April/maj - Nyhedsopsamling: Google-opdateringer du bør kende

Udgivet: May 21, 2021
Senest opdateret: August 03, 2021

Google spiller en stor rolle i enhver virksomheds digitale liv – de fleste onlinerejser starter med en Google-søgning. Google Ads tegner sig for en betydelig del af online annoncering, og Google Analytics er praktisk talt go-to analytics-værktøjet for webmasters.

Så derfor, når Google ruller en opdatering ud på deres forskellige platforme, er det som regel værd at undersøge. I denne måneds Nyhedsopsamling har vi samlet de nyeste, relevante opdateringer, lige fra søgning og strukturerede data til måling af annoncekonvertering - alt sammen noget, som du, der er virksomhedsejer eller arbejder med online marketing, har brug for at kende til.

Sideoplevelse – algoritme opdatering

Page Experience – eller sideoplevelse - er en ny Search Ranking faktor, som Google introducerede sent sidste år. Det var oprindeligt planlagt at rulle ud i maj 2021, men er nu udskudt til midten af juni 2021. Ved udgangen af august 2021 vil denne opdatering være fuldt udrullet.

Kort sagt fokuserer sideoplevelsen på fire søjler i brugeroplevelsen: indlæsning, bruger”besvær”, sikkerhed & privacy samt tilgængelighed.

De to første kvantificeres ved hjælp af det, der kaldes "Core Web Vitals”: Largest Contentful Paint, First Input Delay og Cumulative Layout Shift - tre nye måder at måle henholdsvis indlæsningshastighed, interaktivitet og visuel stabilitet. Vi har gennemgået disse metrics i detaljer i vores blog om SEO-landskabet i 2021 og 4 updates, som du ikke bør gå glip af.

I forbindelse med denne opdatering har Google også introduceret en ny “sideoplevelsesrapport” i Google Search Console.

Udover den tidligere Core Web Vitals-menu kan du nu også få adgang til et mere komplet overblik over, hvordan hver enkelt side klarer sig med hensyn til sideoplevelse, herunder sikkerhedsproblemer, HTTPS-brug og mobile brugervenlighed. Der er også data om hvor stor en del af siden, der giver en god sideoplevelse. Det kan hjælpe dig med at definere udgangspunktet for din optimeringsindsats.

I øjeblikket dækker denne rapport kun mobile brugere og søgninger; dog har Google annonceret i deres seneste I/O-session, at ranking af sideoplevelse også bliver tilgængelig for desktops.

Selvom der endnu ikke er yderligere information tilgængelig om denne opdatering, anbefaler vi, at du allerede nu begynder at optimere din hjemmeside med hensyn til ovenstående faktorer, både mobile og desktop. Hvis du har brug for teknisk hjælp, kan vores team hjælpe dig. Vi har meget erfaring med SEO og hastighedsoptimering af hjemmesider. Kontakt os for at få mere at vide.

Når du søger efter produkter online (eller i virkeligheden alle mulige steder), vil du helt naturligt være på udkig efter ”best-in-class”. Med internettets enorme mængde information om "de bedste" og "bedst bedømte" produkter kan det være svært at afgøre, hvad der er sandt, og hvad der bare er tom salgssnak.

Googles seneste Search-opdatering hjælper her. Top Products Carousel er en ny SERP-funktion (søgemaskinens resultatside), som vises, når en bruger søger efter en produkttype (også selv om produktet ikke nødvendigvis kvalificerer sig som "bedste" eller "top" i søgningen).

Informationer, der normalt indgår i denne karrusel, er:

  • Produktnavn og -billede
  • Gennemsnitlig bedømmelse (numerisk værdi eller stjerner)
  • Cirka antal bedømmelser
  • Vigtige produktfunktioner og nøgleord
  • Liste over anmeldelser fra forskellige kilder og flere oplysninger om produktet

Der er stadig kun lidt information tilgængelig om denne nye SERP-funktion, fx vil vi gerne vide mere om, hvordan produkter kan blive inkluderet. Men ifølge Andrew Shotland fra Local SEO Guide bruger Google sandsynligvis en version af sin organiske ranking-algoritme til at tildele Review Authority på tværs af internettet, hvor de mest almindelige review-kilder indtil videre er traditionelle medier og anmeldelsessider.

Schema eller strukturerede data spiller sandsynligvis også en rolle, da produkt- og review-indhold, der er ”tagged” ved hjælp af Schema, helt sikkert gør det lettere for Google at finde og vise disse oplysninger.

Hvis du er forhandler eller har en webshop, er dette noget, der kan øge klik-frekvensen for dine produktsider. For flere ideer til, hvordan du kan optimere her, tjek denne detaljerede artikel fra Search Engine Journal.

Google-søgegalleri

Mens vi taler om strukturerede data: Hvis du stadig ikke har implementeret det på din hjemmeside, så opfordrer vi dig til at komme i gang. Der er dybest set tale om et stykke kode, der bruges til at markere din hjemmesides indhold, så søgemaskiner, især Google, kan forstå siderne, og hvad de indeholder, bedre.

