Indledende møder
Når du har kontaktet os, starter vi typisk med at planlægge et kort møde mellem dig og Peter Skouhus.
Det er her, vi begynder at få en idé om, hvad dit projekt kommer til at handle om, og finder ud af, om vi er et godt match. Vi takker nej til potentielle projekter, når:
- der skal bruges teknologi, vi ikke arbejder med
- vores tidszoner ikke overlapper (vi arbejder udelukkende med virksomheder, hvor der er mindst fire overlappende timer med vores tidszone, GMT+8, for at sikre, at vi har tid nok til at afholde møder)
- vores nuværende arbejdsbyrde ikke tillader det
- vi mener, at vi ganske enkelt ikke er et godt match.
Ellers vil vi, når vi har konkluderet, at dine behov ligger inden for vores specialer, og vi har ressourcerne til at kunne påtage os opgaven, sende dig videre til den projektleder, du kommer til at arbejde samme med.
Gennemgang af krav og behov
Alt afhængig af omfanget af dit projekt kan du komme til at arbejde med en eller to projektledere – en designprojektleder og en teknisk projektleder. Medmindre det udelukkende er et designprojekt, er det typisk en teknisk projektleder, der er den projektansvarlige.
Du har ét eller flere møder med din(e) projektleder(e) om specificering af krav. Det er her, vi går helt ned i detaljerne i projektet, hvilket kan være så simpelt som at diskutere detaljerne af en ad hoc-opgave eller planlægge alle aspekterne i et nyt system, såsom look og feel (UI/UX), funktioner, funktionalitet, integrationer osv.
Vi kommer med forslag til plug-ins og moduler, der kan være gavnlige for dig. Det kan for eksempel give dig en kortere udviklingstid, eller du kan spare penge ved at købe et tema i stedet for at få lavet et design fra bunden. Alle vores anbefalinger for dit projekt er baseret på vores viden om best practices og mere end 20 års erfaring med softwareprojekter.
Hvis projektet er et support-/vedligeholdelsesprojekt, hvor vi arbejder videre på et eksisterende eksisterende website, webshops eller skræddersyede software-programmer, kan vi også lave et gennemsyn, hvor vi ser på, hvordan systemet oprindelig blev konstrueret. Vi ser på forskellige ting som f.eks. de plug-ins, der er anvendt, integrationer, om der er ændret noget i kernen af CMS/systemet osv. Det gør vi for at spotte eventuelle fejl og advare dig om dem, før vi starter et samarbejde. Du kan eventuelt bede din tidligere leverandør om at rette disse fejl først.
Onboarding-interview
Vi har også en onboarding-samtale/et interview med dig om de ikke-tekniske detaljer i projektet. Det er et vigtigt skridt for os i retning af at forstå dig som kunde ud over dit projekts tekniske specifikationer. Samtalen foregår typisk samtidig med mødet med din(e) projektleder(e).
Vi taler normalt om fire hovedemner:
- Erfaring – Har du arbejdet med andre IT-leverandører før? Hvordan har din oplevelse med softwareprojekter været? Har du nogensinde prøvet outsourcing/offshoring før, og i så fald, hvad fungerede, og hvad gjorde ikke?
- Forventninger – Forudser du nogen udfordringer, der kan blive en hindring for projektets succes? Er der noget, der bekymrer dig vedr. vores samarbejde (f.eks. geografisk afstand og tidsforskel)?
- Projektet – Hvad er dine mål for projektet og succeskriterier? Er der vigtige datoer eller tidsbegrænsninger, vi skal være opmærksomme på?
- Virksomheden – Hvad kan du fortælle om din virksomhed, som kan give os en bedre indgangsvinkel til projektet (f.eks. din historie og andre detaljer, der muligvis ikke er åbenlyse, når vi kigger på din hjemmeside/webshop)? Hvad er din rolle i virksomheden?
Dette er blot eksempler på nogle af de spørgsmål, som du kan forvente at blive stillet, og husk, at det bare er en uformel samtale. Du er også velkommen til at stille dine egne spørgsmål om vores virksomhed, hvad vi tilbyder, og vores processer, så du også kan få en idé om, hvordan dit samarbejde med 1902 Software vil blive.
Efterfølgende udarbejder vi en sammenfatning af vores samtale og sender den til din(e) projektleder(e).
Ønsker du at skifte til en anden udvikler?
At skifte udvikler, freelancer eller udviklingsbureau kræver som regel både tid og kræfter. Hvis alle involverede parter er samarbejdsvillige, burde der dog ikke opstå unødvendige forsinkelser og omkostninger. Hvis du vil sikre, at du kan skifte til en anden udvikler, kan du læse mere om her, hvordan du undgår at blive låst fast til leverandører.
