Sådan laver man SEO-optimeret indhold

Udgivet: February 12, 2020

SEO eller søgemaskineoptimering henviser til de strategier og teknikker, der er lavet på en hjemmeside eller en webshop, der generelt forbedrer dens placering i søgeresultater. SEO har to aspekter: teknik og indhold. 

Teknisk SEO refererer til den praksis, der bliver foretaget bag kulisserne - opsætningen af din hjemmeside eller webshop, så siderne kan gennemgås og indekseres af søgemaskiner, mulighed for at udfylde meta tags og foretage ændring af SEO-indstillinger samt alle de andre ting, der typisk kræver hjælp fra en udvikler, eller som minimum teknisk viden, før det kan implementeres. 

Content SEO handler derimod om alt det synlige for dine besøgende - fra din sides snippets i søgeresultatet til det faktiske indhold, de vil se, når de lander på din hjemmeside. Det handler om at finde en balance mellem søgemaskinernes ranking-algoritmer, og om at være relevant for det, din målgruppe leder efter.

Teknisk SEO er objektiv og baseret på universelle standarder sat af søgemaskiner; content SEO er meget afhængig af det specifikke publikum og kræver normalt god kendskab til den lokale kultur samt gode sprogfærdigheder.