Kom godt i gang med Google Analytics 4
Udgivet: February 01, 2021
Senest opdateret: March 19, 2024
Udgivet: February 01, 2021
Senest opdateret: March 19, 2024
Estimeret læsetid: 10 minutter
Den nye Google Analytics 4 (ofte forkortet til GA4) er 'ny' på flere måder. Det er ikke bare en opgraderet version af den gamle Analytics (Universal Analytics eller UA) med et nyt dashboard. Der er også nye metrics, et nyt rapporteringssystem og et helt nyt perspektiv på hjemmesideanalyse og optimering.
GA4 blev officielt lanceret i oktober 2020, men har på en måde eksisteret siden 2019 i form af "App + Web", en beta-version i den gamle Analytics. Derefter blev den omdøbt og introduceret som 'næste generation' af Google Analytics for også at imødekomme alle de virksomheder, der kun har en hjemmeside eller en app, og ikke kun dem med begge dele.
Hvis du allerede har en Universal Analytics-implementering, vil du opdage, at der er ret store forskelle mellem den og GA4.
GA4 introducerer et grundlæggende skifte i, hvordan du måler hjemmesideaktivitet - for at få en bedre forståelse af, hvordan dette helt nøjagtigt påvirker din virksomhed, er det værd at undersøge, hvad der er ændret i den nye version i forhold til den traditionelle Analytics-model, som vi har været vant til.
UA og GA4 er begge en del af det samlede Google Analytics-produkt. En 'property' er dybest set en underkomponent af en Analytics-konto, der bruges til at organisere rapporter og data. Da en UA-property kun understøtter hjemmesider, har virksomheder med apps tidligere brugt Google Analytics til Firebase til separat tracking.
GA4 understøtter også hjemmesider, apps eller en integreret rapport for begge. Dette giver plads til et mere ensartet view af multi-channel data, samt en mere holistisk forståelse af brugeradfærd på forskellige platforme.
Integrerede 'Identity Spaces'
Når man taler om en mere holistisk forståelse af brugeradfærd, er integrationen af målgruppe-data fra forskellige kilder et af de mest interessante træk ved GA4.
GA4 introducerer begrebet “Identity Spaces", der er en gruppe identifikatorer, der bruges til at få bedre kendskab til brugerne. Identity Spaces kan variere fra basis-oplysninger, såsom:
I UA var det før kun enheds-id, der blev brugt til at indsamle brugeroplysninger. Da du har mulighed for at uploade data fra første-parts brugeres id, flettes rapporten for denne målgruppe ikke sammen med resten af Analytics-rapporterne, hvilket kan have resulteret i at brugerdata blev kopieret ubevidst.
GA4 udnytter dog alle tilgængelige Identity Spaces ved behandling af data - først kontrolleres om et bruger-id er tilgængeligt. Derefter ses på Google Signals, og som en sidste udvej kontrolleres enheds-id'et for at sikre, at lignende brugere er de-duplicated, dvs. kun er registreret én gang i alle Analytics-rapporter. Det betyder, at en bruger, der browser på din hjemmeside og senere bruger din app, behandles som én på trods af, at han er på forskellige enheder (forudsat at der er nok Identity Spaces til at identificere dem).
Dette gavner også dine målgruppe-lister. Lad os f.eks. sige, at du udelukker personer, der allerede har konverteret eller købt noget fra din re-targeting målgruppe; hvis en bruger køber noget gennem app'en, fjernes han fra din re-targetingliste. Før GA4 var der en risiko for, at en bruger kunne være en del af web-målgruppen og fortsat ville blive eksponeret for annoncer med produkter, som han allerede havde købt. Med GA4's integrerede Identity Spaces fjernes brugeren helt fra listen, uanset hvilken kanal eller enhed han bruger til at interagere med din virksomhed.
Sessionsbaserede vs event-baserede modeller
I seneste artikel om Google Consent Mode talte vi om, hvordan måling- og konverteringstilskrivning har lidt under mangler i data på grund af strenge regler for tredjeparts-cookies. Uden cookies er Universal Analytics sessionsbaserede tracking, hvor hjemmeside-handlinger grupperes inden for en bestemt tidsramme, ikke længere lige så effektiv.
Derimod er GA4 bygget på en event-baseret datamodel, hvor fokus lægges på individuelle begivenheder på en hjemmeside (dvs. sidevisninger, klik på knapper, scrolls, submits, osv.), så du bedre kan tracke de brugerhandlinger, der betyder mest for din virksomhed
AI-drevet indsigt
Efterhånden som vi bevæger os væk fra at bruge cookies til tracking, lægger Google mere vægt på at give et højere niveau af analyse ved at bruge AI til at levere viden, man kan handle på.