Når du skifter over til 1902 Software, sikrer vi, at processen bliver så let som mulig. Vi har gjort det mange gange før og har stor erfaring med at overtage eksisterende projekter.
Vi påtager os projekter på alle trin i udviklingsprocessen – uanset om du ønsker hjælp til at bygge et nyt system helt fra bunden, genstarte et projekt, der er gået i stå, eller fortsat supportere et eksisterende system.
Processen med at skifte udvikler eller bureau følger typisk de samme trin, som kræves for at komme i gang med et nyt projekt – dog med et par forskelle:
Software- eller hjemmesidegennemgang: En teknisk projektleder ser på, hvordan systemet oprindeligt blev sammensat, gennemgår forskellige ting som kildekodekvalitet, de anvendte plugins, integrationer (hvis nogen), og om der er ændringer i CMS-kernen eller platformen.
Det er her, vi forsøger at finde potentielle fejl og advare dig om dem, før vi overtager projektet. Det giver dig også mulighed for at få din tidligere udvikler til at rette disse fejl, før du foretager skiftet.
Anmodning om adgang: Vi anmoder om adgang til dit system (administratorlogin og adgang til kildekode) samt adgang til vigtige konti som for eksempel Analytics, Tag Manager og andre værktøjer for at se, om de er opsat i dit navn (og ikke bundet til din gamle leverandør), og at de er konfigureret korrekt.
Hvad angår projekter, der er gået i stå, beder vi om en liste over manglende projektopgaver, så vi kan vurdere, om vores team kan udføre dem for dig. Det samme gælder for ad hoc-projekter, hvor vi overtager vedligeholdelsen af en hjemmeside eller webshop – vi starter typisk med cirka ti opgaver, der for eksempel handler om at rette gamle fejl eller udvikle nye funktioner, for at afgøre, om vi er et godt match.
Vi kan koordinere med din gamle leverandør og hjælpe dig med at få de nødvendige filer og legitimationsoplysninger fra dem, hvis du ønsker det.
Projektestimering - af små projekter og projekter af ad hoc-typen
For mindre projekter eller ad hoc-projekter vil din projektleder lave en estimering baseret på jeres tidligere samtale om specificering af krav.
Estimatet indeholder typisk:- Grundlaget for estimatet – Her vil det fremgå, hvordan estimatet er lavet, inkl. dine specifikationer eller krav til projektet.
- Forklaring af estimatet – Dette er en detaljeret liste over projektets opgaver og tid og omkostninger forbundet med hver af opgaverne.
- Samarbejdet med 1902 Software – som forklarer, hvordan vi gør tingene hos 1902 Software, og de grundfunktioner, vi lægger ind i alle projekter, så du ved, hvad du kan forvente gennem hele vores samarbejde.
Herefter er det nu op til dig, om du accepterer estimatet og gerne vil fortsætte. Uanset hvad kommer der ingen regning for det.
Projektplan – for store projekter
Når et projekt udvikles helt fra bunden, og måske tager 200-300 timer eller mere at færdiggøre, skal vi bruge en grundig projektplan. Det betyder, at vi definerer præcist, hvad det er, der skal udvikles, hvordan det skal integreres med virksomhedens øvrige systemer, hvilken teknologi der skal bruges og hvorfor, samt definerer projektets succeskriterier og ikke mindst et detaljeret prisestimat for hver projektfase.
Ved store projekter laver vores projektleder altid et prisoverslag på projekter samt en fast pris for udarbejdelsen af en projektplan.
Hvis overslaget er inden for dit budget, og du synes, at prisen for projektplanen er acceptabel, begynder vi på udarbejdelsen af din projektplan.
OBS: At udarbejde en projektplan, samt alle de møder, vi skal have med de involverede i projektet, er tidskrævende. Vi tager derfor betaling for denne arbejdsopgave.
Start af projekt
Når et estimat eller projektplan er accepteret, er det tid for os til at starte projektet.
Herunder finder du nogle sider, der beskriver de forskellige processer, alt efter hvilken type projekt der arbejdes på:- Designproces – Til projekter, hvor vi udarbejder design.
- Udviklingsproces – For store udviklingsprojekter og for projekter, hvor vi bygger en ny hjemmeside, webshop, app eller software fra bunden.
- Ad hoc-support og vedligeholdelse – For eksisterende projekter som er “live” med løbende support og projekter, hvor vi overtager den daglige vedligeholdelse af et system bygget af en anden udvikler.
- Systemopgradering – For projekter, hvor vi opgraderer det eksisterende system til den seneste version (opgradering af CSM/platformen, systemet er baseret på).
- Projekter, der er gået i stå – For projekter, hvor udviklingen er gået i stå, og hvor vi overtager det ufærdige system og færdiggør det.