Få feedback direkte fra brugerne med Website Surveys
Udgivet: January 29, 2020
Senest opdateret: March 19, 2024
Udgivet: January 29, 2020
Senest opdateret: March 19, 2024
Estimeret læsetid: 7 minutter
On-page Website Surveys og Feedback Widgets er ekstremt nyttige værktøjer, for alle der gerne vil forstå brugeradfærd.
Er der bedre måder at få svar på de brændende spørgsmål om din hjemmeside (kan mine brugere lide det nye design? Er denne side brugbar?) end ved at spørge dine besøgende direkte?
Website Surveys findes i forskellige former (pop up-vinduer, widgets på siden, dedikerede sider osv.), Men det overordnede mål er at komme væk fra gætværk og få indblik i, hvad dine brugere tænker og synes - direkte fra brugerne selv.
(Eksempel på en undersøgelse, som vi kører på vores hjemmesider vha. Hotjar. Svar på dette spørgsmål hjælper os med at planlægge vores indhold, så det lettere kan findes, eller få ideer til vores næste artikel- og blogemner).
Spørgsmålet er snarere: Hvorfor ikke?
I værste fald vil folk ignorere det, og i bedste fald får du værdifuld indsigt, som du ikke ville få fra kvantitative analyseværktøjer som Google Analytics eller endda Heatmaps og Session Recordings.
Hér er hovedårsagerne til, at du skal bruge feedback-værktøjer på din hjemmeside:
1. Du har spørgsmål, som selv de bedste analyseværktøjer ikke kunne svare på.
Tænk over det her: Din webshop er live og har noget trafik. Potentielle kunder besøger forskellige produktsider og føjer varer til deres indkøbskurv. Alligevel er der færre fuldførte køb, end du havde forventet (eller håbet på). Heatmaps viser ikke noget usædvanligt, og der er ikke noget mønster, der springer i øjnene fra de mange Session Recordings, du har gennemset.
Når indsigt fra andre analysekilder ikke fortæller dig nok (hvis noget overhovedet), kan det, at bede brugere om direkte feedback, være den eneste måde at finde ud af, hvad der ikke fungerer.
Feedback Surveys er dog ikke bare en “sidste mulighed”. Hvis Feedback Surveys bruges sammen med dine Heatmaps og Session Recordings kan du få et fuldt overblik over brugeroplevelsen, der vil give mulighed for at tage smartere beslutninger.
For eksempel antager du måske på grundlag af et Heatmap, at din landingsside har alt for mange distraherende elementer, der holder din besøgende væk fra det vigtige CTA, men en besøgende kunne via en Feedback Survey måske fortælle dig, at det faktisk er, fordi indholdet ikke har tilstrækkelig information til, at brugere kan beslutte sig for, om de vil tage det næste skridt.
2. Ved at bede om feedback viser du, at du interesserer dig for, hvad dine brugere synes - hvilket du gør, ikke sandt?
Hele pointen med at komme i gang med brugeradfærdsanalyse er jo, bedre at kunne forstå dine brugeres ønsker og behov og som et resultat kunne tilbyde dem en bedre version af dine produkter eller ydelser.
Måske er ikke alle brugere villige til at deltage i dine undersøgelser, men de få, der vil, kan fortælle dig ting om din hjemmeside eller din webshop (og måske endda om din virksomhed generelt), der kan overraske dig. Disse brugere, som er villige til at dele deres tanker, sætter formentlig endda også pris på, at du gjorde en indsats for at bede dem om det til at begynde med.
Der er forskellige typer Surveys (undersøgelser), som du kan konfigurere på din hjemmeside, afhængigt af hvad du vil vide, og hvilken kategori af brugere du vil høre fra.
Det er vigtigt at definere formålet med din undersøgelse først, så du ikke bombarderer brugere med alle dine spørgsmål, uanset hvilken relevans det måtte have til brugernes browsing-rejse.
