Skræddersyet webdesign vs hjemmesideskabelon

Skal du bruge en skabelon til din nye hjemmeside eller få lavet et skræddersyet design af en webdesigner? Her er de vigtigste forskelle mellem de to metoder, samt hvordan vi løser opgaveren for vores kunder hos 1902 Software.

Get our pricelist

Skabelon eller skræddersyet design – Hvad er forskellen?

En skabelon er dybest set et færdigt “look og feel”, hvor du ikke kun får designet, men også et “skin”, der kan installeres oven på et contentmanagement system (CMS) som WordPress eller Umbraco og webshopsystemer som f.eks. Magento.

Skabelonen bliver normalt installeret af en udvikler, og opdateres derefter til at matche din virksomheds brand ved at tilføje dit logo, ændre farveskemaet, opdatere e-mailindstillinger osv. Bemærk, at det ikke er alle skabeloner, der bare kan bruges som de er uden opdatering/konfigurering, der normalt udføres af en udvikler eller en teknisk mindet marketingperson.

Et skræddersyet design et på den anden side et design lavet af en designer, der opfylder dit brands krav 100%. Når designet er færdigt, overtages det af en udvikler, der implementerer designet i dit valgte CMS eller webshop.

Med et skræddersyet design kan du få nøjagtigt dét, du ønsker. I midlertid er omkostningerne også højere, og opsætningstiden er længere på grund af det arbejde, det kræver.

Hvad gør virksomheder normalt?

De fleste virksomheder køber en færdiglavet skabelon og tilpasser den så til at opfylde deres krav som forklaret ovenfor.
Det sparer en masse tid og penge, og i sidste ende er det svært at skelne den færdige hjemmeside eller webshop fra andre, som er blevet skræddersyet.
Det er i midlertid også vigtigt at bemærke, at hvis du er nødt til at modificere en skabelon for meget, kan det ende med at blive dyrere og mere tidskrævende, end hvis du havde designet siden fra bunden.

Nøglen er at klarlægge dine krav tidligt og beslutte om de kan opfyldes af en skabelon med minimale tilretninger, eller om det vil være mere omkostningseffektivt at lave et skræddersyet design.

Nedenfor forklarer vi de vigtigste forskelle og ligheder mellem de opgaver, vi udfører med skabelonbaserede og skæddersyede designprojekter hos 1902 Software. Bemærk, at da ikke to kunder er ens, kan de beskrevne forløb og opgaver altså variere for hver enkelt kunde. De faktiske opgaver i projektet afhænger af aftalen mellem kunden og vores designer/tekniske projektleder.

Skræddersyet design og udvikling

Når det drejer sig om udviklingsprojekter, som kræver særligt hjemmeside- eller webshopdesign hos vores designafdeling, er forløbet en smule anderledes.

1. Vi begynder med at gennemgå dine krav og opbygge hjemmesiden/webshoppen ved hjælp af wireframes. I løbet af denne proces fastlægger vi, hvor de forskellige "hovedelementer" skal placeres på de primære sider.

2. Når wireframearbejdet er afsluttet, starter den egentlige designproces. Vi begynder normalt med hovedsiden. Udover at vælge de rigtige farver i overensstemmelse med brandet, laver vi også layoutet af hjemmesiden, og bruger vores wireframes som guides til de forskellige opløsninger, der er aftalt med kunden.

Typisk har vi én opløsning til stationære, én til portrætvisning på tablet, én til landskabsvisning på tablet og naturligvis en fjerde til responsiv visning på mobil. Hver af disse visninger kræver et separat design for at sikre, at der tages hensyn til alle elementer og at de placeres korrekt på siden.

3. Når hjemmesiden er designet, og alle er enige, så fortsætter vi med at designe undersiderne, såsom produktsider, produktoversigter (i webshops) og undersider med almindeligt indhold til hjemmesider.

I forbindelse med skræddersyede designprojekter så er der grundlæggende ting, som vi implementerer som standard - Dette er visse UI/UX-principper eller -praksis som vi har tilegnet os gennem tidligere projekter eller kurser i UX-design. Vi anvender også dette princip på skabelonbaserede hjemmesider eller webshops, så meget som vi kan, mens vi husker, at for mange ændringer af en skabelon modarbejder selve formålet med overhovedet at starte med en skabelon; Det er en balancekunst.

