Forstå forskellen på Google Analytics og andre værktøjer til analyse af brugeradfærd

Udgivet: January 29, 2020
Senest opdateret: March 19, 2024

Opsætning af mål - "Goals" - i Google Analytics

Når du opretter en ny hjemmeside, har du som minimum brug for at få en idé om, hvordan det hele fungerer. Det kan du opnå ved konfigurere Google Analytics, der så tracker din hjemmeside-trafik og rapporterer data i et intuitivt og letforståeligt dashboard.

Men for at se hvordan hjemmesiden klarer sig med hensyn til de målsætninger, der faktisk betyder noget for din virksomhed, er du nødt til at opsætte "Goals". Kort sagt er et Goal en action, som du vil have dine brugere til at tage på hjemmesiden eller i webshoppen. Det kunne være at købe et produkt, oprette en konto eller indsende en kontaktformular. Med andre ord konverteringer på hjemmesiden.

Ved at opsætte mål i Google Analytics får du mulighed for at zoome ind på data, der er relevante for de konverteringer, du ønsker at opnå. Fx kan du se, hvilken trafik-kilde der bringer flest konverteringer ind på din hjemmeside, eller du kan se hvilken side, som brugere oftest besøger lige inden, de finder vej til din konverteringsside.

De fleste mål er nemme at sætte på egen hånd, mens andre konfigurationer muligvis kræver hjælp fra en udvikler - alt afhængig af kompleksiteten. Gå til dit Analytics-dashboard, klik på Administrator, vælg Goals, og se dine muligheder der.

Lær mere om mål i Google Analytics her.

AUTHOR

Peter Skouhus

Peter Skouhus

En dansk iværksætter, der ejer 1902 Software Development, et it-selskab på Filippinerne, hvor han har boet siden 1998. Peter har stor erfaring inden for IT-udvikling, strategisk it-ledelse og salg.