1. Exit Intent Pop-ups.
Exit Intent Pop-ups bruges ofte til at indsamle leads, før brugerne klikker sig væk fra din hjemmeside, men de er også perfekte til at præsentere dine Survey-spørgsmål med.
Disse pop-ups vises på en hjemmeside, når de udløses af et signal om, at en bruger er ved at afslutte - det kan være, at markøren flyttes til øverste højre hjørne for at lukke fanen eller vinduet.
Disse triggere kan dog kun opfanges fra en computer, da det er meget svært at bestemme Exit Intention fra en mobilbruger.
Exit Intention Pop-ups bruges bedst til at spotte det manglende indhold eller de elementer, der får brugerne til at forlade siden, barrierer der afholder dem fra at konvertere til fx køb, eller endda om de besøgende, du får, er den rigtige målgruppe at henvende sig til.
2. Sidespecifikke Surveys.
Ikke alle dine brugere kommer til din hjemmeside med samme mål. Nogle er måske allerede på vej til at købe, nogle browser bare, og andre igen er måske eksisterende kunder, der bare søger hjælp til dit produkt eller din ydelse.
Med sidespecifikke Surveys kan du stille relevante spørgsmål til dine brugere, afhængigt af hvor de er på din hjemmeside (og på deres browsing-rejse).
(Et eksempel på en Poll-opsætning i Hotjar - Hvis vi ønsker at få feedback fra potentielle e-commerce kunder, kan vi oprette en sidespecifik undersøgelse, der kun vises på e-handelsrelaterede sider).
3. Dedikerede feedbacksider.
Hvis du ikke vil have pop up-vinduer til at distrahere dine besøgende på hjemmesiden, kan du bare oprette en dedikeret feedbackside, som du kan linke til fra alle dine andre landingssider.
Selvom denne side muligvis ikke er så effektiv til at få svar i forhold til Exit Intention Pop-ups eller sidespecifikke undersøgelser, har du i det mindste et dedikeret sted, hvor brugere, der gerne vil give feedback om deres oplevelser på din hjemmeside, kan gå hen.
Hjemmeside Survey - i praksis
For nylig gav vi vores hjemmeside-menu et løft for bedre at kunne fremhæve vores hovedydelser: webshops, hjemmesider og brugertilpasset software.
Selvom servicesiderne var de vigtigste i denne proces, gik nogle af siderne i menuen af uvisse årsager tabt i omrokeringen - som fx vores side med adresse og kontaktoplysninger.
Det var først, da vi kørte en Feedback Survey, som vist i eksemplet ovenfor, at en besøgende på hjemmesiden oplyste, at man havde svært ved at finde vores e-mail-adresse (som lå på siden med kontaktoplysninger begravet under menuen “Hvem er vi”).
Viden fra dette specifikke survey-svar er noget, som vi ikke ville have set i et Heatmap - og måske også havde misset i en Session Recording.
Vær opmærksom på, at når du arbejder meget på din hjemmeside, er det svært at se, hvad der mangler, fordi du ser på et layout, du allerede har set tusinde gange før.
Indtil videre har vi talt om indsamling af data om brugeradfærd vha. Heatmapping, Session Recordings og Feedback Surveys. Med al den nyligt fundne (eller bekræftede) viden, du har fået om dine brugere, hvad mangler der så?
Den sidste metode inden for analyse af brugeradfærd, vi skal diskutere, er A/B og Split Testing, hvor du får anvendt dét, du har lært fra de foregående tre metoder, testet dine antagelser og får mere viden, efterhånden som du fortsætter med at indsamle og analysere dine data.
Næste: A/B Testing: Træf beslutninger om hjemmesiden, der er understøttet af brugerdata »
AUTHOR
Peter Skouhus
En dansk iværksætter, der ejer 1902 Software Development, et it-selskab på Filippinerne, hvor han har boet siden 1998. Peter har stor erfaring inden for IT-udvikling, strategisk it-ledelse og salg.