Sådan laver du en keyword research til SEO

Udgivet: February 12, 2020
Senest opdateret: September 09, 2020

Keywords henviser til de søgeudtryk, du vil have, at din side skal vises eller rangeres efter i søgeresultaterne. De kan være brede med et ord som "hjemmeside" (kaldet head keywords) eller specifikke længere sætninger som "WordPress hjemmeside udviklingsfirma" (kaldet long tail keywords). 

Keyword research er en nøgleproces i SEO, da dette er dit udgangspunkt for at optimere dit indhold. Når det gøres ordentligt, hjælper keyword research dig ikke kun med at rangere godt, men faktisk at rangere på de rigtige keywords, der gør dig synlig hos den rigtige målgruppe. 

Hvis du opretter en ny hjemmeside eller en webshop, kan du lave en keyword research for hele hjemmesiden, så du har en solid indholdsstruktur lige fra starten; på den anden side, hvis du optimerer en eksisterende hjemmeside, kan du blot analysere dine nuværende sider og lave en keyword research for disse og eventuelle nye sider, du planlægger at offentliggøre. 

Uanset hvad, er der her en generel proces, som du kan følge: 

Forbered en liste med ideer til keywords 

Begynd med at lave en liste over de vigtigste emner eller ideer til din side, som vil tjene som grundlag for din videre research. 

For eksempel, da vi planlagde vores artikel om schema, startede vi med keywords "schema", "rich snippets" og "rich results", da vi ønskede at skrive om schema i lyset af, hvordan det kan øge søgemaskineplaceringen ved hjælp af rich results. 

Find relaterede søgeord ved hjælp af keyword research-værktøjer

Nogle gange kan din målgruppe tænke på bestemte ord eller sætninger, der er forskellige fra, hvordan du normalt tænker. Ved hjælp af keyword research-værktøjer kan du forfine din oprindelige liste over keywords ved at finde de søgeudtryk, som folk faktisk bruger. På dette tidspunkt kan du også finde relaterede søgeord, der er relevante for din side, som du ikke har tænkt på før. 

Der er mange værktøjer tilgængeligt online, som du kan bruge til at undersøge keywords. Hvis du har en Google Ads-konto, kan du bruge deres gratis Google Keyword Planner. 

Sådan bruges Google Keyword Planner 

1. Log ind på din Google Ads-konto, og gå til Værktøjer & indstillinger> Planlægning> Google Keyword Planner.

2. Vælg, Discover new keywords > Start with keywords. Skriv et af dine oprindelige keywords, og skift sprog- og placeringsindstillingerne (du kan ændre disse senere). 

 

3. På resultatsiden kan du se en liste over relaterede keywords sammen med andre data såsom gennemsnitlige månedlige søgninger, konkurrence osv. Da Googles Keyword Planner oprindeligt er beregnet til planlægning af betalte keywords, er mange af dataene i kolonnerne relateret til Google-annoncer. Typisk er du kun nødt til at se på “Gns. månedlige søgninger”-kolonnen.

 

 

 

(Når vi ser på denne liste, kan vi konkludere, at "schema" alene er et meget bredt keyword og sandsynligvis ikke det bedst egnede til det, artiklen handler om.) 

 

 

(Hvis vi ændrer vores keyword til "website schema", får vi en liste over keywords, der faktisk er relevante for emnet for vores artikel.) 

 

4. Ud fra resultaterne kan du derefter begynde at notere dig de keywords, der er interessante for dig. Husk at holde øje med de gennemsnitlige månedlige søgninger eller søgevolumen. Naturligvis vil de fleste gerne målrette sig mod de keywords, der har den højeste søgevolumen, men disse keywords har også en tendens til at være dem, der bliver brugt af andre hjemmesider, hvilket øger konkurrencen. Lavere søgevolumen kan hjælpe dig med at rangere lettere og hurtigere, men for lavt gennemsnit kan bare være spild af tid fra din side.

I sidste ende vil den ideelle søgevolumen variere afhængigt af din virksomhed og dine mål. For eksempel kan du sætte tallene i perspektiv ved at spørge dig selv, om antallet af gennemsnitlige månedlige søgninger er et tal, som du vil være tilfreds med, hvis det var din månedlige trafik for den side. 

Hvis du går efter et specifikt niche-keyword, en yderst specifik sætning eller udtryk, der virkelig beskriver din hjemmeside, eller i det mindste den side, du optimerer, kan en meget lav søgevolumen sandsynligvis give dig flere kundehenvendelser end et bredt keyword med tusinder af månedlige søgninger. 

5. Du kan tilmed udvide din liste med keywords ved at søge efter flere keywords, der relaterer til de keywords, du først fandt, og så videre, indtil du har en betydelig liste over keywords, du kan gå efter.

6. Begynd at finjustere din liste ved at søge efter de keywords, du har samlet på Google. Dette vil vise dig, hvilke sider der i øjeblikket rangerer på et specifikt keyword, og giver dig en idé om, hvorvidt det faktisk passer til emnets side.

(En søgning efter "schema" giver naturligvis varierende resultater. Dette vil ikke være et godt keyword for vores artikel, da 1) større og mere populære hjemmesider rangerer allerede og vil være svære at slå, og 2) det er svært at vurdere, hvad brugeren faktisk forsøger at finde med dette brede keyword, og der er en risiko for, at vores artikel ikke vil ramme det rigtige publikum ved denne søgning.) 

Bemærk: Hvis du går efter andre lande, er det bedst at bruge et VPN eller Virtual Private Network, der er indstillet til det land, du går efter, så du kan se de samme resultater, som nogen fra det land sandsynligvis vil se.

7. Færdiggør din liste over keywords, og vælg et fokus-keyword eller det bedste på din liste (dvs. den mest relevante med den ideelle søgevolumen), som vil være det primære keyword, du vil bruge på din side.

Andre keyword research-værktøjer

Hvis du ikke har en Google Ads-konto, er der masser af andre keyword research-værktøjer (både betalte og gratis), som du kan bruge: 

  • Keywordseverywhere - Dette er en Chrome-extension, der viser dig keyword-data direkte på Googles søgeresultatsider. Det er gratis at få data om relaterede keywords, men du er nødt til at betale for at få udvidede oplysninger såsom månedlig søgevolumen, gennemsnitlig CPC og konkurrence (for Google-ads). 
  • Ubersuggest - Dette er et alternativt værktøj til Googles Keyword Planner, der er gratis (du kan også logge på med din Google-konto for at få flere funktioner). Bortset fra keyword research tilbyder dette værktøj også oversigt over hjemmesidetrafik og SEO-audit. 
  • MozPro - Dette er Moz's premium SEO-pakke med et "alt-i-ét"-værktøj, der kan hjælpe dig med keyword research og med at få anden indsigt i SEO.
  • SEMrush - Dette er et marketingværktøj, der tilbyder en platform til at finde keywords, samt andre værktøjer til PPC, indhold og social medie-håndtering.