Bedste practices til offshore-samarbejde

Udgivet: April 28, 2020

Med over tyve års erfaring er vores projektledere blevet eksperter i remote samarbejde.

De har kun fysisk mødt de af vores kunder, der har besøgt vores kontor i Manila, men på trods af det har de gennemført 1200+ projekter med stor succes.

(Og den er god nok – læs vores anmeldelser på Google.)

Derfor har vi bedt nogle af vores projektledere om at dele deres erfaringer med at få samarbejdet til at fungere med kunder på den anden side af kloden. Og ikke mindst, hvordan de tilpasser sig den remote model, som vi nu også arbejder med internt i 1902 Software

Regelmæssige statusopdateringer er nøglen

Konsekvent og regelmæssig kommunikation gennem hele projektforløbet er en afgørende faktor, især når der er tale om samarbejde på tværs af grænser og tidszoner.

Marcelo, der er en af vores Magento-projektledere, fortæller, at hans bedste råd til succesfuldt remote samarbejde er ofte at have møder om statusopdateringer og kommende projekter.

Det holder alle involverede parter ajour med den seneste udvikling og sørger for, at alle arbejder i den samme og rigtige retning.

Hold alle projektdetaljer samlet ét sted

Jerome, der er Mobile App-projektleder, sikrer en klar og gennemsigtig kommunikation med kunder ved at samle alle projektoplysninger i vores interne projektstyringssystem.

”Da alt er centraliseret i vores projektstyringssystem, har kunder fuld adgang til samme information om projektet, som vi har adgang til,” forklarer han.

I IT-projekter, der normalt er komplekse, kan projektdetaljer let ende mange forskellige steder med utallige diskussioner og konsultationer frem og tilbage.

Derfor er det vigtigt at have et sted, hvor alle involverede i projektet - fra interessenter på kundens side til vores egne udviklere, designere og testere - let kan holde styr på al kommunikation og den aktuelle projektstatus.

Når du starter dit IT-projekt, er det vigtigt at etablere et system tidligt, så du ved, at du og din leverandør altid taler samme sprog.

Skriv vigtige oplysninger ned

For Mark, der er Umbraco-projektleder, er det vigtigt altid at have et skriftligt mødereferat efter et Skype-opkald med en kunde.

Tilsvarende sørger MK, en anden Magento-projektleder, for at skrive opgavebeskrivelser til sit team af udviklere ned i en chat foruden de mundtlige instruktioner.

Uanset, om du har at gøre med personer på dit eget team eller eksterne partnere, hjælper det at skrive ting ned med til at holde styr på, hvad der er aftalt. Især når det gælder komplekse IT-projekter, hvor der løbende opstår ændringer, er det nyttigt at have tidligere detaljer på skrift.

Skriftlige notater til at supplere tale- eller videomøder er en pålidelig reference gennem hele projektet og kan fjerne enhver misforståelse og uklarhed i diskussioner.

Brug video til opkald

En af de gode ting ved fysiske møder er at være ansigt til ansigt og kunne aflæse ikke-verbale signaler og kropssprog.

Og selvom videokonferencer ikke er et fuldendt alternativ, er det stadig bedre og tættere på et fysisk møde end lydopkald og e-mailkorrespondance.

I 1902 Software har grundlægger og ejer Peter gjort det til en del af kulturen altid at tænde for videoen ved online møder.

Det er en lille ting, men det bidrager væsentligt til hele mødeoplevelsen og “tvinger” dig til at være professionel, selv når du arbejder hjemmefra.

Gør det til en vane at svare på e-mails med det samme

En af de ting, som folk er opmærksomme på i remote arbejdsopsætninger, og især når de udliciterer opgaver til offshore partnere, er kommunikation med store tidsforskelle.

Derfor arbejder vi i 1902 Software kun med virksomheder i tidszoner, der minimum har fire overlappende timer med vores egen arbejdstid for at sikre, at vi har tid nok til at afholde møder.

Ryan, der er chef for vores WordPress-afdeling, fortæller, at en af hans nøgler til et vellykket samarbejde med kunder er at svare prompte på beskeder og e-mails.

”Selv når jeg ikke kan imødekomme forespørgsler med det samme, eksempelvis uden for kontortiden, svarer jeg alligevel altid med det samme for at bekræfte, at jeg har modtaget beskeden, og at jeg vender tilbage næste dag.”

Vanen skal dog helst fungere begge veje - når du svarer på din IT-leverandørs e-mail eller spørgsmål med det samme, undgår du unødvendige forsinkelser i projektet.

(Læs: Det kan være okay at vente med at svare på en e-mail – bare ikke, når den er fra din programmør).

(Mød vores projektldere).

At arbejde hjemmefra som et team og samarbejde med internationale kunder og partnere remote er ikke så forskelligt fra hinanden, men ingen af delene er helt uden udfordringer.

Vi håber, at denne serie har givet dig indsigt i, hvordan du bedre kan arbejde og samarbejde på afstand - og hvis du vil lære mere om remote samarbejdsarbejde, eller hvordan du får mest muligt ud af et offshore IT-samarbejde, hjælper vores team dig gerne. Kontakt os i dag.

 

Få gratis support og vejledning

Vi udvider gratis support og vejledning til Magento, WordPress, Umbraco og Design. Du kan få råd til konkrete problemer med din hjemmeside, webshop eller app og få hjælp fra vores erfarne tekniske eksperter og designeksperter i et uforpligtende møde på 30-45 minutter.
Se alle detaljer på: https://1902software.com/free-website-support/.