Bliv ekspert i brugeradfærd og boost salget på din hjemmeside
Udgivet: January 29, 2020
Senest opdateret: March 19, 2024
Udgivet: January 29, 2020
Senest opdateret: March 19, 2024
Estimeret læsetid: 6 minutter
Der er en grund til, at tankelæsning er en superkraft, som alle ønsker sig.
Inden for marketing (eller egentlig inden for alle områder af en virksomhed) er dét at "forstå sin kunde" en vigtig nøgle til at få mere salg, flere kundeemner, flere tilmeldinger eller andre forretningsmæssige og konverteringsmæssige mål, du har.
Hvor meget lettere ville det ikke være, hvis du vidste nøjagtigt, hvad din målgruppe tænker?
Tankelæsning er desværre ikke mulig, men her er det næstbedste: Data om brugeradfærd indsamlet gennem web-analyseværktøjer, der hjælper dig med at forstå, hvordan dine kunder engagerer sig på hjemmesiden eller på din webshop.
Hvad enten du lancerer en ny-udviklet hjemmeside eller leder efter måder at forbedre konverteringer på den nye hjemmeside, giver dette dig mulighed for at få et indblik i, hvad dine brugere tænker (i hvert fald om hjemmesiden) og træffe smartere beslutninger baseret på denne viden.
Der er fire gængse måder at indsamle data om brugeradfærd på: A/B eller Split Testing, Heatmapping, Session Recording og Feedback Surveys.
Dette er en serie af artikler om hver af disse metoder, men du vil ofte opleve, at flere af metoderne er samlet i de analyseværktøjer, der findes på markedet.
Her er nogle af de mest populære, som du kan tjekke ud:
1. Crazy Egg - Dette værktøj giver dig visuelle rapporter som Heatmaps og Scroll-maps (mere om disse senere), der er genereret fra indsamlede data om de besøgendes adfærd på hjemmesiden.
Værktøjet optager også browser-sessions og giver dig mulighed for at oprette A/B-tests, der spænder fra tekst- og farvevarianter til ændrede sidelayouts.
Crazy Egg tilbyder en prøveperiode på en måned og derefter abonnement, der starter ved 29$ om måneden (januar 2020).
2. Hotjar - Hotjar tilbyder, ligesom Crazy Egg, også Heatmaps og Session Recordings, men ikke muligheden for at køre A/B Tests.
Dette værktøj tilbyder dog andre interessante features, som du kan drage nytte af; funnels, hvor du kan følge siderne, dine brugere besøger på vej mod konvertering, og hvor du kan se, hvor drop-offs finder sted; og polls eller surveys, hvor du kan få feedback direkte fra dine besøgende, på den side de browser på.
Hotjar har en "free forever" begrænset version, der giver tilstrækkelig indsigt for mindre virksomheder; abonnementsprisen for Premium-versionerne starter ved 29$ om måneden (januar 2020).
3.Visual Web Optimizer (VWO) - VWO tilbyder en komplet serie af løsninger til tracking af brugeradfærd, herunder Heatmaps, Session Recordings, on-page Feedback Surveys og A/B Tests.
Du kan vælge mellem tre “stacks” - Testing, Insights og Engage - afhængig af det primære mål med den pågældende hjemmeside, men du kan også vælge alle tre og få Fullstack-løsningen.
VWO er det dyreste værktøj på denne liste med den billigste plan til 99 $ pr. måned for engage-stacket og 1.999 $ pr. måned for Fullstack.
At vide noget om brugeradfærd åbner uendelige muligheder for løbende at forbedre dine produkter eller ydelser og for at forbedre samspillet med dine brugere.
Når du indsamler data og udfører tests, så husk følgende:
1. Sørg for at du har en tilstrækkelig mængde data, før du handler på noget som helst.
At afspille en enkelt Session Recording og få ny viden fra den ene besøgende er ikke nok til at foretage en afgørende ændring på din hjemmeside.
Sørg for, at de data du ser på, rent faktisk er signifikante - hvor "signifikant" selvfølgelig varierer fra virksomhed til virksomhed. (Du kan sammenligne med din månedlige trafik eller gennemsnitlige antal konverteringer).
Så pas på, at du ikke bliver for ivrig med at implementere ændringer, der kun er baseret på et lille udvalg af din besøgende.
2. Hold også øje med dem, der konverterer til et køb.
Ved indsamling af data vedr. brugeradfærd, er de fleste tilbøjelige til at fokusere for meget på de brugere, der ender med ikke at konvertere.
Selvom det er nødvendigt at zoome ind på disse brugere for at spotte problemområder, må du ikke glemme også at tage et kig på brugere, der har konverteret til køb.
Lige så vel som at ikke-konverterede besøgende kan fortælle dig en masse om, hvad der ikke fungerer på din hjemmeside, så kan de, der konverterer også kaste lys over, hvad der helt sikkert virker.
Afspilning af Session Recordings, opsætning af Feedback Surveys efter køb eller indsendt kontaktformular, at se efter på et Heatmap hvor de klikkede, kan alt sammen give dig et indblik i, hvilken del af din hjemmeside du kan fokusere mere på eller brede ud til resten af din hjemmeside.
I de næste artikler lærer du mere om de gængse metoder, som du selv kan afprøve, til at tracke og analysere brugeradfærd på din hjemmeside.
De fleste eksempler vil være taget fra Crazy Egg og Hotjar, men du kan finde masser af andre alternativer, hvis disse ikke helt matcher dine behov.
Husk, at disse metoder kun er netop dét - metoder, hvormed du kan få bedre forståelse af dine brugere, men i sidste ende kan ingen af disse metoder give dig entydige svar på, hvordan din hjemmeside skal være. Dette vil komme, når du indsamler endnu mere brugerindsigt og fortsat tester og lærer af dine data.
Vi håber, at disse ressourcer hjælper dig til at komme i gang med at få mere og bedre viden om dine brugere, og i sidste ende fører til en forbedret brugeroplevelse og flere konverteringer.
Og hvis du får brug for hjælp til at bruge disse værktøjer på din hjemmeside eller webshop, eller til at implementere ændringer baseret på det du har lært, vil vores team meget gerne træde til.
AUTHOR
Peter Skouhus
En dansk iværksætter, der ejer 1902 Software Development, et it-selskab på Filippinerne, hvor han har boet siden 1998. Peter har stor erfaring inden for IT-udvikling, strategisk it-ledelse og salg.