Nogle af de nyttige rapporter, som du kan finde i GA4, er tendenser i brugernes købsadfærd og konverteringer (f.eks. øget efterspørgsel efter bestemte produkter, udsving i onlineforespørgsler osv.), potentiel indtjening ved at bruge tidligere data, hvilke typer målgrupper der er mere sandsynlige at konvertere og meget mere. Denne viden er baseret på aggregeret og ikke-identificérbar data, som indsamles og kombineres med Machine Learning til modellering for at udfylde manglerne i traditionel Analytics på grund af blokerede cookies.
Brugervenlighed
GA4 er næsten en fuld omskrivning af de rapporter, som marketingfolk og analytikere er bekendte med fra UA, så ligesom med enhver anden ny teknologi, vil der være en læringskurve at tage hensyn til.
Det ser imidlertid ud til, at GA4 i sidste ende er den nemmeste version. For det første muliggør den codeless events-tracking, hvilket betyder, at Analytics selv tracker grundlæggende hændelser uden at behøve manuel opsætning fra din side. Den giver også en simplere rapporteringsstil, der giver virksomhedsejere smart og vigtig viden i stedet for en lang liste med forskellige rapporter, der svarer til forskellige metrics.
Fokus på privatlivets fred - Privacy
I GA4 er det let at have granulær kontrol over data, hvilket gør det lettere at overholde relevant lovgivning om databeskyttelse. Der er også en intuitiv mulighed for at slette data, hvis en registreret anmoder om, at vedkommendes data slettes i alle Googles Analytics-optegnelser.
Med forandringerne i hvordan GA4 måler data, er det også tid til at skifte syn på den traditionelle dataindsamling og rapportering, vi har været vant til i Universal Analytics. Marketing ændrer sig bestemt også og går mod en fremtid uden cookies, og GA4 er endnu et puf til både marketingfolk og virksomhedsejere om at tilpasse deres tilgang, så der ikke er så stor afhængighed af brugeranalyse baseret på personlige oplysninger.
Google forventer, at "data sparsity bliver den nye norm”, fordi der uden tvivl vil være mangler i de faktiske data, vi indsamler, da databeskyttelse fortsat er i toppen af det digitale økosystem. Vi bliver derfor nødt til at bruge Machine Learning og AI til at udfylde manglerne i rapporteringen og måske endda til at give os bedre viden om processen, end vi selv kan komme med i den traditionelle Analytics-model.
Der er flere gode grunde til, at du bør overveje at implementere GA4 på din hjemmeside og/eller din app:
Betydningen af selve Analytics
Google kalder GA4 "næste generation af Analytics". Hvis du ikke engang bruger den gamle Universal Analytics endnu, så er der nogle grunde til, at Analytics er vigtig for din virksomhed:
GA4 er fremtiden
Selvom vi i denne blog fortsat henviser til UA som 'gammel', er den faktisk stadig fuldt funktionel, og Google har ikke sagt noget om at afskrive den indenfor nærmeste fremtid. Når det er sagt, er det imidlertid ubestrideligt, at den traditionelle UA-property i sidste ende vil blive faset ud, mens GA4 er det, som Google kommer til at lægge sin kommende udviklingsindsats i.
Så snart du kan, bør du indsamle data og blive fortrolig med de nye funktioner
Da GA4 og UA er fundamentalt forskellige i deres model og overordnede struktur, kan eksisterende data fra en UA-property ikke importeres til GA4. Så hvis du opretter en ny GA4-property, starter du fra bunden.
Selv hvis du fortsætter med at bruge UA, er det bedst at konfigurere GA4 nu, så du kommer i gang med at indsamle data og lærer, hvordan du navigerer i de nye rapporter.
Du behøver ikke helt at opgive din eksisterende Universal Analytics-opsætning for at begynde at bruge GA4. Den gode nyhed er, at Google lader dig køre parallelle Analytics-egenskaber ved at konfigurere begge dele. (Bemærk, at GA4 er default property type, når du opretter nye hjemmesider. Du har dog stadig mulighed for at oprette en UA-property).
Opsætning af en ny GA4-property består kun af et par trin, som du kan lære mere om her. Hvis du har brug for det, kan vores team også hjælpe dig med den første opsætning.
AUTHOR
Peter Skouhus
En dansk iværksætter, der ejer 1902 Software Development, et it-selskab på Filippinerne, hvor han har boet siden 1998. Peter har stor erfaring inden for IT-udvikling, strategisk it-ledelse og salg.