Kun Adwords-leverandør, SEO-ekspert, managementkonsulent mv skal underskrive en NDA

Udgivet: June 24, 2016

Forstil dig at du skal have lavet et meget vigtigt projekt i din virksomhed. Hvis din konkurrent finder ud af hvad du laver, og kopiere det, så risikerer du at han kommer på markedet før dig.

Løsningen er en NDA (non disclosure agreement), ikk'?

Der findes 2 typer NDA-kontrakter. Eller rettere, der findes to typer virsomheder som underskriver NDA'er ...

Type 1: For dem er en NDA en standardting der bare skal skrives under så man kan komme videre. De ved at det næsten er umuligt - og under alle omstændigheder meget dyrt - at håndhæve en NDA, så de skriver under uden videre for at komme i gang.

Type 2: For dem er en NDA noget som vil have en begrænsende virkning på deres virksomhed fordi de agter at overholde hver et ord i NDA'en. Hos type 2-leverandøren går prisen ofte op hvis de underskriver en NDA - læs videre, så forstår du hvorfor.

Problemet med NDA

Når en leverandør underskriver en NDA, så er de nødt til at tage forskellige forholdsregler således at de er sikre på at NDA'en overholdes til punkt og prikke. Det koster penge at overholde en NDA 100 %, f.eks. skal man sørge for at kun dem som arbejder på projektet:

  • Har adgang til informationer om projektet mens alle andre i virksomheden ikke har adgang til disse informationer. Det er nemt i teorien, men noget mere kompliceret i praksis.
  • Ikke kommer til at arbejde for virksomheder i samme branche som den virksomhed man har en NDA med, da der ellers ville kunne opstå en konfliktsituation.

Derudover skal dem som arbejder på projektet være informeret om NDA'en og indstillet på at overholde den 100%.

Praktisk eksempel

To programmører, A og B, arbejder i samme it-virksomhed.

Programmør A arbejder for en kunde hvor man har underskrevet en NDA.

Programmør B arbejder for en kunde som konkurrerer med programmører A's kunde, og man har ikke underskrevet en NDA.

Nu sker det som ikke må ske: Programmør B køres over af en damptromle og kan ikke arbejde i 2 måneder. Det vil være nærliggende for virksomheden at lade programmør A lave programmør B's opgaver.

Men det kan man ikke grundet NDA'en. I små virksomheder kan det være et kæmpe problem og nærmest ikke praktisk.

I virkeligheden ...

Er det ofte - men ikke altid - ligegyldigt om man har en NDA. I 80 % af alle virksomheder sker det hemmelige, det man skal passe på, det konkurrenterne absolut ikke må vide, i marketingsafdelingen.

Min mening

Hvis jeg skulle bruge tid på at få lavet en NDA med en leverandør, så ville jeg fokusere på min Adwords-leverandør, SEO-ekspert, managementkonsulent mv. Det er dem som ved hvordan virksomheden kører, de forstår virksomhedens fremtidsplaner og ved ofte hvordan virksomheden erhverver nye kunder.

De andre 20 % ...

Laver højteknologiske ting, og de har brug for en NDA.

P.S. En kontrakt er kun noget værd hvis man håndhæver den, hvad er en NDA værd hvis ikke du håndhæver et eventuelt brud?

P.P.S. Hvis din leverandør underskriver en NDA uden kommentarer, så har du en type 1-leverandør; hvis leverandøren har kommentarer, ønsker ændringer og/eller uddybende forklaringer, så har du en type 2-leverandør.