Estimeret læsetid: 4 minutter
Baseret på 22+ års erfaring i IT-branchen og oprydning for kunder, der havde problemer med deres tidligere leverandører, har vi lavet en liste over 14 ting, man skal tænke over, før man vælger softwarefirma:
- Brug aldrig den samme virksomhed som hosting-udbyder og softwareudvikler. Det vil gøre det vanskeligt at skifte leverandør i fremtiden, hvis du ønsker det. Læs hvorfor i artiklen Hosting og udvikling skal holdes adskilt.
- Få ikke lavet software-udvikling gennem en mellemmand. Det er bedre at tale direkte med den virksomhed, der laver dit projekt - bl.a. for at undgå fejlkommunikation. Læs mere om, hvorfor du ikke bør have en mellemmand.
- Sørg for, at softwarefirmaet har en defineret projektproces for at sikre et gnidningsløst samarbejdsflow. Sådan kan en projektproces se ud.
- Virksomheden skal udvise en god forståelse for branchen, og at de er på toppen af nye brancherelaterede udviklinger - ved fx at have en opdateret blog eller informative nyhedsbreve.
- Sørg for, at virksomheden har en ordentlig testafdeling. Testere ser projektet fra et brugerperspektiv og fanger fejl, som udviklere, med mere teknisk sans, ofte misser. De har også standard-testvejledninger (udover krav om brugertest) baseret på best practice, som de bruger, når de tester et projekt. Læs mere om, hvordan vi gennemfører vores tests her.
- Det er bedst at arbejde med en leverandør, der tilbyder relaterede services. Lad os sige, at du skal have lavet en mobilapp, der skal integreres med din hjemmeside – at finde een leverandør til begge dele (frem for et til hjemmesiden og et til appen) vil spare både tid og penge. Læs mere om vores ydelser her.
- Find et softwarefirma, der hele tiden forbedrer sig selv og sine medarbejdere. For eksempel, se her hvordan vi plejer vores medarbejdere hos 1902 Software.
- Arbejd med en virksomhed, der har rimelige priser. It-service af høj kvalitet behøver ikke at være super dyr. Få vores prisliste her.
- Erfaring betyder noget. Når det kommer til noget så komplekst som softwareudvikling, er det bedst at arbejde med virksomheder, der har mange års erfaring. Undersøg hvor mange år de har været i branchen, og antallet af projekter, de har gennemført.
- Hvis du beslutter dig for at gå udenlands med din softwareudvikling, skal du sørge for, at der er et overlap med leverandørens tidszone på 4 - 6 timer, så der er tid til at holde møder, uden at nogen af parterne behøver at blive sent eller starte meget tidligt. For eksempel har vi hos 1902 Software et overlap på 4 - 8 timer med alle vores kunder - på den måde får vi arbejdet lavet, mens kunderne sover og har stadigvæk tid til at afholde møder inden for begge parters normale arbejdstid.
- Virksomhedens størrelse betyder noget, især når det kommer til større softwareprojekter. At have flere medarbejdere er det samme som at have flere ressourcer, der kan arbejde på dit projekt. Dette er især vigtigt, hvis en udvikler bliver langtidssyg eller siger op.
- Interne erfarne projektledere i et softwarefirma er også noget, man skal se efter. Projektledere er et nødvendigt link mellem dig og udviklere, designere og testere. Her hos 1902 Software har vores projektledere i gennemsnit ca. 10 års erfaring inden for deres fagområder, og alle er tidligere udviklere, hvilket giver en god balance mellem interpersonelle og tekniske færdigheder. Lær vores projektledere at kende her.
- Kontrollér, om softwarevirksomheden også tilbyder support efter projektet, og at det udføres af det samme team, der udviklede det oprindelige projekt. De oprindelige udviklere forstår projektet bedre, og er derfor mindre tilbøjelige til at give dig dårlige, halvfærdige svar eller have meget lange leveringstider. Læs mere om vores efter-support her.
- Husk, at en virksomhed kun siger gode ting om sig selv. Det er derfor vigtigt, at du tager dig tid til at læse kundereferencer og ringe til et par af deres kunder for at høre, hvordan de, kunderne, oplevede virksomheden og samarbejdet.
Vil du tale om dit softwareudviklings-projekt? Kontakt Peter helt uforpligtende i dag for at høre mere.