Oktober/november - Nyhedsopsamling: nyeste marketing updates og værktøjer
Udgivet: November 05, 2021
Senest opdateret: March 19, 2024
Udgivet: November 05, 2021
Senest opdateret: March 19, 2024
Estimeret læsetid: 4 minutter
For nogle uger siden introducerede Google et nyt system til generering af sidetitler i søgeresultater. Tidligere blev titler enten taget fra HTML Title Tags (dvs. det, du angiver som din Meta Title) eller tilpasset, så de bedre svarer til brugerens forespørgsel.
Google har justeret titler i søgeresultater, efter de fandt ud af, at de fleste Title Tags ikke beskriver indholdet af siden særlig godt. Ofte har disse titler en tendens til at være meget lange, overfyldt med søgeord eller bruger standardtekst som "Home" eller "Untitled".
Med opdateringen genererer Google titler, der beskriver, hvad siden handler om, uanset den pågældende forespørgsel eller søgeordet. Konkret vil Google evaluere tekst, som mennesker visuelt kan se på hjemmesiden, som for eksempel overskrift, teksten inde i Header Tags og andet fremtrædende indhold.
Google skriver dog, at HTML Title Tags stadig vil blive brugt i mere end 80 % af tilfældene – hvis din sidetitel allerede registrerer, hvad dit indhold handler om, er der ingen grund til bekymring.
Google har for nylig udvidet sit rapporteringsværktøj for indekseringsfejl til flere brugere af Google Search Console (GSC) efter at have kørt en pilottest for denne funktion tilbage i april.
Før du sender en rapport, anbefaler Google dog, at du først tjekker brugergrupper og tilgængelig dokumentation - og opfordrer til, at indeksrapportering bliver den sidste udvej. Fra september 2021 er dette stadig begrænset til engelsk og kan tilgås via Index Coverage Report eller URL Inspection Tool hjælpesider.
Hastighed er en af de vigtigste ranking faktorer for Google. Og en af de nemmeste måder at sikre, at din hjemmeside er hastighedsoptimeret, er ved at optimere dine billeder. I september 2021 annoncerede Cloudflare lanceringen af deres testværktøj til billedoptimering.
Det er ret simpelt og hurtigt at bruge. Du skal blot indtaste din URL, og så vil de køre en række automatiserede tests for at kontrollere, hvilke forbedringer du kan foretage på din hjemmesides billeder. Vi har afprøvet testværktøjet på vores hjemmeside, og det forløb således:
Du kan lære mere om, hvordan du sætter turbo på din hjemmeside her.
I lyset af paradigmeskiftet over mod mere privacy-fokus og den nye iOS 15-update er Facebook presset til at finde på nye måder for virksomheder til at nå deres kunder. Her er nogle af de nye opdateringer, som Facebook snart planlægger at lancere.
Dette giver potentielle kunder mulighed for at bede direkte om et tilbud fra dig via Messenger, når de har besvaret et par spørgsmål fra en formular, der kan tilpasses.
Kan du huske, da du var nødt til at have en personlig konto for at få adgang til din virksomhedsside og dine produkter – og hvordan disse to konti havde de samme legitimationsoplysninger? Nu har Facebook lyttet til virksomhedsejernes situation.
I den nye funktion, der i øjeblikket (oktober 2021) bliver testet og som forventes at blive frigivet i 2022, gives virksomhedsejere mulighed for at logge ind og anvende deres virksomhedskonto, uden at der er krav om en personlig konto. Derudover kan du administrere virksomhedskontoen på vegne af dine medarbejdere og bruge Single Sign-on integration for at få et mere sikkert setup.
Ifølge Facebook kører mange virksomhedsejere deres virksomheder på Instagram, men foretrækker at besvare kundeforespørgsler via WhatsApp. Derfor tilføjer Facebook nu globalt en WhatsApp ”Click-to-Chat” knap på virksomheders Instagram-profiler, så kunderne kan chatte direkte i WhatsApp med et klik.
AUTHOR
Peter Skouhus
En dansk iværksætter, der ejer 1902 Software Development, et it-selskab på Filippinerne, hvor han har boet siden 1998. Peter har stor erfaring inden for IT-udvikling, strategisk it-ledelse og salg.