Sådan SEO-optimerer du dit indhold

Udgivet: February 12, 2020
Senest opdateret: March 19, 2024

Estimeret læsetid: 16 minutter

SEO eller søgemaskineoptimering henviser til de strategier og teknikker, der er lavet på en hjemmeside eller en webshop, der generelt forbedrer dens placering i søgeresultater. SEO har to aspekter: teknik og indhold. 

Teknisk SEO refererer til den praksis, der bliver foretaget bag kulisserne - opsætningen af din hjemmeside eller webshop, så siderne kan gennemgås og indekseres af søgemaskiner, mulighed for at udfylde meta tags og foretage ændring af SEO-indstillinger samt alle de andre ting, der typisk kræver hjælp fra en udvikler, eller som minimum teknisk viden, før det kan implementeres. 

Content SEO handler derimod om alt det synlige for dine besøgende - fra din sides snippets i søgeresultatet til det faktiske indhold, de vil se, når de lander på din hjemmeside.

Det handler om at finde en balance mellem søgemaskinernes ranking-algoritmer, og om at være relevant for det, din målgruppe leder efter.

Teknisk SEO er objektiv og baseret på universelle standarder sat af søgemaskiner; Content SEO er meget afhængig af det specifikke publikum og kræver normalt godt kendskab til den lokale kultur samt gode sprogfærdigheder. 

Sådan laver du Keyword Research til SEO

Keywords henviser til de søgeudtryk, du vil have, at din side skal vises eller rangeres efter i søgeresultaterne. De kan være brede med et ord som "hjemmeside" (kaldet Head Keywords) eller specifikke længere sætninger som "WordPress hjemmeside udviklingsfirma" (kaldet Long Tail Keywords). 

Keyword research er en nøgleproces i SEO, da dette er dit udgangspunkt for at optimere dit indhold.

Når det gøres ordentligt, hjælper keyword research dig ikke kun med at rangere godt, men faktisk at rangere på de rigtige keywords, der gør dig synlig hos den rigtige målgruppe. 

Hvis du opretter en ny hjemmeside eller en webshop, kan du lave en keyword research for hele hjemmesiden, så du har en solid indholdsstruktur lige fra starten; på den anden side, hvis du optimerer en eksisterende hjemmeside, kan du blot analysere dine nuværende sider og lave en keyword research for disse og eventuelle nye sider, du planlægger at offentliggøre. 

Uanset hvad, er der her en generel proces, som du kan følge:

Forbered en liste med ideer til keywords 

Begynd med at lave en liste over de vigtigste emner eller ideer til din side, som vil tjene som grundlag for din videre research. 

For eksempel, da vi planlagde vores artikel om Schema, startede vi med keywords "Schema", "Rich Snippets" og "Rich Results", da vi ønskede at skrive om schema i lyset af, hvordan det kan øge søgemaskineplaceringen ved hjælp af Rich Results. 

Find relaterede søgeord ved hjælp af keyword research-værktøjer

Nogle gange kan din målgruppe tænke på bestemte ord eller sætninger, der er forskellige fra, hvordan du normalt tænker.

Ved hjælp af keyword research-værktøjer kan du forfine din oprindelige liste over keywords ved at finde de søgeudtryk, som folk faktisk bruger.

På dette tidspunkt kan du også finde relaterede søgeord, der er relevante for din side, som du ikke har tænkt på før. 

Der er mange værktøjer tilgængeligt online, som du kan bruge til at undersøge keywords. Hvis du har en Google Ads-konto, kan du bruge deres gratis Google Keyword Planner. 

Sådan bruges Google Keyword Planner 

1. Log ind på din Google Ads-konto, og gå til Værktøjer & indstillinger> Planlægning> Google Keyword Planner.

2. Vælg, Discover new keywords > Start with keywords. Skriv et af dine oprindelige keywords, og skift sprog- og placeringsindstillingerne (du kan ændre disse senere). 

 

3. På resultatsiden kan du se en liste over relaterede keywords sammen med andre data såsom gennemsnitlige månedlige søgninger, konkurrence osv.

Da Googles Keyword Planner oprindeligt er beregnet til planlægning af betalte keywords, er mange data i kolonnerne relateret til Google-annoncer. Typisk er du kun nødt til at se på “Gns. månedlige søgninger”-kolonnen.

