Marts/april - Nyhedsopsamling: Nye teknologier og privatlivsrelaterede opdateringer

Udgivet: April 05, 2021
Senest opdateret: March 19, 2024

Indenfor e-handel kan AR bruges til at give potentielle kunder mulighed for at visualisere produkterne på en mere realistisk måde ved at lægge 3D-modeller med et virkeligt verdensbillede indover (dvs. vise produkterne gennem et AR-kamera).

Kunder kan derefter tjekke alle produktets vinkler ved at swipe på skærmen, ligesom de kan bruge deres smartphone-kamera til at se, hvordan produktet ser ud i virkeligheden. Det kan også bruges til tilbehør som fx briller eller kosmetik, hvor du kan bruge frontkameraet til virtuelt at prøve forskellige modeller eller farvenuancer på dig selv.

Brug af AR til at fremvise dine produkter giver mange fordele: For det første giver det en spændende shoppingoplevelse for dine kunder. Især nu, hvor det endnu ikke er så udbredt, kan implementering af AR i din webshop være en konkurrencemæssig fordel, der adskiller din virksomhed fra konkurrenter og hjælper med at øge dit onlinesalg.

Bortset fra det, så giver muligheden for, at dine kunder kan undersøge dine produkter gennem AR også lavere risiko for returvarer forårsaget af fx forventningsforskelle, der kan opstå ved at se på statiske billeder, eller uforenelige "fits" som ved fx møbler eller boligindretningsartikler.

Et godt eksempel på dette er IKEAs mobilapp, som har en funktion, der lader kunder placere møbler virtuelt i deres hjem ved hjælp af AR.

Sådan bruges AR på din hjemmeside

Først skal du oprette 3D-modeller af dine produkter. Der er flere måder at gøre det på - du kan bruge fotogrammetri-software eller en 3D-scanner til at generere en model fra et virkeligt objekt, replikere ved hjælp af 3D-modelleringsprogrammer eller hyre en designer til opgaven.

Du kan derefter bede din udvikler om at tilføje en funktion på din hjemmeside, der giver kunderne mulighed for at interagere med 3D-modellerne af dine produkter, som denne virtuelle brille-test, vi implementerede for en af vores kunder:

Hvis dine krav ikke er alt for komplicerede, kan du også tjekke disse plugins, der måske kan udføre opgaven for dig:

  1. Augmented Reality Plugins til WordPress og WooCommerce.
  2. Augmented Reality Product Visualizer & Configurator for WooCommerce.

Hvis du er interesseret i at implementere noget af dette i din webshop, er du velkommen til at kontakte os, så vil en af vores projektledere med glæde hjælpe dig.

iOS 14 og AppTrackingTransparency Framework

I iOS 14.5, iPadOS 14.5 og tvOS 14.5 skal app-ejere anmode om tracking-tilladelse fra deres brugere gennem Apples AppTrackingTransparency Framework. Uden brugernes udtrykkelige samtykke vil enhedens annoncerings-identifikationsværdier være nul, og brugerne vil ikke blive sporet på tværs af de hjemmesider, som de besøger fra app’en.

Hvad betyder det for dig?

Hvis du har en app, bliver du nødt til at indsende oplysninger om din privacy-praksis, herunder identificering af tredjepartskode (dvs. til reklame eller analyse Software Development Kits), med en beskrivelse af, hvordan de data, du indsamler, kan bruges, samt en anmodning om tilladelse til at tracke brugere. Uden dette og brugerens udtrykkelige samtykke får du ikke adgang til enhedens annonceringsidentifikator.

Hvis du ikke har en app, men kører annoncer på mobilapps, kan denne ændring føre til afvigelser i data, især konverterings-tracking, på samme måde som cookiebegrænsninger påvirker dataanalyse på nettet.

Private Click Measurement

Som en alternativ løsning til dette annoncerede Apple, at de i det tidlige forår 2021 vil tilføje understøttelse af Private Click Measurement til iOS- og iPadOS-apps - udover til hjemmesider. Med denne funktion vil annoncenetværk stadig kunne måle effektiviteten af annonceklik inden for apps til hjemmesider.

Dette fungerer stort set på samme måde som Googles nye API til konverteringsmåling, som vi dækkede i vores Januar/februar - Nyhedsopsamling - i stedet for at tildele et klik eller konvertering til en individuel bruger, sender Apple rapporter med begrænsede data og uden cookies, samt håndterer data på enheden og forsinker rapporterne tilfældigt mellem 24 til 48 timer for at undgå mulig identifikation af en individuel bruger.

Facebooks Aggregated Event Measurement

I forhold til denne iOS-opdatering har Facebook rullet ændringer ud for deres Event Measurement for stadig at kunne levere konverteringsdata, selv når brugere har opted ud af tracking i app'en.

