Gratis 360 graders analyse: Dette skal du være opmærksom på

Udgivet: April 18, 2019
Senest opdateret: August 09, 2021

Det er et salgsværktøj, som bruges af bureauer til at få nye kunder ved at tilbyde en gratis 360-graders analyse af deres online tilstedeværelse. I rapporten gennemgås f.eks. hjemmeside/webshop, Google AdWords-, Facebook- og Instagram-konti, for derved at finde ud af, hvilke forbedringer der kan laves, og/eller om der er tekniske fejl, som skal rettes.

Bureauerne ved godt, at hvis ikke de finder fejl, så får de sikkert heller ikke en ny kunde. Det giver derfor sig selv, at man skal tage det, man præsenteres for, med et gran salt.

Hvordan laves en 360-graders analyse?

Analyserne laves mere eller mindre automatisk ved hjælp af forskellige værktøjer, som hurtig analyserer Google AdWords-konto, hjemmeside/webshops m.v. De rapporter, som genereres, importeres herefter ind i en Word-skabelon - klar til at blive præsenteret.

Hvad får jeg ud af rapporten?

Rapporterne, og ikke mindst den efterfølgende præsentation, kan være meget gavnlige og vil helt sikkert påpege ting, som kan gøres bedre. Typisk er de delt ind i forskellige sektioner, f.eks.:

  • PPC (pay per click)
  • SEO
  • Teknik

Hvis man er heldig med personen, som præsenterer rapporten, kan man stille spørgsmål og få fornuftige svar på ting, man ikke forstår eller ønsker uddybet.

Med enkelte forbehold har man derfor alt at vinde og intet at tabe ved at få lavet en analyse (se et par forbehold længere nede).

Analyseværktøjer

Der findes et hav af værktøjer til at lave analyser. Fælles for dem alle er, at når analysen er lavet, så skal den fortolkes, så medmindre man er meget teknisk skarp, nytter det ikke noget blot at oprette nogle trailaccounts og så selv lave analysen. Det er nødvendigt at få oversat og forklaret, hvad det hele betyder.

Eksempler på populære analyseværktøjer

Screamingfrog er et godt 360-gradersværktøj til analyse af en hjemmeside/webshop

Værktøjer til at måle hastigheder, altså hvor lang tid det tager for en webside at åbne:

Er der noget, man skal passe på?

Adgang til systemerne

Ofte vil bureauer bede om adgang til Google Analytics, Google AdWords og Facebook Business Manager m.v., så de kan lave analysen. Hvis analysen også indbefatter en hjemmeside eller webshop, vil de mere seriøse bede om adgang til den administrative del såvel som adgang til kildekoden (medmindre der er tale om et proprietært system).

Det giver sig selv, at giver man andre adgang, så giver man også indsigt i sin virksomhed. Bureauet kan se, hvor mange besøgende man har, hvor meget man sælger for, hvad man sælger osv. Hvis bureauet arbejder sammen med en konkurrent, så bør man overveje engagementet eller som minimum lave en NDA. Vi har en spændende artikel om hvorfor kun AdWords-leverandører, SEO-eksperter, managementkonsulenter skal underskrive en NDA.

Andre samarbejdspartnere

Det er normalt, at bureauer arbejder med eller har fortrukne leverandører. En softwareudvikler arbejder sammen med et PPC-bureau eller omvendt.

Bliv ringet op af Peter inden for 24 timer - og få en uforpligtende snak om din virksomheds behov