Forstå forskellen på Google Analytics og andre værktøjer til analyse af brugeradfærd
Udgivet: January 29, 2020
Senest opdateret: March 19, 2024
Udgivet: January 29, 2020
Senest opdateret: March 19, 2024
Estimeret læsetid: 3 minutter
Google Analytics er et effektivt værktøj til at give baggrundsinformation om trafikken på din hjemmeside, fx med data om antal besøgende, hvor de besøgende kommer fra, hvilke sider de besøger, og hvor længe de bliver på din hjemmeside. Alt sammen er helt bestemt nyttig information, men i sig selv giver denne slags data ikke det fulde billede, eller for den sags skyld viden om, hvordan besøgende rent faktisk oplever hjemmesiden.
Værktøjer til analyse af brugeradfærd som Crazy Egg, Hotjar og VWO gør dig i stand til at se nærmere på dine brugeres oplevelse af hjemmesiden, og få mere information end side-bounces og exit-rater. I de fleste tilfælde svarer de på hvorfor til de data Google Analytics leverer.
Værktøjerne er også gode til at give dig en visuel måde at forstå din hjemmesides data på. Især fordi det kan være forvirrende med figurer, tal og procenter, der repræsenterer forskellige måleparametre i en typisk Google Analytics-rapport.
Når det så er sagt, er det ikke et spørgsmål om Google Analytics kontra disse værktøjer, og hvilken metode du skal bruge på din hjemmeside. En holistisk tilgang til at analysere brugeradfærd og strategisk UX-optimering er faktisk at tage de "nøgne" data, som Google Analytics leverer, supplere dem med yderligere data fra værktøjer til at analysere brugeradfærd, og derefter implementere og teste ændringer på hjemmesiden baseret på denne indsigt.
Når du opretter en ny hjemmeside, har du som minimum brug for at få en idé om, hvordan det hele fungerer. Det kan du opnå ved konfigurere Google Analytics, der så tracker din hjemmeside-trafik og rapporterer data i et intuitivt og letforståeligt dashboard.
Men for at se hvordan hjemmesiden klarer sig med hensyn til de målsætninger, der faktisk betyder noget for din virksomhed, er du nødt til at opsætte "Goals". Kort sagt er et Goal en action, som du vil have dine brugere til at tage på hjemmesiden eller i webshoppen. Det kunne være at købe et produkt, oprette en konto eller indsende en kontaktformular. Med andre ord konverteringer på hjemmesiden.
Ved at opsætte mål i Google Analytics får du mulighed for at zoome ind på data, der er relevante for de konverteringer, du ønsker at opnå. Fx kan du se, hvilken trafik-kilde der bringer flest konverteringer ind på din hjemmeside, eller du kan se hvilken side, som brugere oftest besøger lige inden, de finder vej til din konverteringsside.
De fleste mål er nemme at sætte på egen hånd, mens andre konfigurationer muligvis kræver hjælp fra en udvikler - alt afhængig af kompleksiteten. Gå til dit Analytics-dashboard, klik på Administrator, vælg Goals, og se dine muligheder der.
Lær mere om mål i Google Analytics her.
AUTHOR
Peter Skouhus
En dansk iværksætter, der ejer 1902 Software Development, et it-selskab på Filippinerne, hvor han har boet siden 1998. Peter har stor erfaring inden for IT-udvikling, strategisk it-ledelse og salg.