Læs, hvordan du får mere ud af din webshop med UX-research

Udgivet: February 20, 2020
Senest opdateret: March 19, 2024

Estimeret læsetid: 9 minutter

I 2019 var den gennemsnitlige konverteringsrate for e-handel på 1,8 % (Kilde: Wolfgang Digital KPI-rapport 2020).

Selvfølgelig er det ikke alle, der besøger en webshop, som faktisk har til hensigt at købe noget, nogle besøgende kigger måske bare eller er nysgerrige efter produktet eller virksomheden bag. Andre søger måske stadig mere information, men planlægger i sidste ende at købe i en butik.

I betragtning af, at den gennemsnitlige globale Shopping Cart Abandonment Rate i 2019 lå på 69,57 %, er vi nødt til at antage, at et betydeligt antal af dem, som ikke køber noget (98,2 %!), planlagde at købe, men endte med at forlade webshoppen af en eller anden grund.

En sandsynlig grund: dårlig brugeroplevelse

70 % af kunderne siger, at de har forladt deres shopping cart på grund af en dårlig brugeroplevelse. Alarmerende, men slet ikke overraskende.

Medmindre du sælger til en meget specifik niche eller tilbyder et helt specifikt one-of-a-kind-produkt, vil kunderne ikke blive hængende i din webshop, hvis der er en konkurrent, der sælger mere eller mindre de samme varer, men tilbyder en bedre shoppingoplevelse.

Hvad betyder optimering af brugeroplevelsen (UX)?

UX-optimering er kunsten at designe og udvikle din hjemmeside eller webshop med en brugerorienteret tankegang. Det er ofte en balance mellem æstetik (brugere ønsker stadig et elegant og visuelt tiltalende interface) og en problemfri shoppingoplevelse.

Forskellige kunder besøger din webshop eller hjemmeside med forskellige intentioner og i forskellige faser af købsrejsen - det gælder derfor om at gøre det let for de tøvende kunder at beslutte sig til at købe og undgå at gøre det svært for de kunder, som er parat til at købe, at gennemføre et checkout.

Hvordan hjælper UX-optimering med at øge konverteringer?

1. UX-optimering fjerner de udfordringer, der forhindrer brugere i at konvertere.

Forhindringer kan findes overalt i en webshop: Langsom loadinghastighed, der får kunderne til at forlade siden, før de overhovedet får et glimt af det, du tilbyder, forvirrende brugerinterface, der kun fører til frustration eller dårlig navigering, og som gør det svært for kunderne at komme derhen, hvor de vil.

UX-optimering tager et godt og grundigt kig på disse nuancer og omdesigner, omstrukturerer eller gør, hvad der ellers skal til for at eliminere forhindringerne og give en mere flydende oplevelse for de besøgende.

De fleste mennesker, der besøger din webshop, er allerede interesseret i, hvad du har at tilbyde, så det handler igen om at undgå at gøre det svært for dem at gennemføre det køb, de allerede har planer om at foretage.

2. En god UX efterlader et godt indtryk.

Et antal af dine besøgende vil stadig ende med at forlade din webshop, fordi de ikke er klar til at købe (ikke fordi de havde en dårlig shoppingoplevelse). Når du efterlader et godt indtryk gennem en problemfri, intuitiv UX, er det dig, de husker, når de når købsfasen.

Optimeret UX hjælper indirekte SEO, hvilket igen trækker flere kunder til din webshop.

Dårlig UX får kunderne til at forlade din webshop, hvilket resulterer i en høj bounce rate, der kan sænke din placering i organiske søgeresultater.

Hvis du derimod optimerer din webshop-UX, bliver kunderne på siden og ser flere af dine sider i webshoppen. Det sænker bounce rate, forbedrer dine chancer for at rangere højere, øger din organiske trafik og fører i sidste ende til flere potentielle kunder.

Brug af UX research-data til at optimere din webshop

UX-optimering er en kunst, ikke en videnskab, men det betyder ikke nødvendigvis, at det hele er gætteri og mavefornemmelser.

En god research af kundernes adfærd er et vigtigt aspekt af en god UX-optimeringsstrategi, men det kan også være en tidskrævende opgave, især hvis du skal jonglere med det samtidig med produktudvikling og markedsføring.

Heldigvis findes der virksomheder, der gør det til deres fuldtidsjob at udføre UX-research for webshops, finde almindelige brugervenlighedsproblemer og indsamle nok data til at benchmarke webshops mod en etableret best practice.