 

 

 

(Når vi ser på denne liste, kan vi konkludere, at "schema" alene er et meget bredt keyword og sandsynligvis ikke det bedst egnede til det, artiklen handler om). 

 

 

(Hvis vi ændrer vores keyword til "website schema", får vi en liste over keywords, der faktisk er relevante for emnet for vores artikel). 

4. Ud fra resultaterne kan du derefter begynde at notere dig de keywords, der er interessante for dig. Husk at holde øje med de gennemsnitlige månedlige søgninger eller søgevolumen.

Naturligvis vil de fleste gerne målrette sig mod de keywords, der har den højeste søgevolumen, men disse keywords har også en tendens til at være dem, der bliver brugt af andre hjemmesider, hvilket øger konkurrencen.

Lavere søgevolumen kan hjælpe dig med at rangere lettere og hurtigere, men for lavt gennemsnit kan bare være spild af tid fra din side.

I sidste ende vil den ideelle søgevolumen variere afhængigt af din virksomhed og dine mål.

For eksempel kan du sætte tallene i perspektiv ved at spørge dig selv, om antallet af gennemsnitlige månedlige søgninger er et tal, som du vil være tilfreds med, hvis det var din månedlige trafik for den side. 

Hvis du går efter et specifikt niche-keyword, en yderst specifik sætning eller udtryk, der virkelig beskriver din hjemmeside, eller i det mindste den side, du optimerer, kan en meget lav søgevolumen sandsynligvis give dig flere kundehenvendelser end et bredt keyword med tusinder af månedlige søgninger. 

5. Du kan tilmed udvide din liste med keywords ved at søge efter flere keywords, der relaterer til de keywords, du først fandt, og så videre, indtil du har en betydelig liste over keywords, du kan gå efter.

6. Begynd at finjustere din liste ved at søge efter de keywords, du har samlet på Google. Dette vil vise dig, hvilke sider der i øjeblikket rangerer på et specifikt keyword, og giver dig en idé om, hvorvidt det faktisk passer til emnets side.

(En søgning efter "schema" giver naturligvis varierende resultater. Dette vil ikke være et godt keyword for vores artikel, da 1) større og mere populære hjemmesider rangerer allerede og vil være svære at slå, og 2) det er svært at vurdere, hvad brugeren faktisk forsøger at finde med dette brede keyword, og der er en risiko for, at vores artikel ikke vil ramme det rigtige publikum ved denne søgning). 

Bemærk: Hvis du går efter andre lande, er det bedst at bruge et VPN eller Virtual Private Network, der er indstillet til det land, du går efter, så du kan se de samme resultater, som nogen fra det land sandsynligvis vil se.

7. Færdiggør din liste over keywords, og vælg et fokus-keyword eller det bedste på din liste (dvs. det mest relevante med den ideelle søgevolumen), som vil være det primære keyword, du vil bruge på din side.

Andre keyword research-værktøjer

Hvis du ikke har en Google Ads-konto, er der masser af andre keyword research-værktøjer (både betalte og gratis), som du kan bruge: 

1. Keywordseverywhere - Dette er en Chrome-extension, der viser dig keyword-data direkte på Googles søgeresultatsider. Det er gratis at få data om relaterede keywords, men du er nødt til at betale for at få udvidede oplysninger såsom månedlig søgevolumen, gennemsnitlig CPC og konkurrence (for Google-ads). 

2. Ubersuggest - Dette er et alternativt værktøj til Googles Keyword Planner, der er gratis (du kan også logge på med din Google-konto for at få flere funktioner). Bortset fra keyword research tilbyder dette værktøj også oversigt over hjemmesidetrafik og SEO-audit. 

3. MozPro - Dette er Moz's premium SEO-pakke med et "alt-i-ét"-værktøj, der kan hjælpe dig med keyword research og med at få anden indsigt i SEO.

4. SEMrush - Dette er et marketingværktøj, der tilbyder en platform til at finde keywords, samt andre værktøjer til PPC, indhold og social medie-håndtering. 

4 tips til indhold, der giver dig bedre Google-placeringer

Selv hvis du har fundet de mest ideelle keywords til den niche, du sigter efter, rangerer dine sider sandsynligvis stadig ikke, hvis dit indhold ikke er optimalt. 

