Minimum Viable Product - løsningen, når de store projekter ikke bliver klar

Udgivet: April 15, 2016
Senest opdateret: August 09, 2021

Normal projektopstart

  • Leverandøren identificeres efter en nøje undersøgelse af markedet og mulighederne.
  • Der laves en projektplan for hele projektet - 6 måneders udvikling + testing - alle kender deres opgaver.
  • DET KAN IKKE GÅ GALT.

Men det gør det. Det er faktisk forprogrammeret til at gå galt.

  • Projektet bliver ikke færdigt. Nogensinde.
  • Der bruges 2-3 gange flere penge over 6 måneder end planlagt.
  • Alle er stressede og i panik.
  • Slagsmål, leverandøren skrider eller bliver fyret ... ny leverandør tager over og konkluderer, at de forrige var inkompetente, og at alt er ubrugeligt - man bør starte forfra.
  • Projektet er i ruiner, og du taber penge.

Rom blev ikke bygget på en dag, og det gør software heller ikke.

Men hvis du følger denne opskrift, så bliver du færdig:

  • Lav en liste over de ting, du vil have lavet.
  • Del listen ind i version 1, 2, 3, 4 osv.
  • Version 1 er det, der som minimum skal til for at kunne gå live "MVP" (Minimum Viable Product).
  • Flyt alt det du kan, til version 2, 3 eller 4. Målet er at lave et så lille projekt som overhovedet muligt, således at du:
    • Kommer hurtigt i gang og holder dine omkostningerne nede.
    • Undgår en situation, hvor der bruges penge på at udvikle ting, som brugerne ikke har behov for.
  • Vent med alle de "cool" features, til der er kommet nok brugere på systemet, således at de kan fortælle dig, hvad de vil have.

Delprojekter (sprints)

Bed dine udviklere dele versionerne ind i faser (også kaldet sprints). Disse bør ikke tage mere end 2 uger per sprint.

Efter hvert sprint er det vigtigt, at du reevaluerer projektet med din udvikler, således at I sammen kan finde ud af:

  • Har det overordnede projekt ændret sig og hvordan?
  • Er der ting, som ikke er nødvendige mere. Hvis ja, fjern dem fra projektet.
  • Er nye ting kommet til - ting man skal have med for at få MVP?

Justerer forventninger, tidsplaner og budgetter baseret på det, du lærer, efterhånden som dit projekt skrider frem. Gør du det, så ved du i det store og hele altid, hvor du står.

P.S. Husk på, du tjener ingen penge, før du går live. Det gælder derfor om at gå live så hurtigt som muligt. Du kan altid tilføje ny features senere - det gælder om at komme live med MVP!

Bliv ringet op af Peter inden for 24 timer - og få en uforpligtende snak om din virksomheds behov