Gratis 360 graders analyse: Dette skal du være opmærksom på
Udgivet: April 18, 2019
Senest opdateret: January 30, 2023
Udgivet: April 18, 2019
Senest opdateret: January 30, 2023
Estimeret læsetid: 3 minutter
Det er et salgsværktøj, som bruges af bureauer til at få nye kunder ved at tilbyde en gratis 360-graders analyse af deres online tilstedeværelse. I rapporten gennemgås f.eks. hjemmeside/webshop, Google AdWords-, Facebook- og Instagram-konti, for derved at finde ud af, hvilke forbedringer der kan laves, og/eller om der er tekniske fejl, som skal rettes.
Bureauerne ved godt, at hvis ikke de finder fejl, så får de sikkert heller ikke en ny kunde. Det giver derfor sig selv, at man skal tage det, man præsenteres for, med et gran salt.
Analyserne laves mere eller mindre automatisk ved hjælp af forskellige værktøjer, som hurtig analyserer Google AdWords-konto, hjemmeside/webshops m.v. De rapporter, som genereres, importeres herefter ind i en Word-skabelon - klar til at blive præsenteret.
Rapporterne, og ikke mindst den efterfølgende præsentation, kan være meget gavnlige og vil helt sikkert påpege ting, som kan gøres bedre. Typisk er de delt ind i forskellige sektioner, f.eks.:
Hvis man er heldig med personen, som præsenterer rapporten, kan man stille spørgsmål og få fornuftige svar på ting, man ikke forstår eller ønsker uddybet.
Med enkelte forbehold har man derfor alt at vinde og intet at tabe ved at få lavet en analyse (se et par forbehold længere nede).
Der findes et hav af værktøjer til at lave analyser. Fælles for dem alle er, at når analysen er lavet, så skal den fortolkes, så medmindre man er meget teknisk skarp, nytter det ikke noget blot at oprette nogle trailaccounts og så selv lave analysen. Det er nødvendigt at få oversat og forklaret, hvad det hele betyder.
Screamingfrog er et godt 360-gradersværktøj til analyse af en hjemmeside/webshop
Værktøjer til at måle hastigheder, altså hvor lang tid det tager for en webside at åbne:
Ofte vil bureauer bede om adgang til Google Analytics, Google AdWords og Facebook Business Manager m.v., så de kan lave analysen. Hvis analysen også indbefatter en hjemmeside eller webshop, vil de mere seriøse bede om adgang til den administrative del såvel som adgang til kildekoden (medmindre der er tale om et proprietært system).
Det giver sig selv, at giver man andre adgang, så giver man også indsigt i sin virksomhed. Bureauet kan se, hvor mange besøgende man har, hvor meget man sælger for, hvad man sælger osv. Hvis bureauet arbejder sammen med en konkurrent, så bør man overveje engagementet eller som minimum lave en NDA. Vi har en spændende artikel om hvorfor kun AdWords-leverandører, SEO-eksperter, managementkonsulenter skal underskrive en NDA.
Det er normalt, at bureauer arbejder med eller har fortrukne leverandører. En softwareudvikler arbejder sammen med et PPC-bureau eller omvendt.
AUTHOR
Peter Skouhus
En dansk iværksætter, der ejer 1902 Software Development, et it-selskab på Filippinerne, hvor han har boet siden 1998. Peter har stor erfaring inden for IT-udvikling, strategisk it-ledelse og salg.