Her er nogle tips til, hvordan du kan skrive og strukturere optimerede sider: 

Sidetitel og beskrivelse  

At have de rigtige sidetitler og sidebeskrivelser er afgørende for din SEO-optimering – for det første, fordi disse primært signalerer til Googles crawlere, hvad din side faktisk handler om, og for det andet, fordi disse også er, hvad potentielle besøgende først ser om din side, når de er på søgeresultatsiden. 

(På billedet ser du, hvordan en sidetitel og -beskrivelse kan vises i Googles søgeresultater). 

Ideelt set skal dit fokus keyword for en side være i både din sidetitel og - beskrivelse - men undgå at proppe keywords i teksten i håb om at blive bedre placeret. Sigt efter en læselig og iørefaldende titel og beskrivelse, der nøjagtigt beskriver, hvad siden handler om, mens de stadig indeholder de rigtige keywords, for derigennem at sikre dig, at de interesserede klikker på linket til siden.

Bemærk: I nogle tilfælde bruger Google muligvis ikke den sidebeskrivelse, du har angivet, men trækker i stedet et afsnit af dit indhold ud, der er mere relevant for, hvad brugeren søger efter, som i eksemplet nedenfor.

Sidetitler og sidebeskrivelser er begrænset til et bestemt antal, når de fremgår i et søgeresultat, så du er nødt til at holde øje med længden af din tekst for at sikre dig, at den ikke bliver forkortet, når den vises i Googles søgeresultater.

Det er typisk bedst at begrænse sig til 60 tegn i sidetitlen og 120 tegn i sidebeskrivelsen.

Page Body

I gamle dage plejede man at opnå en høj placering blot ved at fylde så mange keywords som muligt ind i sit indhold. Dette resulterede i, at mange hjemmesider var alt for ulæselige og ofte lignede en form for spam.

Nu hvor søgemaskinerne er blevet smartere, kan samme teknik virke modsat og faktisk resultere i en lavere placering (eller værre, man kan blive helt fjernet fra søgeresultaterne).

Nøglen er at skabe en balance mellem at bruge dine keywords og skrive indhold, der er interessant, informativt og engagerende for din målgruppe.

Keywordets placering i din tekst må ikke føles unaturlig, men i stedet skal det passe perfekt til det emne, du skriver om.

Hvis du bruger de rigtige keywords, der faktisk er relevante for dit emne, burde dette ikke være noget problem.

Hvis du føler, at du ikke kan placere dine keywords naturligt i dit indhold, er du enten nødt til at foretage en ny keyword research eller revurdere dit emne for at sikre dig, at de passer sammen.

SEO-værktøjer, der kan hjælpe med at optimere dit indhold

1. YoastSEO - Yoast er et populært WordPress-plugin, der kan hjælpe dig med at SEO-optimere dit indhold. Dette værktøj analyserer din tekst og giver advarsler og anbefalinger om, hvad du kan forbedre, f.eks. længden af dit indhold, og om dit fokus keyword vises nok gange i teksten m.v.

2. 1902 SEO+ - Dette er en gratis SEO-pakke, som vi udviklede til Umbraco CMS. Ligesom Yoast forenkler dette værktøj det at lave SEO til din hjemmeside ved at levere et intuitivt og brugervenligt interface, hvor du kan administrere dine sidetitler, beskrivelser og andre SEO-indstillinger.

Duplikeret indhold

I SEO refererer "duplikeret indhold" til to eller flere sider, der har det samme indhold, men med forskellige URL'er.

I gamle dage benyttede mange sig af denne taktik for at snyde Google til at tro, at deres hjemmeside havde flere sider, end den faktisk havde, for derigennem at få flere sider indekseret og derved flere besøgende.

Duplikeret indhold opstår, når man med vilje laver en kopi af en side, eller hvis man har en teknisk fejl, det kan f.eks. være Google Analytics URL-parametre, som ved en fejltagelse forvandler hver URL til duplikater.

Duplikeret indhold kan gøre søgemaskinerne i tvivl om, hvilken version af siden der faktisk skal indekseres/rangeres i Google og vises i brugersøgninger.

For at løse dette kan du konfigurere en URL som en "canonical URL", der dybest set fortæller Google, at siden er en "masterkopi", og at det er den side, der skal indekseres, samt at eventuelle URL'er med det samme indhold skal ignoreres.

