Læs, hvordan du optimerer brugernes oplevelse med IP-geotargeting

Udgivet: August 09, 2020
Senest opdateret: June 28, 2021

IP-geolocation betyder geografisk kortlægning af, hvor en enheds IP-adresse er placeret. Det giver oplysninger om location som f.eks. land, stat, by og så videre. Brugerens aktuelle landeplacering kan bestemmes automatisk ved hjælp af IP-geotargeting.

Teknologien kan bruges til det følgende:

1. Bestemme hvilken hjemmeside brugeren skal videresendes til ved første besøg

For hjemmesider med flere sprog eller web-butikker kan brugere omdirigeres til den rigtige hjemmeside ved første besøg, så de ikke selv behøver at ændre noget manuelt.

Der er to måder at omdirigere på:

  • Automatisk omdirigering til det korrekte sprog eller den rigtige webbutik baseret på brugerens landeplacering.

(Figur 1: Illustration af automatisk omdirigering til den korrekte hjemmeside-visning baseret på brugerens IP-adresse.)

  • En anden mulighed er at vise et pop-up vindue og lade brugerne beslutte, om de vil fortsætte til den hjemmeside, de forsøger at få adgang til, eller om de vil gå videre til det sted, der matcher geo-placeringen.

(Figur 2: En pop-up der giver brugere mulighed for at indlæse den rigtige hjemmeside baseret på deres placeringer.)

2. Default valg af brugerens land på alle tilgængelige formularer med landefelt.

Med IP-geotargeting kan brugerens aktuelle landeplacering vælges på forhånd i forskellige hjemmeside-formularer. Default valg af land giver brugerne mulighed for at udfylde felterne hurtigere, især i betalingsfasen.

Fordelene ved at landet default er valgt rigtigt:

  • Brugeren skal udfylde et felt mindre;
  • Korrekte adressefelter vises (dvs. nogle lande kræver regionale oplysninger, mens andre ikke gør det). I eksemplerne nedenfor kan du se, hvordan feltet State/Province skifter fra 'optional' til 'required' afhængigt af landet;

(Figur 3: Det valgte land er Danmark, så feltet State/Province er valgfrit.)

(Figur 4: Det valgte land er Tyskland, så feltet State/Province er påkrævet.)

  • Moms- og skatteregler er forskellige fra land til land, og den korrekte skatteberegning kan allerede foretages i ordreoversigten i indkøbskurven eller på betalingssiden;
  • Forsendelsesomkostningerne er også forskellige afhængigt af det valgte forsendelsesland. Et samlet skøn over ordreomkostninger kan allerede gives tidligt i betalingsfasen.