Ved du, hvad krydssalg er? Læs mere om fordelene her
Udgivet: August 19, 2019
Senest opdateret: March 19, 2024
Udgivet: August 19, 2019
Senest opdateret: March 19, 2024
Estimeret læsetid: 2 minutter
Krydssalg er en måde at tilskynde kunderne til at købe andre produkter eller varer udover dem, de leder efter ved at tilbyde andre muligheder, der kan have højere værdi i stedet for at begrænse kunderne til allerede kendte produkter. Cross-selling klassificerer produkter, der opfylder yderligere eller supplerende behov, som muligvis ikke opfyldes af det ønskede produkt.
Dette er de produkter, der understøtter eller supplerer den valgte vare. For eksempel, når brugeren vælger en bærbar computer, kan hjemmesiden vise relaterede produkter såsom trådløs mus, højttaler, computertaske eller skærmbeskyttelsesfilm. Relaterede produktblokke vises normalt på produktsiden.
(Figur 1: Billedet viser de produktblokke, der relaterer til en bærbar computer. Det viser supplerende produkter så som en mus og en højtaler).
Alternative produkter er de samme som det valgte produkt, men med tilføjede eller andre funktioner. Dette er nyttigt for brugerne, især når det produkt, de har set på, ikke helt opfyldte deres krav 100%. Det kan også vises på aktive sider med udsolgte produkter. Når brugerne får andre valgmuligheder, kan det være med til at reducere antallet af forladte indkøbskurve.
(Figur 2: Billedet viser produktblokke med alternativer til den bærbare computer. Det viser tilsvarende produkter med visse forskelle).
Topsælgende produkter er de varer, der bliver købt af flest kunder. Det vil skabe nysgerrighed og inspirere andre til at undersøge disse produkter. Topsælgende blokke bliver typisk vist på hovedsiden, produktoversigter (kategori/søgning) eller produktsider.
(Figur 3: Billedet viser den top-sælgende blok på en webshops forside).
Disse produkter er de varer, der har flest besøg. I lighed med top-sælgende produkter vil dette medvirke til yderligere nysgerrighed og inspirere brugerne til at undersøge disse varer. Denne blok vises på tværs af forskellige sider, men findes normalt på produktoversigts-siderne.
(Figur 4: Billedet viser de mest sete produktblokke på en webshops forside).
Fremhævede produkter er varer med karakteristiske egenskaber eller varer, som fx er i begrænset oplag eller på udsalg. Det kan også være alle produkter, som ejeren af hjemmesiden ønsker at fremvise. Implementeringen af fremhævede produkter er ens for de mest solgte og de mest sete.
(Figur 5: Billedet viser den fremhævede produktblok på en webshops forside).
AUTHOR
Peter Skouhus
En dansk iværksætter, der ejer 1902 Software Development, et it-selskab på Filippinerne, hvor han har boet siden 1998. Peter har stor erfaring inden for IT-udvikling, strategisk it-ledelse og salg.