Lær alt om Link Building

Linkbuilding er dybest set at få links til at pege på din hjemmeside for at øge synligheden og placeringen i søgemaskiner.

Linkbuilding kan være ekstern (dvs. at anskaffe links fra andre hjemmesider, der peger på dine sider) eller intern (dvs. at bygge interne links mellem siderne på din hjemmeside).

Ekstern linkbuilding

Når en hjemmeside med en høj Page Authority (PA) linker til din side, er det et signal til søgemaskinerne om, at din hjemmeside også er af god kvalitet.

Ekstern linkbuilding går ud på at erhverve links fra velrenommerede hjemmesider, så din egen autoritet som hjemmeside også øges (primært i søgemaskinernes øjne).

Ekstern linkbuilding kan også hjælpe med at øge referral-trafik til dine sider, især hvis hjemmesiden, der linker til dine sider, regelmæssigt har et højt antal besøgende.

Undgå derfor "at oprette links" i spamblogs eller hjemmesider af dårlig kvalitet, men søg i stedet partnerskab med hjemmesider af høj kvalitet, der er relevante for din branche.

Intern linkbuilding

At oprette links mellem dine egne sider hjælper på mange måder. For det første kan besøgende bedre navigere på din hjemmeside, når du har links, der guider dem til relaterede sider, og for det andet hjælper intern sammenkobling Google med at bestemme, hvilke sider der har større betydning på din hjemmeside (f.eks. hvis flere links peger på bestemte sider).

Intern linkbuilding kan også hjælpe med at sænke din bounce rate - med interne links opfordres besøgende til at udforske din hjemmeside yderligere i stedet for at klikke væk, når de er færdige med den aktuelle side.

Dog er det vigtigt, at intern linkbuilding ikke tager overhånd.

Tilføj kun links, når de er fornuftige og relevante – hvis dine sider er proppet med links, kan det distrahere dine besøgende, og du risikerer, at de ikke læser det relevante indhold.

Follow- vs. nofollow-links 

I linkbuilding skelnes primært mellem såkaldte “follow” (eller “dofollow”) og “nofollow”-links. Disse to typer links fortæller Googles webcrawler, hvordan de skal håndtere værdien af et link fra en side til en anden, og hvorvidt Google skal overføre en del af den PageRank-værdi, siden som linkes fra, har.

Nofollow – betyder, at der ikke overføres nogen form for værdi fra side “A” til side “B”. Sagt med andre ord, linket fra side “A” til side “B” forbedrer ikke side “B’s” rangering i søgeresultaterne. Linkets værdi måles udelukkende i det antal besøgende, som side “B” modtager fra side “A”.

Follow og dofollow – betyder at den PageRank-værdi, Google har tildelt en side, overføres helt eller delvist (det afhænger af, hvem man spørger) fra side “A” til side “B”. Hvis side “A” har flere links, så deles PageRank-værdien. Ud over at have en positiv indflydelse på side “B’s” PageRank så vil side “B” ligeledes få flere besøgende, som kan konverteres til leads eller kunder.

Som standard er links indstillet til automatisk at være follow (dofollow) links. Det betyder, at din sides værdi automatisk overføres fra side “A” til side “B”, uden at du skal foretage dig noget.

Der vil være tilfælde, hvor du linker til en side men ikke ønsker at videregive værdien fra side “A” til side “B” (“nofollow”), f.eks. hvis der linkes til en side, som ikke er indekseret i Google, eller du ikke ønsker at videregive værdi til en eller flere sider, men i stedet ønsker at videregive al “linkjuicen” til en specifik side, f.eks. en side, du ejer. Dette er, hvad nofollow-links er til.

Nofollow (rel=”nofollow”) er en HTML-attribut, som tilføjes til et link, når linket laves. I de fleste CMS-systemer er det et flueben, man tjekker af, når man laver linket.

Ud over follow- og nofollow-links findes der to andre mindre brugte link-attributter.

Rel=”sponsored” – Links, som bruges til at markere reklame eller betalte links.

Rel=”ugc” – Links, som markerer bruger-genereret indhold, f.eks. forum posts etc.

AUTHOR

Peter Skouhus

Peter Skouhus

En dansk iværksætter, der ejer 1902 Software Development, et it-selskab på Filippinerne, hvor han har boet siden 1998. Peter har stor erfaring inden for IT-udvikling, strategisk it-ledelse og salg.