Hvordan virker multi-channel integration?

Udgivet: March 26, 2020
Senest opdateret: September 08, 2020

Forestil dig en meget simpel butik, hvor en sælger et produkt, og man har 4 stk. på lager. Når en kunde kommer ind og køber 1 stk., skal butikken nedskrive sit lager fra 4 til 3 stk. Når der er 1 stk. tilbage på lageret, skal butikken afgive en ny ordre hos sin leverandør.

Hvis man f.eks. beslutter sig til at lave et tilbud, skal man først notere sig den nye pris og måske beregne et nyt cashflow, herefter skal man opdatere priserne i sine forskellige salgskanaler (butik, webshop, Googleshopping, Facebook osv.), informere marketing- og salgsmedarbejdere mv.

En stor opgave, men muligt.

Efterhånden som en virksomhed skalerer op, tilføjes der naturligvis flere faktorer, og tilgangen bliver mere kompliceret. Men det grundlæggende koncept er, at hvert aspekt af virksomheden skal forbindes, så data (lagertælling, genbestilling, prisfastsættelse, tilbudspriser osv.) afspejles konsekvent og præcist på tværs af hele virksomheden og i alle processerne.

Multi-channel integration hjælper med at holde overblikket.

I modsætning til eksemplet med de 4 produkter, hvor man sandsynligvis kan slippe af sted med at have overblikket i sit hoved, har de fleste moderne webshops behov for forskellige systemer til at administrere data, såsom:

  • Et ERP-system (enterprise resource planning), der typisk håndterer data om regnskab, drift, logistik, salg, marketing og kundeforhold
  • Et PIM-system (Product Information Management), der bruges til at indsamle, justere, styre og distribuere produktinformation på tværs af forskellige salgskanaler
  • Et IMS-System (Inventory Management System), der indeholder data om, hvor mange varer der er på lager, og somme tider lagerstyring.

Oven i alt dette er der andre interne systemer som en fysisk butiks lokation og de platforme, dine kunder benytter, inklusive din webshop, mobilapp eller salg via andre salgskanaler som Amazon, Zalando, Miinto eller Google Shopping. Alle disse systemer skal have en måde at kommunikere med hinanden på for at holde data synkroniserede og opdaterede.

Multi-channel integration tilbyder en løsning på dette ved at systematisere de data, der sendes og modtages i hvert enkelt system, og bagefter automatisere hele processen.

For nemmere at forstå, hvordan det virker, er det værd at kigge nærmere på, hvad alternativet ville være til at forbinde alle de forskellige systemer.

1. Manuel flytning af data

På det mest basale niveau kan forskellige systemer "kommunikere" gennem en manuel overførsel af data enten ved traditionel copy + paste eller ved at eksportere data fra et system og importere filen til et andet.

Det er klart, at hvis du benytter systemer som PIM og ERP, men stadig overfører data manuelt imellem dem, så modarbejder det hele ideen med systemerne, som netop er at eliminere de manuelle opgaver og give dig den tid tilbage, som du før brugte på kedelige, manuelle opgaver, og som systemerne i realiteten skulle sparre dig for.

2. Point-to-point-forbindelse

En point-to-point-forbindelse betyder, at du direkte har forbundet et system med et andet 1:1 - for eksempel, at man forbinder en webshop med et separat IMS-system (Inventory management system). I sådan et setup bliver dit IMS automatisk opdateret med den nye lagerstatus, når et salg er gennemført i din webshop.

Et system som dette fungerer fint imellem to systemer, men bliver hurtigt indviklet, i takt med at du tilføjer nye systemer.

I ovenstående diagram er alle systemer forbundet via point-to-point med hinanden, hvilket resulterer I et kompliceret spindelvæv af streger, der repræsenterer dataoverførslen imellem systemerne.

Tilføjelse af en ny webshop (Webshop C) vil yderligere gøre hele opsætningen endnu mere kompliceret, især hvis den også skal forbindes til hvert eneste eksisterende system. En softwareopdatering til kun et af disse systemer kan også kræve, at du opdaterer fem forskellige integrationer, hvilket i det lange løb, kan gå hen at blive rigtig dyrt.

Selvom en point-to-point-opsætning sikre en automatisk udveksling af data på tværs af de forskellige systemer, sikrer det ikke, at sådanne data altid vil være synkroniseret og up-to-date.

For det første, når data trækkes fra og overføres til forskellige systemer, er det ikke sikkert, at dataene er ensartede, hvilket hurtigt kan blive et problem. Og med mange så mange forskellige punkter i et enkelt system, som skal forbindes med hinanden, kan en enkelt fejl et sted påvirke kvaliteten af de data, der sendes ud af systemet og distribueres til de andre kanaler.

Multi-channel integration

Omvendt, så vil en multi-channel integration reducere de nødvendige forbindelsespunkter ved kun at have en platform, hvorigennem dataene fra forskellige systemer konsolideres og derefter distribueres til de kanaler, der har behov for dem.

I stedet for at forbinde systemer direkte med hinanden og skabe forskellige forbindelsespunkter i processen skal du kun oprette en forbindelse mellem et system og integrationsplatformen, som igen fungerer som den centrale hub, der forbinder alle systemer og kanaler med hinanden.

Det centrale punkt i en multi-channel integrationsopsætning er integrationsplatformen, der vil være i centrum af hele processen. Denne integrationsplatform kan være:

  1. Et kommercielt tilgængeligt forudbygget system, der indeholder de grundlæggende funktioner, du har brug for til at konfigurere en multi-channel integration, og som du kan tilpasse til din egen måde at arbejde på
  2. Software-as-a-service, hvor platformen hostes af en tredjepartsleverandør. Ofte leveres disse platforme allerede med forudbyggede retningslinjer og regler, der hjælper dig med bedre at definere forbindelserne på tværs af systemer.

En problemfri opsætning af en integration mellem forskellige systemer kan være en udfordring – faktisk har vi set mange af vores kunder bruge tre eller flere forskellige systemer.

I 1902 Software har vi bygget vores egen komponent, der fungerer som en basisintegrationsplatform, der kan justeres og tilpasses efter forskellige faktorer, f.eks. de systemer, der skal tilsluttes, og hvordan data skal sendes på tværs af systemer (f.eks. one-way- eller two-way-udveksling af data).

Vi kommer i denne guide til at gå mere I detaljer med den integrationskomponent, men nu hvor du har en forståelse for, hvordan et multi-channel setup fungerer, er det blevet tid til at kigge nærmere på, hvordan et sådant setup kan hjælpe dig med din online handelsstrategi.

Næste: Fordelene ved en multi-channel integration