Uden andre forbedringer vil strukturerede data nok ikke løfte din placering i søgeresultaterne. Det giver dog din hjemmeside mulighed for at blive vist i udvidet form (Rich Snippets), hvilket vil hjælpe med at forbedre synligheden i et søgeresultat. Hvis du vil vide mere om dette, så tjek vores blog om 15 Schema-typer, du kan bruge til at få Rich Snippets.

I betragtning af de mange typer strukturerede data kan det i starten være overvældende at implementere det på din hjemmeside. For at komme i gang så tjek Googles søgegalleri, der lister forskellige Rich Snippets og de typer af strukturerede data, som du kan implementere. Der er også mulighed for at filtrere listen baseret på type af hjemmeside, så du kan fokusere på dem, der vil være mest relevante for din virksomhed.

Hvis du har brug for hjælp til at implementere Schema på din hjemmeside, så kontakt os. En projektleder vil med glæde hjælpe dig.

Conversion modeling via Consent Mode

Tidligere på året talte vi om Consent Mode, og hvordan det hjælper marketers med at fortsætte tracking samtidig med, at brugerens samtykke respekteres. Som opfølgning på dette initiativ annoncerede Google i april sidste år, at de er startet med konverteringsmodellering i Google Ads ved hjælp af Consent Mode.

Konverteringsmodellering hjælper med at gendanne sammenhæng mellem de annonceklik og konverteringer, der måles i Google Ads. Ifølge Google har tidlige resultater fra deres tests vist, at mere end 70% af click-to-conversion, der ellers går tabt på grund af cookiebegrænsninger og brugerens samtykkevalg, er blevet gendannet ved hjælp af denne metode.

Bare for at få det på det rene, så opretter eller registrerer konverteringsmodellering ikke nye konverteringer. Det hjælper med at udfylde de tomme felter, dvs. forbinde klik til konverteringer, der allerede har fundet sted. Det er altså ikke et "en konvertering er sandsynligvis sket her", men mere "dette klik har sandsynligvis ført til denne konvertering".

For at gøre dette bruger Google Machine Learning – og analyserer historiske tendenser og observérbare data, og så bruges data om brugerrejser, hvor brugeren har givet samtykke til cookies, til at modellerede brugere uden samtykke.

Denne modellering er muliggjort af Googles adgang til en bred vifte af annonceinteraktioner på tværs af forskellige kanaler og fra mange af deres annoncekunder samt data fra brugere, der er logget ind med deres Google-konti, mens de surfer på nettet.

De fleste annoncører har allerede adgang til data fra modellerede konverteringer, men Google oplyser at for nogle brugere, hvor der ikke er tilstrækkelig med regelmæssige konverteringer, er resultaterne muligvis ikke modelleret. Læs mere om dette her.

Ignorerede metabeskrivelser

Dette er ikke ligefrem en nyhed, men er du opmærksom på, at Google ser bort fra en sides metabeskrivelse 63% af gangene for dem, der ligger i SERPs Top 10?

Med Googles stigende fokus på at forstå brugerens hensigt og give bedre søgeresultater, er dette næppe en overraskelse. Når den metabeskrivelse, du har skrevet i din hjemmesides backend eller SEO-værktøj, ikke helt svarer til en brugers forespørgsel, skimmer Google i stedet din side for et mere relevant tekststykke, som så vises i stedet.

I teorien giver dette naturligvis mulighed for en højere klikfrekvens, da brugerne er mere tilbøjelige til at besøge en side, når de ud fra beskrivelsen af søgeresultaterne beslutter, at siden matcher det, de leder efter. Hvis du har brugt kræfter på at skrive dine sidebeskrivelser, er det naturligvis en skam, hvis ikke de bruges, men du kan være sikker på, at Google vil måle og optimere, således at de udvalgte beskrivelser med tiden får en god klik-rate.

Der er ikke noget, du kan gøre for at tvinge Google til at vise din metabeskrivelse hver gang, så den bedste fremgangsmåde er blot at oprette indhold med brugeren i tankerne - sørg for, at hele dit indhold er relevant for din sides hovedemne. På denne måde kan du være sikker på, at der findes noget, som en bruger vil klikke på, uanset hvilket uddrag Google bruger.

Det betyder dog ikke, at du helt skal se bort fra metabeskrivelserne. Sørg for, at de er godt optimeret i tilfælde af, at Google beslutter at bruge dem i søgeresultaterne:

160 tegn bruges ofte som standard for metabeskrivelser, og så bør du holde de øvrige faktorer for øje - såsom udgivelsesdato og Rich Snippets, der tilføjer datoen før beskrivelsen af blog-sider. Derfor, hvis du skriver et blogindlæg, vil der være omkring 105 tegn (til mobile) og 138 tegn (til desktop) i SERP. Det betyder, at du sandsynligvis skal holde de vigtigste ting i de første 100 tegn.

Få mere at vide om, hvordan du optimerer dine metabeskrivelser (og titler) i vores Content SEO-blog.

 

Vi håber, at du har fundet disse opdateringer nyttige og relevante. Hvis du har spørgsmål eller særlige emner i tankerne, som du vil have os til at dække i den næste måneds Nyhedsopsamling, er du velkommen til at kontakte os.

For design og udvikling, tjek vores prisliste og se, hvor meget du kan spare.