Website Surveys: Sådan får du feedback fra brugerne - direkte på hjemmesiden
Udgivet: January 29, 2020
Senest opdateret: March 26, 2021
Udgivet: January 29, 2020
Senest opdateret: March 26, 2021
On-page Website Surveys og Feedback Widgets er ekstremt nyttige værktøjer, for alle der gerne vil forstå brugeradfærd.
Er der bedre måder at få svar på de brændende spørgsmål om din hjemmeside (kan mine brugere lide det nye design? Er denne side brugbar?) end ved at spørge dine besøgende direkte?
Website Surveys findes i forskellige former (pop up-vinduer, widgets på siden, dedikerede sider osv.), Men det overordnede mål er at komme væk fra gætværk og få indblik i, hvad dine brugere tænker og synes - direkte fra brugerne selv.
(Eksempel på en undersøgelse, som vi kører på vores hjemmesider vha. Hotjar. Svar på dette spørgsmål hjælper os med at planlægge vores indhold, så det lettere kan findes, eller få ideer til vores næste artikel- og blogemner.)
Spørgsmålet er snarere: Hvorfor ikke?
I værste fald vil folk ignorere det, og i bedste fald får du værdifuld indsigt, som du ikke ville få fra kvantitative analyseværktøjer som Google Analytics eller endda Heatmaps og Session Recordings.
Hér er hovedårsagerne til, at du skal bruge feedback-værktøjer på din hjemmeside:
1. Du har spørgsmål, som selv de bedste analyseværktøjer ikke kunne svare på.
Tænk over det her: Din webshop er live og har noget trafik. Potentielle kunder besøger forskellige produktsider og føjer varer til deres indkøbskurv. Alligevel er der færre fuldførte køb, end du havde forventet (eller håbet på). Heatmaps viser ikke noget usædvanligt, og der er ikke noget mønster, der springer i øjnene fra de mange Session Recordings, du har gennemset.
Når indsigt fra andre analysekilder ikke fortæller dig nok (hvis noget overhovedet), kan det, at bede brugere om direkte feedback, være den eneste måde at finde ud af, hvad der ikke fungerer.
Feedback Surveys er dog ikke bare en “sidste mulighed”. Hvis Feedback Surveys bruges sammen med dine Heatmaps og Session Recordings kan du få et fuldt overblik over brugeroplevelsen, der vil give mulighed for at tage smartere beslutninger.
For eksempel antager du måske på grundlag af et Heatmap, at din landingsside har alt for mange distraherende elementer, der holder din besøgende væk fra det vigtige CTA, men en besøgende kunne via en Feedback Survey måske fortælle dig, at det faktisk er, fordi indholdet ikke har tilstrækkelig information til, at brugere kan beslutte sig for, om de vil tage det næste skridt.
2. Ved at bede om feedback viser du, at du interesserer dig for, hvad dine brugere synes - hvilket du gør, ikke sandt?
Hele pointen med at komme i gang med brugeradfærdsanalyse er jo, bedre at kunne forstå dine brugeres ønsker og behov og som et resultat kunne tilbyde dem en bedre version af dine produkter eller ydelser.
Måske er ikke alle brugere villige til at deltage i dine undersøgelser, men de få, der vil, kan fortælle dig ting om din hjemmeside eller din webshop (og måske endda om din virksomhed generelt), der kan overraske dig. Disse brugere, som er villige til at dele deres tanker, sætter formentlig endda også pris på, at du gjorde en indsats for at bede dem om det til at begynde med.
Næste: Feedback Survey - hvornår bruger man de forskellige slags?