Alt, hvad du bør vide om Cookies, Privacy & samtykke
Udgivet: February 01, 2021
Senest opdateret: March 19, 2024
Udgivet: February 01, 2021
Senest opdateret: March 19, 2024
Estimeret læsetid: 12 minutter
'Mål konverteringer under hensyntagen til brugernes samtykkevalg' - dette er Googles overskrift til deres lancerings-announcement af Google Consent Mode tilbage i september 2020.
Consent Mode (i beta fra januar 2021) er Googles nyeste løsning til styring af Google-tags på en måde, der tilpasser sig det niveau af samtykke, brugerne giver. For helt at forstå, hvordan det fungerer, og hvad det præcist bidrager med, er det værd at undersøge, hvordan cookies normalt fungerer (specifikt dem, der bruges til analyse og annoncering).
Cookies er små tekstfiler, som en hjemmeside gemmer på computeren for at huske oplysninger og identificere en bruger eller besøgende. Der er forskellige cookies, der bruges til forskellige formål - nogle er nødvendige, for at visse funktioner eller funktioner på en hjemmeside fungerer. Andre bruges ganske enkelt til Analytics Tracking (klik, besøg osv.), og andre igen bruges til annoncering, hvor visse oplysninger om brugeren gemmes for at personliggøre indhold og vise relevante annoncer overalt på nettet. Marketingfolk plejede at bruge disse cookies til at ramme den rigtige målgruppe baseret på demografi, kendte interesser, browserhistorik og andre data.
Dette setup var fantastisk med hensyn til personlig og målrettet annoncering, men som du nok kan forestille dig - ikke helt så fantastisk for brugernes privatliv, da annoncerings-cookies holder styr på oplysninger, der betragtes som 'private'. I løbet af de senere år er reglerne blevet strengere, når det kommer til disse cookies - der skal være udtrykkeligt samtykke fra slutbrugerne, før disse oplysninger kan indsamles og derefter bruges til annoncering. Og for nylig har udbredte browsere som Safari, Firefox og Chrome alle implementeret deres egne blokerings-mekanismer, der som standard begrænser tracking af cookies, når brugere browser rundt på en hjemmeside.
På grund af alt dette har ejere af hjemmesider mistet adgang til enorme datamængder og viden om deres besøgende (lad os være helt ærlige - meget få mennesker klikker faktisk på 'Acceptér' i pop-op vinduer med cookie-samtykke, der vises på hjemmesider). Til en vis grad var der stadig nogle data, der blev indsamlet af analyseværktøjer, men der var også ubestridelige mangler i rapporteringen - ikke alle sessioner og side-hits registreres, konverteringer stemmer ikke overens med rapporter fra annonceplatforme (f.eks. Facebook eller Google Ads), kilder (eller eksterne sider, som brugerne kommer fra, før de lander på hjemmesiden) tilskrives ikke altid korrekt på grund af mangel på konsistent data delt mellem hjemmesider, etc.
Som et resultat er indsamlet analytics og konverteringsdata blevet temmelig upålideligt - der er en del betænkeligheder ved information opnået fra rapporter, da man ved, at på grund af uoverensstemmelser forårsaget af blokerede cookies, kan der være nogle ukendte oplysninger, der ikke tages i betragtning.
For at være glasklar, så giver Consent Mode ikke en fuldstændig løsning på cookie-problemet beskrevet herover. Det er heller ikke en 'work-around', der indsamler de samme data fra brugere på trods af manglende samtykke.
Kort sagt er Consent Mode en funktion, der gør det muligt for Google at justere adfærd for tags, der bruges på din hjemmeside ud fra brugernes samtykkestatus (dvs. om samtykke er givet eller afslået). Den introducerer to nye tag-settings: 'ad_storage' og 'analytics_storage' - som bestemmer, om Googles analytics- og annonce-tags kan udnytte browserens lagerplads.
Hvordan fungerer Consent Mode?
1. Consent Mode er et script, som du føjer til din hjemmeside enten via Googles globale site-tag (gtag.js) eller Google Tag Manager.
2. Bemærk, at det afhænger af din hjemmesides signaler at afgøre, om en bruger har givet samtykke eller ej. Derfor skal du inden implementering have en eller anden mekanisme på plads til at styre brugertilladelser på din hjemmeside. Du kan bruge et Consent Management værktøj som fx Cookiebot (disse værktøjer håndterer cookie-samtykke bjælkerne, som du ofte ser poppe op på hjemmesider).
3. Ifølge Google skal det implementeres på en måde, der indlæser tags, før dialogboksen om samtykke (dvs. cookie-samtykkelinjen eller popup) vises på hjemmesiden. Som udgangspunkt antager Google, at der ikke er givet noget samtykke, før dit Consent Management værktøj informerer om, at brugeren har givet samtykke til én eller begge analytics- og annoncecookies.
