Læs, hvordan du optimerer brugernes oplevelse med IP-geotargeting

Udgivet: August 09, 2020
Senest opdateret: August 02, 2021

IP-geolocation betyder geografisk kortlægning af, hvor en enheds IP-adresse er placeret. Det giver oplysninger om location som f.eks. land, stat, by og så videre. Brugerens aktuelle landeplacering kan bestemmes automatisk ved hjælp af IP-geotargeting.

Teknologien kan bruges til det følgende:

1. Bestemme hvilken hjemmeside brugeren skal videresendes til ved første besøg

For hjemmesider med flere sprog eller webshops kan brugere omdirigeres til den rigtige hjemmeside ved første besøg, så de ikke selv behøver at ændre noget manuelt.

Der er to måder at omdirigere på:

  • Automatisk omdirigering til det korrekte sprog eller den rigtige webshop baseret på brugerens landeplacering.

(Figur 1: Illustration af automatisk omdirigering til den korrekte hjemmeside-visning baseret på brugerens IP-adresse).

  • En anden mulighed er at vise et pop-up vindue og lade brugerne beslutte, om de vil fortsætte til den hjemmeside, de forsøger at få adgang til, eller om de vil gå videre til det sted, der matcher geo-placeringen.

(Figur 2: En pop-up der giver brugere mulighed for at indlæse den rigtige hjemmeside baseret på deres placeringer).

2. Default valg af brugerens land på alle tilgængelige formularer med landefelt.

Med IP-geotargeting kan brugerens aktuelle landeplacering vælges på forhånd i forskellige hjemmeside-formularer. Default valg af land giver brugerne mulighed for at udfylde felterne hurtigere, især i betalingsfasen.

Fordelene ved at landet default er valgt rigtigt:

  • Brugeren skal udfylde et felt mindre;
  • Korrekte adressefelter vises (dvs. nogle lande kræver regionale oplysninger, mens andre ikke gør det). I eksemplerne nedenfor kan du se, hvordan feltet State/Province skifter fra 'optional' til 'required' afhængigt af landet;

(Figur 3: Det valgte land er Danmark, så feltet State/Province er valgfrit).

(Figur 4: Det valgte land er Tyskland, så feltet State/Province er påkrævet).

  • Moms- og skatteregler er forskellige fra land til land, og den korrekte skatteberegning kan allerede foretages i ordreoversigten i indkøbskurven eller på betalingssiden;
  • Forsendelsesomkostningerne er også forskellige afhængigt af det valgte forsendelsesland. Et samlet skøn over ordreomkostninger kan allerede gives tidligt i betalingsfasen.