet. Medarbejderen vil kunne kommunikere udviklingsopgaver og evaluere svar bedre end en person med begrænset erfaring.

Herudover har I en sparringsperson, som kan være med til at vurdere, om de svar og estimater, I får fra web-udviklingsbureauet, passer, og det kan være med til at sænke risikoen for bureauet: Hvis I mister jeres digitale medarbejder, kan I falde tilbage på bureauet for hjælp og vice versa.

AUTHOR

Peter Skouhus

Peter Skouhus

En dansk iværksætter, der ejer 1902 Software Development, et it-selskab på Filippinerne, hvor han har boet siden 1998. Peter har stor erfaring inden for IT-udvikling, strategisk it-ledelse og salg.