E-handel for B2B: Inspiration til den digitale købmand

Udgivet: May 20, 2020
Senest opdateret: September 08, 2020

Når vi taler om at levere en ekstraordinær shoppingoplevelse online, er de første ting, de fleste tænker på, en standard B2C (business-to-consumer) webshop med billeder af høj kvalitet, detaljerede produktoplysninger og personlige anmeldelser – alle ting, der forbedrer købsprocessen og giver kunden en bedre oplevelse.

På den anden side er en ekstraordinær shoppingoplevelse ikke altid det, man forbinder med B2B.  Business-to-business-transaktioner er langt mere komplekse. De er drevet af krav og behov, i modsætning til B2C, som ofte er drevet af impulser. B2B-indkøb følger ofte en foruddefineret plan og laves ikke lige, når køberen har lyst.

I en verden, der i stigende grad bliver mere og mere digitaliseret, forventer B2B-kunderne en B2C-oplevelse.  Glem ikke, at køberen, der repræsenterer en virksomhed, i B2B-transaktioner er en B2C-kunde i sin fritid, som forventer samme bekvemme B2C-oplevelse på tværs af B2B-webshops.

Heraf følger, at B2B-virksomheder kan få meget ud af at kopiere B2C e-handelsstrategier og tilpasse dem et B2B-setup.

I denne serie gennemgår vi forskellige tricks fra B2C-verdenen og ser på, hvordan du kan hente inspiration fra den til din B2B-webshop.

B2B e-handel forbliver sit eget unikke område med sine egne muligheder og udfordringer. I denne serie deler vi nogle B2B-specifikke funktioner fra tidligere projekter, vi har arbejdet på. Så kan du overveje, om de kan bruges i din B2B-webshop.

Til sidst gennemgår vi forskellige teknologiløsninger, du kan benytte til at implementere disse strategier og integrere med din nuværende arbejdsgang.

Har du behov for en it-partner til din B2B e-handel strategi?

Kontakt os, og se, hvordan vi kan hjælpe dig med at opbygge eller optimere din eksisterende B2B-webshop, så den lever op til kundernes forventninger om en bedre shoppingoplevelse, og dermed giver flere konverteringer og større salg.