Køb af webshop eller hjemmeside-hemmeligheder du skal kende

Udgivet: November 08, 2016

Din nye hjemmeside eller webshop er da udviklet i Danmark, ikk'?

Nope, sandsynligvis ikke. For det første er din ny webshop eller hjemmeside sikkert baseret på en skabelon, for det andet er chance stor at den er udviklet uden for Danmark. De fleste danske bureauer/it-huse benytter freelancere eller it-virksomheder i billiglande som så laver arbejdet. Det vil sige at når de får en ordre, så sender de den videre til leverandører i lande som Indien, Pakistan, Ukraine eller Filippinerne.

Det betyder at når du køber en webshop eller hjemmeside fra en dansk leverandør - til danske priser - så køber du faktisk kun den "sikkerhed" der er i at handle med en dansk virksomhed, for 70-80 % af arbejdet laves uden for Danmark.

Specialfunktionalitet

Det er nemt at udvide funktionaliteten når man bruger open source-systemer ved hjælp af tredjepartsmoduler. Prisen ligger typisk mellem USD 50 og USD 100, men der er også mange udmærkede moduler som er gratis.

Husk:

Hvis du får tilbud om at få udviklet et specialmodul, så tjek om du kan få det gratis eller købe det for f.eks. USD 75?

Modulmarkedspladser:

Leverandører genbruger kode og systemer

Hvis du skal bruge et specialmodul - som IKKE KAN KØBES - så glem ikke at 9 ud af 10 virksomheder genbruger den kode du betaler for, i andre projekter. Nogle af dem vil endda gå så langt som til at skabe et kommercielt modul som de så sælger. Dybest set betaler du for udviklingen, og de sælger det mange gange. 🙂

Proprietære webshop eller hjemmeside systemer (CMS)

Proprietære it-systemer er lukkede eller semilukkede systemer hvor kunden, "du", licenserer retten til at bruge systemet, men ikke har adgang til den fulde kildekode. Med sådanne systemer kan man typisk ikke selv foretage store ændringer udover installation af add-ins og/eller at lave småændringer i design. Har man brug for funktionalitet som ikke findes i shoppen, så skal den laves af den virksomhed som ejer det system - det kan tage lang tid og bliver ofte meget dyrt.

Når man på et tidspunkt vil skifte et open source-system - og den dag kommer - så er det både dyrt og kompliceret at komme væk fra det proprietære system.

9 ud af 10 webdesigns er baseret på en færdig skabelon?

Du køber en hjemmeside eller webshop. Du får dit eget custom design, ikk'?

Nope, højst sandsynligt ikke. De fleste leverandører køber et fikst og færdigt design fra en af de mange design/skabelon-markedspladser som findes.

Når de har købt det (USD 50,-), så ændrer de logo, sprog (til dansk) samt farverne lidt før de laver den "workshop" - som du betaler - hvor skabelon-hjemmesiden/webshoppen gennemgås.

Denne process er der for så vidt ikke noget galt i så længe leverandøren ikke skjuler det, og så længe du ikke betaler for et fuldt "custom" design.

3 kendte skabelon-markedspladser er:

Husk at du (eller din virksomhed) skal have rettighederne til skabelonen som bruges. Den nemmeste måde at få det på er hvis du selv køber skabelonen og sender den videre til din udvikler.

Ingen, absolut ingen, udvikler en hjemmesider eller webshop fra bunden.

Når du køber en hjemmeside eller webshop (eller en app), bør den laves baseret på et eksisterende open source-system (framework) som f.eks. WordPress, Magento eller Joomla!. Hvis ikke du gør det så ...

  • ...biver projektet for dyrt - hvorfor udvikle noget som man kan få gratis?
  • ...kommer projektet til at tager alt for lang tid med risiko for at koen dør mens græsset gror.
  • ...får du mere ansvar. Husk på du er ansvarlig for at de programmører som arbejder for dig, ikke søger andre græsgange. Gør de det, kan du få store (og dyre) problemer.
  • ...kan du ikke drage fordel af det open source-community som hver dag udvikler ny moduler meget, meget billigere end du nogensinde kunne drømme om at udvikle dem for.
  • ...skal du betale for alle fremtidige opgraderinger, og det bliver dyrt!

Brug i stedet et open source-system som Umbraco, Magento, WordPress, Joomla!, Drupal ...

Seedster 2.0

Jeg var en uge til Spanien for at deltage i Seedster 1.0 arrangeret af Jesper Buch (JustEat, Autobutler etc. etc.). Det var en stor oplevelse, og jeg lærte utrolig mange ting. Jeg kan varmt anbefale at du tjekker  https://www.seedster.dk/ og læser mere. Seedster 2.0 løber af stablen 26. febuar til 5. marts 2017 og koster omkring DKK 12.000 alt inkl.

Jeg har meldt mig til igen.

P.S. Hvis du har et emne du ønsker jeg skal tage op, så send mig en mail
på: peter.skouhus@1902software.com.