Med Aggregated Event Measurement begrænses konverteringshændelser, der kan bruges til kampagneoptimering, til otte (8) per domæne, og kun én konvertering rapporteres i tilfælde af flere.

Hvis du annoncerer på Facebook, er der nogle ting, du kan gøre:

  • Bekræft din hjemmesides domæne for at undgå forstyrrelse af dine kampagner.
  • Konfigurér de otte foretrukne konverteringshændelser i din Events Manager.

Bemærk, at Facebook til at begynde med konfigurerer denne liste baseret på tidligere kontoaktivitet, men du skal selv kontrollere, at konverteringshændelserne rangeres i overensstemmelse med deres betydning for din virksomhed.

Det skyldes, at kun én konvertering rapporteres i tilfælde af flere konverteringer - for eksempel hvis en bruger kontakter dig og samtidig abonnerer på dit nyhedsbrev, så vil Facebook kun rapportere konverteringen med højeste prioritet (i dette tilfælde sandsynligvis kontaktkonvertering). Du skal derefter konfigurere, hvordan hver konverteringshændelse prioriteres ud fra dine forretningsmål.

(1902 Softwares konverteringshændelser. Vi har konfigureret "Konvertering af kontakt os" som den højeste prioritet efterfulgt af resten - dvs. prisliste- og nyhedsbrevsanmodning).

  • Forbered dig på manglende data og et "fald" i performance. Da det er usandsynligt, at brugerne giver samtykke til tracking, skal du være forberedt på afvigelser i rapporteringen, som et resultat af dette. Det vil også være bedre, hvis du har en separat og troværdig måde at måle dine konverteringer på (fx i backend af din webshop) for at udfylde hullerne i dine data.

Optimering til stemmesøgning

Man kan se fra tilgængelig statistik, at antallet af stemmesøgninger (fx "Hey Google...") er steget med en faktor 35 fra 2008 til 2016; i 2018 brugte næsten 50% af befolkningen stemmesøgning til at undersøge produkter. Vi kan kun gætte på, hvor eksplosivt disse tal er vokset de seneste par år.

(Et Google Pixelbook-tastatur med genvej til stemmesøgning).

Søgemaskinernes resultater er mere eller mindre de samme for tale- og tekstsøgninger, men brugeradfærden kan være anderledes. Stemmesøgninger formuleres normalt i et spørgsmål, og hensigten bag forespørgslen er lige så vigtig som den faktiske tekst. Det går længere end kun talegenkendelse (dvs. at forstå de talte ord) til også at forstå hensigten bag ordene.

Det er relativt let at optimere indhold til tekstsøgninger, identificere nøgleord, som brugere har tendens til at søge efter, og skrive indhold i overensstemmelse med det. Med stemmesøgning udtrykker forskellige mennesker spørgsmål på helt forskellige måder, og det gør det vigtigere end nogensinde at skabe relevant indhold, der giver nyttige oplysninger til brugerne. Her er nogle af de ting, du kan gøre for at optimere til stemmesøgning:

  • Optimér til long-tail søgeord, der er mere beskrivende og dermed specifikke. Det kan betyde mindre, men sandsynligvis mere kvalificeret, trafik. Prøv at forestille dig, hvilken type spørgsmål brugerne kan have om din virksomhed, og hvordan de ofte formuleres i stemmeforespørgsler.
  • Implementér strukturerede data eller Schema Markup. Schema hjælper søgemaskiner med at forstå dit indhold bedre. Ud over søgeord kan markering af dit indhold til Google og andre søgemaskiner hjælpe med at levere mere relevante resultater, der faktisk er baseret på brugernes hensigter.
  • Brug talesprog. Da stemmesøgninger ofte er mere afslappede, så prøv at skrive dit indhold i en lignende tone. Det vil gøre det lettere få gode rankings for dine sider, især hvis de matcher de samme udtryk, som brugerne anvender i deres forespørgsler.

Tænker du over, hvordan du kan optimere din hjemmeside eller webshop yderligere? 1902 Software kan hjælpe dig med at gennemgå din hjemmeside for at identificere UI/UX-mangler samt planlægge strategier for konverteringsoptimering. Kontakt os i dag for et uforpligtende møde.

Abonnér på vores månedlige nyhedsbrev og få besked om nye blogindlæg og den næste måneds opsamling af spændende nyheder.

AUTHOR

Peter Skouhus

Peter Skouhus

En dansk iværksætter, der ejer 1902 Software Development, et it-selskab på Filippinerne, hvor han har boet siden 1998. Peter har stor erfaring inden for IT-udvikling, strategisk it-ledelse og salg.