4 SEO-nyheder, du ikke må gå glip af
Udgivet: March 05, 2021
Senest opdateret: March 19, 2024
Udgivet: March 05, 2021
Senest opdateret: March 19, 2024
Estimeret læsetid: 13 minutter
At forblive konkurrencedygtig og relevant i nutidens stadig mere digitale verden (som yderligere fremskyndes af den globale pandemi) er ikke let. En af de vigtigste ting, du kan gøre for at sikre dit brands synlighed i søgeresultaterne og forblive på forkant, er at holde dig opdateret indenfor de nyeste SEO-tendenser. Og der kommer faktisk opdateringer til søgemaskine-algoritmer 400-500 gange hvert år! I denne blog deler vi fire store SEO-opdateringer med dig, som du skal kende, når du laver din 2021 SEO-strategi.h
Sidste år indførte Google nye ranking faktorer, som de kalder Core Web Vitals, der vil være en del af den samlede score for sideoplevelsen - som består af målepunkter for, hvordan brugerne oplever din hjemmeside. Overvågning af site-oplevelsen giver dig mulighed for at foretage justeringer på din hjemmeside med henblik på UX, hvilket hjælper dig med at forbedre din placering. Core Web Vitals måler tre aspekter af brugeroplevelsen på en hjemmeside: Indlæsningshastighed, interaktivitet og visuel stabilitet. Disse målepunkter inkluderer:
For hver af disse Core Web Vital målepunkter giver Google dig en numerisk score og en tilsvarende vurdering som enten "dårlig", "behov for forbedring" eller "god". Den samlede score på din hjemmeside, plus andet der påvirker den, er listet i en rapport i dit Google Search Console-dashboard.
(Hvis du ikke har et Search Console setup endnu, opfordrer vi dig til at implementere det nu, da det er en stor hjælp til optimering af din hjemmeside. Læs vores guide om værktøjet, eller kontakt os hvis du har brug for hjælp til opsætning af din hjemmeside).
Hvis du i mellemtiden vil se, hvordan hver af din hjemmesides sider klarer sig i forhold til Core Web Vitals, kan du også besøge Googles PageSpeed Insights-værktøj. I modsætning til GSC, som giver dig et overblik over, hvordan hele din hjemmeside samlet set klarer sig, giver PageSpeed Insights dig mulighed for at se på hver enkelt side for nogle "på stedet"-forbedringer.
Tidligere indekserede Google kun hjemmesiders desktopversion, men efterhånden som mobile brugere overhalede desktopbrugere, besluttede Google at aktivere indeksering af indhold fra mobile versioner af hjemmesider. Dette giver vældig god mening, da flere og flere mennesker er på nettet via deres mobiltelefoner eller tablets.
Google har arbejdet med Mobile-First indeksering i et par år nu, og de meddelte, at de endelig aktiverer Mobile-First indeksering for alle hjemmesider i marts 2021. Det er ikke alle, der mener, at det er noget særligt, men det er vigtigt at huske, at der er tilfælde, hvor desktopversionen ikke matcher mobilversionen. Se på skærmbilledet til mobil vs desktop på vores Custom Software-side nedenfor.
(Desktop-versionen af vores Custom Software-side).
(Mobile-versionen af vores Custom Software-side).
Layoutet - "harmonikaformat" - er valgt med vilje, fordi store tekstblokke ikke ser godt ud på en mobiltelefon. Eftersom Google prioriterer Mobile First-indeksering, er det vigtigt at din hjemmeside ser ordentlig ud på alle enheder, især de mobile.
Du kan kontrollere din hjemmesides mobilvenlighed på din Google Search Console-konto. I venstre menu-bjælke på GSC skal du bare klikke på Mobile Usability.
Her ser du, om nogle af dine sider har mobile-problemer. Du kan også bruge Googles Mobile Friendly Test ved at indtaste din URL for nemt at kontrollere, om din hjemmeside er mobilvenlig.
Her er nogle ting, du kan gøre for at sikre, at din hjemmeside er mobiloptimeret.
Passage Ranking er Googles nye måde at liste særlige afsnit eller passager af dit indhold i søgeresultater. Google implementerer dette for at hjælpe med at afdække indhold, der bedre kan besvare brugernes mere komplekse forespørgsler.
Tidligere rankede Google kun indhold baseret på relevansen af hele siden. Dette betyder, at man går glip af nyttig information, der måske er begravet dybt nede på sider med mange emner. Den nye ranking-opdatering evaluerer indholdet ud fra relevansen af hvert afsnit - hvilket hjælper Google med at ranke indhold, der ellers ville være blevet overset, hvis siden kun blev betragtet som en helhed. Ifølge Google hjælper evaluering af afsnit med at finde den slags "nål-i-en-høstak"-information, brugerne søger efter.
