Ansæt en digital marketingmedarbejder: En kort guide til ejere af mindre virksomheder
Udgivet: April 15, 2021
Senest opdateret: May 06, 2024
Udgivet: April 15, 2021
Senest opdateret: May 06, 2024
Estimeret læsetid: 11 minutter
At være dygtig til det digitale er mere end en konkurrencemæssig fordel - i disse tider er dét at holde sig opdateret om digitale tendenser og forstå, hvordan de kan påvirke din forretning, afgørende for at forblive relevant i markedet.
Til sammenligning med store virksomheder med dedikerede teams til dette formål, har mindre virksomheder slet ikke de samme ressourcer til at dække digitale funktioner som webdesign og -udvikling, marketing, SEO, Adwords og anden annoncering, der derfor ofte outsources til bureauer og freelancere i stedet.
Outsourcing er en omkostningseffektiv måde at adressere mindre virksomheders digitale behov, men der er også en vis fordel ved rent faktisk at have in-house personale, der kender forretningen ind og ud.
Gennem årene har vi lagt mærke til, at der kan opnås en balance mellem ansættelser og outsourcing - du behøver ikke nødvendigvis at ansætte et helt team af marketingfolk og udviklere eller sætte din egen interne it-afdeling op, men det er en god idé at have en dedikeret, digital marketingmedarbejder i din virksomhed.
(Vi benytter udtrykket "digital marketingmedarbejder" til at henvise til en rolle, der fungerer som en digital go-to person i din virksomhed - en person, der kan hjælpe dig med at udføre dine digitale aktiviteter, og som også er teknisk nok til at være en bro mellem din virksomhed og tredjeparts leverandører som fx softwareudviklere).
I denne blog kommer vi ind på fordelene ved at have en sådan rolle i din virksomhed og de kvaliteter og kompetencer, som du skal kigge efter, når du ansætter. Vi deler også en liste med ting, du kan gøre, når denne rolle er besat.
Men lad os først gennemgå, hvorfor din virksomhed har brug for en intern, digital person:
Små og mellemstore virksomheder har normalt ikke et dedikeret marketingteam. Faktisk er det ofte virksomhedsejeren, der påtager sig denne rolle med at have en masse bolde i luften sammen med salgs-, HR-, administrations- og andre ledelsesfunktioner.
De fleste af opgaverne kan outsources til bureauer eller freelancere – det kan være alt fra programmeringsopgaver, annoncetekster, design af annoncebannere til opsætning af brochurer, kampagner, udførelse af SEO, posting på sociale medier og lignende aktiviteter.
Men, dette set-up fungerer ikke altid optimalt fordi:
Alt dette er meget tidskrævende.
Når der opstår problemer i organisationen, der kræver ejerens opmærksomhed, er digital marketing tit det første, der bliver efterladt bag vognen - og der forbliver det ofte, glemt i lang tid.
Mange mennesker begynder deres købsrejse online - hvad enten det drejer sig om at undersøge et produkt eller en service nærmere, eller blot ved at de bliver eksponeret for forskellige muligheder gennem målrettet annoncering.
En etableret digital tilstedeværelse hjælper din virksomhed med at være synlig for potentielle kunder på nettet, og at have en intern, dedikeret digital person i din virksomhed vil i høj grad hjælpe med det. Nogle virksomheder mener, at det er tilstrækkeligt at uddelegere digitale opgaver til marketingbureauer - men er det nu også det?
Selvom du bruger en ekstern leverandør eller en freelancer til markedsføring og webudvikling, er der stadig mange fordele ved at have din egen, interne medarbejder med en dedikeret digital rolle:
Ideelt set skal du kigge efter en, der kan finde ud af både it- og onlinemarkedsføring - en person med tilstrækkelig viden og erfaring på begge fronter, der kan fungere som din virksomheds bro til tredjepartspartnere som f.eks. udviklere og marketingbureauer.
