IT-outsourcing og kulturelle forskelle
Udgivet: May 24, 2021
Senest opdateret: March 19, 2024
Udgivet: May 24, 2021
Senest opdateret: March 19, 2024
Estimeret læsetid: 6 minutter
IT-outsourcing - du har sikkert hørt om fordelene allerede: lavere omkostninger, adgang til en bredere talentmasse, mindre stress, øget effektivitet og meget mere. Selvom dette alt sammen lyder godt, er der faktorer, f.eks. kulturelle forskelle mellem dig og leverandøren, der kan give bekymringer.
At arbejde med en anden virksomhed fra samme land kan være en udfordring i sig selv - at arbejde med en anden virksomhed fra et andet land med en anden kultur, kan være endnu sværere. Efter at have været i IT-outsourcing branchen i snart 23 år, har vi set vores fair share af, hvordan forskelle mellem leverandørers og kunders kulturer påvirker succesen af et projekt.
I denne blog ser vi på, hvad der ligger bag disse kulturelle forskelle. Vi beskriver de måder, forskellene typisk viser sig på indenfor IT-outsourcing samt de problemer, der sommetider opstår. Og så deler vi 1902 Softwares praksis og gode råd til at overkomme kulturelle forskelle.
Kultur er en vigtig faktor i, hvordan mennesker opfatter verden og opfører sig i sociale sammenhænge – og det er ingen hemmelighed, at kultur påvirker den måde, folk driver forretning på. Forskelle i kultur (som vi i denne blog bruger løst som henvisning til et sæt af antagelser, normer, traditioner, værdier og vaner, der deles af en bestemt gruppe) kan give en uvelkommen friktion i et ellers glat projekt-flow.
Men på trods af dette, er kulturelt fit noget, der sjældent tages i betragtning i starten af et samarbejde mellem to virksomheder - hvor der er budgetter, tidslinjer, krav og ressourceallokeringer, der skal på plads. I stedet dukker det op, når et projekt begynder at falde fra hinanden på grund af fejlkommunikation og misforståelser, og den største synder af dem alle: kulturelle forskelle.
Men faktum er, at kulturelle forskelle i erhvervslivet altid vil eksistere på en eller anden måde — det være sig mellem to forskellige virksomheder i samme by, der har forskellige interne arbejdskulturer, eller to virksomheder beliggende i hver sin del af verden med medarbejdere, der har grundlæggende forskellige skikke og værdier.
Denne blog vil fokusere mere på sidstnævnte i forbindelse med IT-outsourcing, men det er vigtigt at huske på, at det ikke er kulturelle forskelle i sig selv, der forårsager problemer i samarbejde. Det er i sidste ende, hvordan vi vælger at arbejde med forskellene.
Så i en verden, hvor enhver virksomhed til en vis grad er nødt til at engagere sig med andre virksomheder, er forståelse for kulturelle forskelle og viden om at lære at løse konflikter og arbejde med forskelle, absolut vigtige første skridt til at sikre at dit projekt bliver succesfuldt.
Vi går i dybden med de kulturelle forskelle, der normalt opstår mellem Vesten og Østen, da det er dem, vi er mest fortrolige med. Og som det er typisk for sammenligninger som disse, så generaliserer vi også meget, samtidig med at vi tager højde for, at der altid er undtagelser fra stereotyperne.
Dette er ikke et forsøg på sammenligne og evaluere, hvilken kultur der er den “bedste”. Vi ønsker blot at udforske rationalet bag hver forskel, i håb om bedre at forstå begge kulturer ... hvilket bringer os til én fælles ting:
Det er kun naturligt; at vi holder os til det, vi har været mest vant til. Men denne tankegang kan nemt forårsage konflikt, når vi arbejder med mennesker, som har forskellige kulturelle baggrunde. Sandheden er, at den ene måde ofte hverken er bedre eller dårligere end den anden. Hver kultur er formet af forskellige faktorer, hvilket netop er grunden til, at det er vigtigt at have et åbent sind, når man beskæftiger sig med følgende forskelle.
Vesten har tendens til at være mere uafhængig og individualistisk i deres tankegang, mens Østen har tendens til at være mere indbyrdes afhængige og kollektivistiske. Det medfører forskellige mønstre for tænkning og opfattelse, noget som kulturelle psykologer har kigget på (Sort, et. al., 2010).
På arbejdspladsen ser vi også forskellige mønstre, der måske skyldes traditionelle og historiske forskelle eller religiøse overbevisninger, og det bliver ofte yderligere forstærket af de medier, vi orienterer os ud fra.
Antropolog Edward T. Hall har introduceret begreberne højkontekst og lavkontekst kommunikation, der refererer til, hvor meget folk påvirkes af kontekstuelle faktorer som nonverbale signaler og budskabets tone i stedet for de faktiske ord, der udtrykkeligt kommunikeres.
Generelt er kollektivistiske samfund der, hvor der er tendens til at være højkontekstformidlere, mens individualistiske samfund har tendens til lavkontekstformidling. Dette kan skyldes, at kommunikation i høj grad er afhængig af en vis forbindelse mellem de involverede mennesker, og denne forbindelse er meget mere udbredt i kollektivistiske kulturer.
Der er normalt et tydeligere hierarki i asiatiske organisationer sammenlignet med de vestlige. Anciennitet og autoritet gør en forskel, som fx tydeliggøres ved af brugen af særlige høflighedsformer i de fleste asiatiske sprog, der måske slet ikke findes på engelsk eller andre europæiske sprog.
I de fleste østlige samfund er der vægt på orden og styring, hvilket betyder, at folkene øverst har det sidste ord i de fleste forretningsbeslutninger. Organisatoriske strukturer i de fleste vestlige virksomheder har tendens til at være mere flade. En faktor, der kan have spillet en rolle i denne forskel, er, hvordan Vesten traditionelt har haft mere demokratiske politiske institutioner i modsætning til visse lande i Østen.
Nu, hvor vi forstår årsagerne til mange af de kulturelle forskelle, vi støder på inden for it-outsourcing, så lad os gennemgå nogle konkrete eksempler på, hvordan de manifesterer sig i projektsamarbejder, og få nogle tips til hvordan man overvinder dem.
Næste: Kulturelle udfordringer i IT-outsourcing - og hvordan man håndterer dem »
AUTHOR
Peter Skouhus
En dansk iværksætter, der ejer 1902 Software Development, et it-selskab på Filippinerne, hvor han har boet siden 1998. Peter har stor erfaring inden for IT-udvikling, strategisk it-ledelse og salg.