Teknologiløsninger til B2B e-handel

Udgivet: May 20, 2020
Senest opdateret: September 08, 2020

Med et stigende antal komplekse krav og konfigurationer har B2B e-handelsvirksomheder brug for effektive teknologiske løsninger (og ofte en dygtig og erfaren it-partner til at hjælpe med at implementere dem).

I denne artikel ser vi nærmere på nogle af de bedste platforme og løsninger til B2B e-handel på markedet i dag. Vi giver også råd til, hvordan de kan hjælpe dig med at opbygge og skalere din B2B e-handelsvirksomhed.

Magento

Magento står bag en enorm andel af webshops på nettet i dag, både når det gælder B2C og B2B. Systemet er kendt for at være en robust e-handelsplatform, der tilbyder brede tilpasningsmuligheder, og det kan blandt andet benyttes til at opbygge en skræddersyet webshopløsning til din virksomheds behov.

Magento tilbyder mange B2B-specifikke funktioner som:

  • Administration af firmakonti med flere købere, roller og brugerindstillinger
  • Strømlinede arbejdsgange til administration af tilbud og forhandling af priser og rabatter
  • Fleksibel ordrestyring som indtastning af varenumre, overførsel af CSV-filer og valg af elementer fra foruddefinerede lister
  • Personlig shopping-oplevelse og multikanalsalg
  • Integration med andre IT-systemer som ERP, PIM og lagerstyringssystemer ved hjælp af API ‘er eller extensions
  • Understøttelse af både et B2C- og B2B-setup inden for én webshopløsning

Få mere at vide om Magentos B2B funktioner i deres B2B infoark. Du kan også kontakte os, og vi vil sætte dig i kontakt med en af vores Magento projektledere, der kan gennemgå dine behov og introducere dig til, hvordan Magento kan hjælpe din virksomhed.

WooCommerce

WooCommerce er et open source plugin, der udvider CMS kapaciteter i WordPress til en e-handel platform. Ifølge statistikker fra BuiltWith, er WooCommerce den mest populære teknologi i verden til e-handel og bruges af 28 procent af alle e-handel webshops på nettet i dag.

WooCommerce tænker ud af boksen og tilbyder ikke specifikke B2B kapaciteter; Der er dog masser af plugins, som kan understøtte din B2B webshop-løsning:

B2B E-commerce for WooCommerce - Dette plugin giver dig mulighed for at styre, hvordan kunder kan købe dit produkt ved at aktivere eller deaktivere funktionen ’Tilføj til indkøbskurv’ eller ’Tilføj tilbudsanmodning’.

B2B for WooCommerce - Dette plugin tilbyder en komplet løsning til engros WooCommerce butikker. Funktioner omfatter B2B brugerregistreringer, manuel godkendelse af nye registreringer, vis/skjul produkter og priser afhængigt af bruger og forskellige prissætningskonfigurationer for forskellige kunder.

Dynamisk prissætning – Men dette plugin kan du bekvemt styre forskellige prisstrukturer afhængigt af dine virksomhedsspecifikke behov. Du kan vælge at konfigurere rabatter baseret på produktmængde eller kategori eller baseret på den brugerrolle, der er tildelt kunden. Hvis du er interesseret i at opbygge en B2B webshop til din virksomhed baseret på WooCommerce, kan du kontakte os og høre om mulige WooCommerce-løsninger til din virksomhed med hjælp fra vores projektledere.

Shopify

Shopify tilbyder en række e-handelsløsninger fra simple B2C butikker til mere komplekse B2B konfigurationer. Det understøtter en alt-i-én platform, hvor du kan administrere en engros B2B butik sammen med en direkte-til-forbruger butik.

For B2B omfatter Shopifys funktioner

  • Skræddersyede prissætnings- og rabatkonfigurationer for kunder eller kundegrupper
  • Praktisk og hurtig genbestilling og betalingsprocesser
  • Automatiseret gennemgang af nye kunderegistreringer
  • Varierende betalingsmuligheder med partnerbetalingsudbydere og support til manuel fakturering
  • Integration med virksomhedssystemer som ERP, CRM og lager
  • Manuel gennemgang af engrosordrer før fakturering

p.s. vi understøtter ikke Shopify hos 1902 Software men man kan ikke lave en liste over gode webshop systemer uden at man inkluderer Shopify.

Læs mere om Shopifys B2B e-handelsløsning her.

Umbraco

Umbraco er et .NET-baseret content management system (CMS). Selv om det ikke har specifikke e-handelsfunktioner, er der en masse pakker og extensions til e-handel, som du med fordel kan bruge til at omdanne dens CMS til en webshop (på samme måde som WooCommerce arbejder med WordPress).

Her er de bedste e-handelspakker til Umbraco:

Vendr - Denne pakke er bygget på TeaCommerce, en af de bedste Umbraco e-handelspakker på markedet. Vendr understøtter Umbraco version 8 og fremefter og tilbyder enkel og fleksibel e-handel med funktioner til rabatkonfigurationer, integrerede betalingsmetoder og endda SEO og marketingsværktøj.

