Forstå din programmør: Lær at tale "MobileApp"

Udgivet: December 02, 2017
Senest opdateret: June 09, 2022

Estimeret læsetid: 6 minutter

Det kan være meget forvirrende at forstå den terminologi, udviklere bruger, når de taler om mobilapp-udvikling. Denne artikel gennemgår de mere gængse termer og forklarer, hvad de betyder.

Terminologi

Listen er ikke komplet - langt fra - men den giver en indsigt i hvad det, der bliver talt om, betyder.

Programmeringssprog

Programmeringssproget er navnet på det værktøj, udvikleren bruger til at udvikle app'en og administrationssystemet. Det mest almindelige sprog til programmering og udvikling af mobilapps er Objective-C, Swift, C# og Java.

Mobilapp-udvikling

Til udvikling af app'en kan man enten bruge "native" eller "crossplatform" programmeringsværktøj.

Native-udvikling

Native app-udvikling forekommer, når en udvikler bruger et af de programmeringssprog, som Apple og Google hver især har udgivet til deres egne respektive systemer. Eksempelvis kan en udvikler bruge følgende programmeringssprog til native app-udvikling:

  • Objective C og Swift er de programmeringssprog, som Apple bruger. De bliver brugt i et udviklingsmiljø, der hedder Xcode, som bruges til at udvikle iOS apps. 
  • Java er et programmeringssprog, som bruges i et udviklingsmiljø, der hedder Eclipse. Det er udviklet af Google og bruges til at bygge Android apps. 

Cross platform-udvikling

Med cross platform-udvikling kan udviklere skrive koder og producere installationsfiler til både iOS og Android. Det kan spare tid, da koder ikke skal skrives to gange (én gang til iOS og én gang til Android). 

Udvikling på en cross-platform er dog ikke en løsning, der dækker 100 procent. I realiteten kan 60-70 procent af koderne bruges til begge platforme, mens de resterende 30-40 procent ofte skal udvikles ‘natively’. Hvor meget, der kan deles, afhænger primært af app'ens funktionalitet og kompleksitet.

Der findes mange forskellige crossplatform udviklingsværktøjer; nogle af de mere gængse er:

  • .NET MAUI (Xamarin) (ejet af Microsoft)
  • Appcelerator
  • PhoneGap
  • Kony
  • React

Skal du vælge mellem cross-platform og native development som værktøj til dit app-projekt? Valget kan afhænge af mange faktorer:

  • Hvilken type app skal du udvikle?
  • Hvor omfattende er projektet? 
  • Hvilke udviklingsværktøjer har du adgang til?
  • Hvor meget er du villig til at betale?
  • Hvor mange platforme skal din app kunne bruges på – én (Android eller iOS) eller to (både Android og iOS)?

Hos 1902 udvikler vi enten native eller med .NET MAUI (Xamarin) crossplatform.

Databank og administrationssystem

Som overskriften antyder, består denne del af to komponenter: Databanken hvor dataene gemmes, og administrationssystemet som bruges til administrationen af systemet (se ovenfor).

Ligesom med app-udviklingen findes der et hav af forskellige programmeringssprog og databanksystemer. I den perfekte verden burde man lave en analyse af projektet for at finde ud af hvilke værktøjer, der er bedst.

Hos 1902 bruger vi følgende værktøjer:

  • Databank: Microsoft SQL server eller MySQL.
  • Programmeringssprog: .NET eller PHP

Når vi udvikler med .NET MAUI (Xamarin) , bruger vi næsten altid Microsoft SQL-server som databank og ASP.NET til udvikling af administrationssystemet. Det gør vi, fordi det er nemmere for andre at overtage udviklingen på et senere tidspunkt, hvis alt er udviklet med Microsoft-værktøjer.

Hosting

At hoste en database betyder, at man opbevarer data, f.eks. på en cloud-server. App'ens backend er ofte, men ikke altid, installeret på den samme server som databasen.

Hvis du opbevarer personlig data, skal du sikre dig, at din server er compliant med lovgivning for databeskyttelse og privatliv. (Eksempelvis har GDPR-lovgivningen strenge regler om brugen af personlig data).

Mange private og virksomheder bruger Amazon (Amazon Web Service) til at hoste apps i skyen. En klar fordel er muligheden for automatisk at op- eller nedskalere dine server-ressourcer I forhold til aktuelt forbrug. Det kan hjælpe dig med at spare penge på hosting-kontoen.

App Store

Når app'en, databanken, hjemmesiden og administrationssystemet er færdigt, så skal app'en uploades til App Store, så den kan blive downloadet.

For at uploade en app til App Store, skal man have en udviklerkonto hos Google eller Apple. Apple har et gebyr på ca. DKK 650 for sit udviklerprogram, (som tillader dig at publicere apps for iOS), mens Google har et gebyr på ca. DKK 165 for en udviklerkonto.

Selve klargøringen og upload af app'en laves typisk af dem, som har forestået udviklingen.

Husk altid

  1. Opret altid - uden undtagelse - udviklerkontoen i din virksomheds navn. Lader du din leverandør gøre det, opretter de ofte kontiene i deres eget navn, og det kan være både tidskrævende og kompliceret at flytte ejerskabet til din virksomhed.
  2. Det skal stå i kontrakten, at du har ejerskab eller uindskrænket brugsret af koden. Hvis ikke du kan få en kopi af koden, så er du låst fast til den leverandør, du bruger, og det gælder det om at undgå.

Kontakt os hvis du går med tanker om at lave en app eller har behov for support til en eksisterende app. Vi overtager gerne eksisterende projekter.

Vi har siden 1998 lavet softwareprojekter af alle størrelser og har meget stor erfaring med ikke kun programmering, men også hvordan man laver noget som konverterer.

Hos os arbejder man altid sammen med det samme hold. Det vil sige, når projektet er færdigt, er det de samme personer, som står for den efterfølgende support.

AUTHOR

Peter Skouhus

Peter Skouhus

En dansk iværksætter, der ejer 1902 Software Development, et it-selskab på Filippinerne, hvor han har boet siden 1998. Peter har stor erfaring inden for IT-udvikling, strategisk it-ledelse og salg.