Dette skal ikke forveksles med "Featured Snippets", som er uddrag af tekst, der vises øverst i søgeresultaterne og tjener til at besvare brugerens forespørgsel med det samme. Google præciserer, at afsnits-ranking er en intern opdatering, der har til formål bedre at kunne identificere sider, der er relevante for forespørgslen. I bund og grund handler denne ændring om at forbedre Googles evne til at beslutte, hvad der skal være i "Featured Snippets" ved at evaluere afsnittene.
Der er mere at lære om Google afsnits-rangordning, og vi opdaterer denne blog over tid. Den 10. februar 2021 implementerede Google en direkte afsnits-ranking for alle forespørgsler i USA. Yderligere annonceringer kan forventes om, hvornår det udrulles i andre lande. Google siger, at dette vil påvirke 7% af de samlede søgeforespørgsler, når der rulles ud globalt.
Mange indholdsforfattere og marketingfolk stiller samme spørgsmål. I Search Engine Journal's interview med Googles Martin Splitt siger han, at der ikke er nogle ændringer, der skal udføres på hjemmesiden, da denne opdatering er ren intern, og du kan fortsætte din løbende Content Optimization-strategi. Han anbefaler dog, at dit indhold struktureres, så det bliver lettere for automatiserede systemer at forstå smådelene.
E-A-T står for Ekspertise, Autoritet og Troværdighed. Hvis du har arbejdet med SEO et stykke tid nu, er du sandsynligvis allerede bekendt med dette udtryk. E-A-T er en afgørende faktor for Googles Search Quality Evaluator Guidelines, når det kommer til at identificere og rangordne sider af høj kvalitet. Ifølge Google skal en side af høj kvalitet have høj ekspertise, autoritet og troværdighed. Så hvad betyder disse faktorer?
Ekspertise - dette refererer til, hvor kyndig forfatteren eller bidragsyderen af indholdet er. En administrerende direktør for en teknologivirksomhed kan være dårligt egnet til at skrive en blog om håndtering af højt blodtryk, ligesom en kirurg ikke er den bedste ressource til at skrive en blog om relevant SEO-praksis i år. Dit valg af ekspert, bidragsyder eller forfatter skal være passende til det emne, du skriver om.
Autoritet - dette refererer både til din indholdsforfatter og til din hjemmeside. At have høj autoritet betyder, at relevante hjemmesider linker til dig eller citerer dig, fordi de mener, at din hjemmeside tilbyder nyttig information. Det betyder, at du har autoritet indenfor et bestemt emne eller branche, og derfor citerer andre hjemmesider dig i deres indhold.
Troværdighed - betyder, at din indholdsforfatter(e), hjemmeside og virksomhed har et troværdigt og pålideligt omdømme. Troværdighed kan komme fra positive klient- eller kundeanmeldelser, tilfredsstillende hjemmesideoplysninger og indhold, der er originalt, med kilde og ærligt - ikke snuppet fra en anden hjemmeside.
Husk, at søgemaskiner bliver smartere og bedre til at opdage indhold, der ikke overholder deres retningslinjer for søgekvalitet. For at sikre at din hjemmeside overholder E-A-T, er der nogle ting, du kan gøre:
Implementering af Schema eller strukturerede data forbedrer ikke direkte din hjemmesides placering, men det hjælper søgemaskiner med at forstå dit indhold bedre. Schema hjælper dig også med at opnå indholdsrige snippets. Hvis du ikke er fortrolig med udtrykket, så dækker Rich Snippets de søgeresultater, der har andre oplysninger tilføjet end de sædvanlige tekst- og linkkombinationer. Som sådan får Rich Snippets flere klik, fordi de skiller sig ud i søgeresultaterne. Der er mange typer af Rich Snippets, og du kan læse mere om dem, og hvordan du implementerer dem i vores Rich Snippet-blog.
Chromium-baserede crawlere er ikke en ny ting, men de er stadig værd at nævne, især hvis din hjemmeside er JavaScript-intensivt. Selvom Google tidligere har "crawled" hjemmesider ved hjælp af data hentet fra HTML-responses, er det ikke længere tilfældet. Google prioriterer nu data hentet fra HTML-gengivelser frem for HTML-responses. Der er dog tidspunkter, hvor den gengivne HTML adskiller sig markant fra HTML-responses - som det er tilfældet med JavaScript-intensive hjemmesider. Du kan se forskellen på nedenstående billeder fra Sitebulbs blog (HTML-response til højre og gengivet HTML til venstre).
Som standard kigger SEO crawling-værktøjer på HTML-responses, og hvis din hjemmeside er stærkt afhængig af JavaScripts, vil dit SEO crawling-værktøj måske derved gå glip af vigtige data. Hvis din hjemmeside er JavaScript-intensivt, kan du aktivere Chromium-baseret crawling i dit SEO crawling-værktøj. Du kan læse mere om, hvordan JavaScript påvirker Google-indeksering i Sitebulbs blog.
AUTHOR
Peter Skouhus
En dansk iværksætter, der ejer 1902 Software Development, et it-selskab på Filippinerne, hvor han har boet siden 1998. Peter har stor erfaring inden for IT-udvikling, strategisk it-ledelse og salg.