Erfaring
Erfaring slår alt. Det vil være et stort plus, hvis personen har (eller har haft) egen hjemmeside (f.eks. affiliate eller webshop). På den måde får du én, der har været involveret ikke kun i markedsføring, men også i den tekniske side af tingene, og ud fra virksomhedsejerens perspektiv.
Det kunne også være en person, der har arbejdet i et bureau før - hvilket betyder, at der er knowhow, som kan bruges i din virksomhed, samt relevante ressourcer og forbindelser, der kan hjælpe dig (for eksempel med Adwords, Facebook-annoncering, SEO, etc.).
Marketing og teknisk baggrund
Ideelt set skal din nye digitale marketingmedarbejder have både en teknisk og en markedsføringsbaggrund. Du leder ikke ligefrem efter en programmør her, men bare en person, der forstår nok til at kunne fungere som en slags forbindelsesled mellem dig og dine udviklere eller dit softwarefirma.
Samtidig skal de også være fortrolige med marketingkoncepter – altså, forstå de målepunkter, der viser en vellykket kampagne og være i stand til at koordinere med marketingbureauer inden for både de kreative og dataanalytiske aspekter af annoncering.
At have en digitalt kyndig person på dit team kan tjene som et værdifuldt aktiv, da den digitale acceleration øges eksponentielt. Når du har udfyldt denne rolle, er det tid til at komme i gang med at opbygge eller forbedre din digitale strategi.
Nu, hvor du har dedikerede ansatte til at hjælpe med markedsføring og andre digitale funktioner, skal du starte med at lægge en plan for, hvad der skal gøres.
Her er nogle tips til planlægning og opbygning af din digitale strategi:
For at komme i gang er her et eksempel på en liste over opgaver, som du kan indarbejde i din marketingplan. Du kan tjekke links til de sider, hvor vi går mere i dybden med de enkelte punkter i vores blogs:
Opgave | Beskrivelse |
Søgeords Research | Kontrollér, hvilke termer eller nøgleord kunder bruger til at søge efter dine produkter/ydelser. |
Optimér sidetitler og beskrivelser | Redigér dit indhold for at sikre, at de bruger de rigtige søgeord. |
Brug Google-produkter (Analytics, Search Console, Tag Manager) | Opret og overvåg disse konti og få information om trafik, konverteringer og brugeradfærd. |
Intern Link Building | Tilføj links på dine sider for at lette brugernavigation og gøre dit indhold mere sammenkoblet. |
Implementering af Schema Markup | Føj Schema (strukturerede data) til dit indhold og øg muligheden for, at dine sider får Rich Snippets i søgeresultaterne. |
Opret sider på sociale medier (Facebook, Instagram, LinkedIn, Google Business) | Etablér din digitale tilstedeværelse ved at oprette konti på disse medier og regelmæssigt publicerer indhold. |
Start et månedligt nyhedsbrev | Del relevante nyheder, tips og ressourcer i et månedligt nyhedsbrev. |
Installér værktøjer til analyse af brugeradfærds | Bortset fra Google Analytics kan du også overveje at bruge Crazy Egg og Hotjar for at få mere indsigt i din brugeradfærd. |
Som sagt er dette kun grundlæggende marketing-aktiviteter, du kan afprøve. Afhængigt af din virksomhed og aktuelle processer/opsætning er der mange andre ideer, du kan afprøve.
1902 Software tilbyder et omfattende hjemmeside-review, hvor vores team af certificerede UX QA-testere ser på din hjemmeside og identificerer problemer og områder, der kan forbedres. Vi leverer også skræddersyede marketingforslag baseret på dine mål og type virksomhed.
Hvis du vil vide mere om dette eller vores udviklings- og designydelser, så kontakt os, og vi vender tilbage til dig indenfor 24 timer om et uforpligtende møde.
AUTHOR
Peter Skouhus
En dansk iværksætter, der ejer 1902 Software Development, et it-selskab på Filippinerne, hvor han har boet siden 1998. Peter har stor erfaring inden for IT-udvikling, strategisk it-ledelse og salg.