Ucommerce – Denne pakke udvider Umbraco med enterprise commerce kapaciteter. Ucommerce er en platform beregnet til tilpasning af produktpræsentation og checkout flow samt administrering af indhold og medlemskonti.

Umbracos e-handel er velegnet til virksomheder med en eksisterende virksomhedsinfrastruktur, der er bygget på Microsoft ASP.NET, da det bruger den samme underliggende teknologi, så du kan dele ressourcer som interne udviklere, servere, teknisk knowhow osv.

Opsætning af ny B2B webshop

Hvis du er ny i dit B2B e-handelseventyr, kan det kræve noget af en tilpasning at flytte dine traditionelle transaktioner til det digitale rum.

Her er nogle ting, du bør overveje, når du konfigurerer en ny B2B webshop:

Produktdata

Højst sandsynligt har du allerede dine produktdata i dit ERP eller en anden software. For at forberede din nye e-handel webshop, er du nødt til at kontrollere, at dine produktoplysninger er ensartede og komplette, så online kunder nemt og hurtigt kan navigere i din webshop og finde det, de leder efter via søgninger.

Sidetitler og indhold

Mange B2B virksomheder importerer de produktoplysninger, som de modtager fra deres leverandører - uden at ændre noget. Det resulterer i indhold (sidetitel, sidebeskrivelse, produktinformation osv.), der er identisk med mange andre webshops, hvilket gør det sværere at skille sig ud og rangere højere i Google-søgninger.

Hvis du ønsker, at din B2B webshop skal findes på Google, skal du sørge for at undgå denne praksis og i stedet lave søgeordsanalyse og skrive dine egne sidetitler, sidebeskrivelser og tekster til produktindhold. Bemærk, at digitale kunder forventer mere omfattende produktinformation end blot produktnavn og grundlæggende specifikationer. Forbered indhold, der er optimeret til læsbarhed og SEO, og suppler med produktbilleder af høj kvalitet.

For at hjælpe dig med at administrere alle disse ting, kan du overveje et Product Information Management (PIM) system. (Læs vores PIM blogserie for at lære mere.)

Hvis du har et hav af produkter, kan det være en uoverskuelig opgave at skrive unikt indhold til hvert enkelt produkt. I disse tilfælde gør de fleste virksomheder ingenting, mens andre enten bruger software, der automatisk omskriver tekst eller blot de-indekserer individuelle produktsider og i stedet fokuserer på at optimere sider med produktkategorier og / eller ”landing pages”.

Ikke to webshops er ens, så overvej at konsultere en SEO-ekspert for at få gode råd om, hvilken strategi du skal følge.

Online konti til dine kunder

For at gøre det mere bekvemt for dine kunder at komme ombord i din nye webshop, kan du forberede deres firmakonti i shoppen på forhånd og sende deres brugeroplysninger til dem. På den måde kan du også pre-konfigurere kundespecifikke regler som prissætning, rabatter og incitamentsprogrammer.
Alternativt kan du sende en gruppe-e-mail for at bede dem tilmelde sig din nye B2B webshop og tilbyde rabatter for nye tilmeldinger, som også kan øge dit mersalg og krydssalg.

Onboarding af dit interne team

Hvis du har et dedikeret salgsteam, skal du sørge for, at de får god tid til at sætte sig ind i det nye system, og at de har de nødvendige værktøjer til at give dine kunder en bedre digital shopping-oplevelse.

Integration til din CRM-software

Integration af din nuværende CRM-løsning (Customer Relationship Management) hjælper dig med at forbedre support og kundeservice.

Det er muligvis ikke muligt at integrere din webshop med dit CRM-system fra dag ét, og derfor skal du have et system på plads, så du kan arbejde med det, mens du starter op med din nye webshop.

Hold dig til ét sprog

Hvis du har en tysk webshop, skal du ikke importere engelsk tekst og forsøge at rangere i Google. Hvis du har produkttekst på engelsk, skal du enten oversætte eller undlade at indeksere i Google.

Integrer B2B e-handel med eksisterende systemer

Når du planlægger din B2B strategi, er det vigtigt at gennemgå dine eksisterende systemer samt finde ud af, hvordan din B2B webshop passer ind i din nuværende arbejdsgang.

Det er almindeligt for B2B virksomheder at bruge forskellig software til at varetage forskellige aspekter af virksomheden:

For at få mest muligt ud af implementeringen af B2B e-handel skal din webshop forbindes og synkroniseres med disse systemer (og systemerne med hinanden).

For en komplet integration der understøtter en omnichannel-oplevelse for dine kunder, kan du overveje en multikanal-integration. Det er en opsætning, der bruger en central platform som et hub, hvorigennem alle dine interne systemer og kundeorienterede platforme kan kommunikere med hinanden.

Installationen muliggør synkronisering af data i realtid og reducerer flaskehalse og fejl i de data, der udveksles.

Få mere information om emnet i vores blogserie om multikanal-integration, eller kontakt os for at tale med en erfaren projektleder, der kan hjælpe med at finde den helt rigtige integrationsløsning til din virksomhed.