Når designet er færdigt, overtages det af en teknisk projektleder og et udviklingshold, som har til opgave at implementere designet i hjemmesiden eller webshoppen. Dette gør de i tæt samarbejde med designafdelingen. På store og komplekse hjemmesider og webshops er den tekniske projektleder også involveret i designprocessen for at sikre, at designet rent teknisk kan implementeres.

Når udviklingen er afsluttet, lægger vi alt indhold ind eller importerer alle produkterne, afhængigt af hvad der er aftalt med kunden.

Skabelonbaseret og skræddersyet design - Sammenfaldende opgaver

Hvad enten du vælger at benytte en skabelon eller få lavet et skræddersyet design, så er der flere ting vi almindeligvis laver i dit hjemmeside- eller webshopprojekt ud over de ting, der er nævnt ovenfor. Som tidligere nævnt afhænger de faktiske opgaver jo af dine specifikke omstændigheder, og hvad der er aftalt mellem dig og designeren/den tekniske projektleder.

1. Tilføjelse af virksomhedens logo på hjemmesiden eller webshoppen såvel som i e-mails, der sendes ud.

2. Justering af kanoniske URL’er for at undgå dobbelt indhold (duplicate content).

3. Tilføjelse af “nofollow”-links til søgeresultaterne.

4. Konfigurering af:

  • Afsendelse af transaktionsbaserede e-mails som fakturaer etc. (Afhænger af hostingopsætningen)
  • Betalingsgateway (dette er ofte et separat modul)
  • Opsætning og konfigurering af forsendelsesmetode
  • Konfigurering af moms m.v.

5. Tilføj/skift oversættelse. Afhængigt af det valgte tema og de krævede ændringer kan det være nødvendigt, at nogle variabler skal oversættes.

6. Konfigurering af Google tag manager og forbind Google Analytics, Facebook og andre tracking scripts.

1. Tilføjelse af produktkategorier.

2. Import af eksisterende produkter fra en eksisterende webshop, Excel-ark eller database.

3. Import af eksisterende billeder for hvert produkt og/eller tilretning af billeder producenten har leveret til det nye layout.

4. Beskæring og tilretning af produktbilleder.

5. Import af eksisterende kunder fra den forrige webshop, et Excel-ark eller en database.

6. Import af eksisterende ordrer fra et tidligere webshop-system. (Omend vi godt kan gøre dette, anbefaler vi ofte kunder ikke at bruge penge på det, fordi det kan vise sig at blive kompliceret og dermed dyrt at gøre.)

7. Hastighedsoptimering. Dette inkluderer:

  • Optimering af ikke-produktbilleder
  • Minificering af JavaScript og CSS
  • Opsætning og konfigurering af cache
  • Andre optimeringer baseret på Google Page Speed ​​Insights og webpagetest.org. (Bemærk at vi ikke på forhånd kan sige, hvad der skal optimeres)
  • Konfigurering af cache service såsom Varnish, Redis, Memcache etc.
  • Installering af tilpasset søgemaskine som Sphinx, Elasticsearch, clerk.io, Add Wish
  • Produktanbefalingsfunktionalitet som Criteo, clerk.io, Add Wish
  • Opsætning og konfigurering af nyhedsbrev med f.eks. MailChimp

Konklusion

Det er svært at beslutte sig i valget af den bedste løsning mellem en skabelon og et skræddersyet design, fordi begge tilgange har sine egne fordele og ulemper.

Medmindre du er en stor virksomhed med en veletableret online tilstedeværelse, der kræver et særligt design for at sikre, at hjemmesiden/webshoppen afspejler brandet, er det ofte svært at retfærdiggøre den ekstra omkostning ved at have et skræddersyet design.

Overvej at når en skabelon har dit logo og farverne er ændret, så har du i praksis et "unikt" design. Dét der gør hjemmesiden/webshoppen interessant, og får den til at skille sig ud fra konkurrenternes er indholdet, billederne, særlige features, servicefunktionalitet, anbefalingsfeatures, sidehastighed etc., snarere end om søgefeltet lige er placeret fem pixels til venstre eller højre.

Uanset hvad du vælger til dit projekt, så kan vi støtte dig hele vejen inklusive håndtering af al efterfølgende vedligehold.

Bliv ringet op af Peter inden for 24 timer og få en uforbeholden samtale om dine behov