Hos 1902 Software bruger vi forskningsresultaterne fra Baymard Institute til at forbedre vores resultater. Baymard Institure er et dansk webshop UX-research firma, der udfører storstilet testning af hele spektret af e-handelsbrugeroplevelse - hjemmeside, produktsider, mobilshopping, shopping cart og checkout, formularfelter osv.

Man skulle tro, at der er grænser for, hvor meget du kan optimere på en webshop, men Baymard Institute har over 700 retningslinjer og tips til, hvordan man undgår UX faldgruber.

Vores eget team af webdesignere og QA-testere gennemgår Baymard Institutes E-commerce UX Professional Certification for at sikre, at: 1) UX best practice er designet og indbygget i vores webshopprojekter som standard, og 2) eksisterende webshops, som vi overtager, optimeres i et brugeroplevelsesorienteret lys.

Lider din webshop af nedestående almindelige UX-faldgruber?

Baymard Institutes fulde researchkatalog er kun tilgængeligt for premiumabonnenter, men der er masser af offentligt tilgængelige artikler, der kan give dig nogle ideer til at optimere din webshop.

Her er et eksempel på punkter, hvor du kan tage action, baseret på indsigter fra Baymard Institute’s blog:

1. Billeder, der viser størrelsesforhold - Det kan være svært at shoppe online, fordi det ikke giver den samme sikkerhed som fysisk at inspicere et produkt i en butik.

Et billede, der viser størrelsesforholdet ved, at andre objekter af kendt størrelse er inkluderet i produktbilledet, er en måde for brugerne til bedre at orienterer sig. (Kilde: “Den aktuelle status for e-handelsprodukt UX-ydeevne (19 fælles faldgruber)” af Baymard Institute.

2. Autorotering af billedkarruseller

Billedkarruseller fungerer uden problemer på desktop-hjemmesider, hvor der er mere plads til indhold, og markøren kan bruges som et signal til at få karrusellen til at vise det næste billede.

Men på mobilsider kan autorotering af billedkarruseller i vid udstrækning være distraherende for brugerne. Baymard Institute diskuterer nogle foreslåede implementeringer af mobile karruseller i deres blogindlæg "9 UX Requirements for Designing a User-Friendly Homepage Carousel (If You Need One)

3. Tilfældige tryk på mobil-enheder.

Når nettet i stigende grad går Mobile-First, risikerer webshops, der stadig prioriterer desktop-UX, at tabe markedsandel. Et UX-aspekt, der er unikt for mobilsider, er håndtering af trykkeadfærd.

På en PC er markøren, scrolling og klik forskellig adfærd; på en mobil-enhed kan man kun foretage tryk med fingeren. En sides respons på et tryk, der sker ved en fejl, kan vise sig at være forstyrrende for brugeroplevelsen. Baymard Institute har tre forslag til, hvordan man håndterer utilsigtede tryk, når man benytter en mobil-enhed på en webshops: 3 Strategies for Handling Accidental ‘Taps’ on Touch Devices”.

E-handel UX-optimering hos 1902 Software

UX-optimering er prioriteret helt i top på alle hjemmesider, webshops og mobilapps, vi designer og udvikler til vores kunder.

Webshop-konverteringer starter med en velbygget webshop, men vi er klar over, at i disse tider er kvalitetskodning ikke nok til, at en webshop kan generere konverteringer - på samme måde som et flot, moderne design ikke er nok til at få dine kunder til at foretage et køb.

Vores webshop-projektledere og -udviklere er ikke bare erfarne inden for de teknologier, der sikrer, at din webshop fungerer optimalt, de er også blevet trænet til at have en UX- og konverteringsoptimeringstankegang, så vores udvikling er helt bevidst og altid er rettet mod at hjælpe dig med at opnå flere konverteringer.

Ovenstående, og naturligvis den ekspertise, vores designere og QA-testere har fra deres studier, og den e-handel UX-research, de er trænet i hos Baymard Institute, såvel som en virksomhedskultur, der værdsætter sund fornuft, hårdt arbejde og initiativ, gør os til ideel webshoppartner, der hjælper dig ikke kun med de tekniske ting, men også bliver involveret i konverteringsoptimering m.v.

Kontakt os i dag for at lære mere om, hvordan vi kan hjælpe med at optimere UX og øge konverteringer i din webshop.

 

AUTHOR

Peter Skouhus

Peter Skouhus

En dansk iværksætter, der ejer 1902 Software Development, et it-selskab på Filippinerne, hvor han har boet siden 1998. Peter har stor erfaring inden for IT-udvikling, strategisk it-ledelse og salg.