4. Når Google først modtager signaler om, hvad brugeren har givet samtykke til, justeres dynamisk hvordan tags skal opføre sig (dvs. om de skal bruge analytics- eller annoncecookies).
5. Desuden er Consent Mode i stand til at indsamle ikke-personlige, identificerende oplysninger, der kan hjælpe med analytics og konverterings tracking, uden cookies, i stedet for helt at blokere tags, når en bruger ikke giver samtykke. Når samtykke afvises, indsamler Google disse grundlæggende oplysninger i stedet:
6. Bemærk, at hvis Consent Mode er aktiv, men brugeren ikke har givet samtykke til analytics- eller annonce-tags, kan Google muligvis opdage hits, men vil ikke være i stand til at følge brugeren på den videre hjemmeside-navigation - uden cookies er der ingen blivende identifikator på siderne. I stedet vil en ny identifikator blive sendt hver gang en bruger navigerer videre til en anden side (dvs. en enkelt bruger kan behandles som forskellige individer, da der ikke er nogen måde løbende at identificere dem på, når de surfer fra en side til en anden uden cookies. (Dette er vores opfattelse fra 3. februar 2021.)
7. Du kan muligvis se disse data i afsnittet om realtidsrapportering i Google Analytics, men da der er tags, der ikke har fået lov til at bruge browser lagerplads, eksponeres data ikke i rapporter.
(Tjek denne guide fra Google for en dybdegående forklaring af Consent Mode adfærd i enhver mulig samtykkestatus).
For det første er samtykke mere detaljeret - nogle brugere kan vælge at afvise alle cookies, nogle tillader måske analytics-relaterede cookies, men ikke cookies til markedsføring, osv. I Consent Mode er Google i stand til at genkende, hvad brugeren har givet samtykke til, og er derfor også i stand til dynamisk at justere, hvordan dens tags skal opføre sig. Bortset fra dette, når hjemmeside bruger Consent Mode, er Google-produkter (dvs. annoncer, Analytics osv.) også i stand til at rapportere konverteringer, uanset om brugeren giver samtykke til tracking af cookies eller ej. I sidstnævnte tilfælde rapporterer Google simpelthen konverteringer på et samlet niveau (dvs. ved ikke at behandle identitetssignaler og skyde annoncecookies afsted), hvilket holder brugeren anonym, men stadig tracker, om en konverteringshændelse skete på hjemmesiden.
Forklaringerne ovenfor er i teorien alle baseret på information, der offentliggøres af Google i deres publikationer. Husk, at denne funktion stadig er i beta og stadig er underlagt justeringer og ændringer, da Google fortsat tester dens effektivitet.
Følgende er faktiske observationer, vi har foretaget på det tidspunkt, hvor vi implementerede Consent Mode på vores hjemmesider og testede rapporteringen i Google Analytics - både Universal- og GA4-properties (mere om dette senere):
Igen er det vigtigt at huske, at Consent Mode i sig selv ikke bruges til at administrere brugernes samtykke. Dens formål er simpelthen at sende signaler til Google om dine brugeres samtykke-status for at justere tag-adfærd. For at kunne bruge Consent Mode effektivt skal du have et Consent Management-værktøj på plads. Et Consent Management-værktøj administrerer og registrerer det faktiske samtykke-svar fra dine brugere. Du kan få udviklet dit eget værktøj, men der er allerede mange tredjeparts-ydelser på markedet, der tilbyder dette. Hos 1902 Software bruger vi f.eks. Cookiebot til cookie compliance.
Consent Mode er unægtelig et godt værktøj, der hjælper med at udfylde manglerne i hjemmeside-data i fraværet af cookies. Men inden du får det implementeret på din hjemmeside, er det vigtigt at sætte forventningerne til, hvad det virkelig er og gør:
Med alle disse uundgåelige begrænsninger, er Consent Mode så stadig værd at implementere på din hjemmeside? Ja. Dette er helt klart et projekt, som Google er dedikeret til løbende at forbedre. Mens det stadig er i beta, kan du begynde at implementere det på din hjemmeside, så du i det mindste kan begynde at indsamle de data, du ellers går glip af.
Consent Mode kan bruges enten med Google Tag Manager eller ved hjælp af det globale site-tag (gtag.js). Du kan bede din udvikler om teknisk hjælp til at føje Consent Mode til dine hjemmesider: Consent Mode udvikler-guide.
Hvis du har brug for hjælp, kan du også kontakte vores team.
Næste skridt: Kom godt i gang med Google Analytics 4 »
AUTHOR
Peter Skouhus
En dansk iværksætter, der ejer 1902 Software Development, et it-selskab på Filippinerne, hvor han har boet siden 1998. Peter har stor erfaring inden for IT-udvikling, strategisk it-ledelse og salg.