Kunsten at finde og vælge leverandør til webudvikling
Udgivet: January 19, 2018
Senest opdateret: April 12, 2022
Udgivet: January 19, 2018
Senest opdateret: April 12, 2022
Vi har alle prøvet at skulle finde en ny softwareudvikler eller et nyt udviklingsfirma til at varetage udviklingsopgaver på hjemmesider eller webshops. Ofte er det en opgave, som udskydes til sidste øjeblik, fordi det er svært og risikoen for at man begår en fejl og vælger den forkerte leverandør, er stor. Man ved hvad man har, men ikke hvad man får.
Lav en liste over alle jeres behov og ønsker. Find ud af hvad I har brug for: Er det en udvikler, eller er det i virkeligheden en digital marketingsekspert, som forstår sig på SEO, Google Adwords, Facebook-annoncering osv.?
Tænk på:
Identificer de succeskriterier som skal opfyldes af web-udviklingsfirmaet, før I begynder at søge. Succeskriterier kan f.eks være:
Man kan ofte med fordel benytte udenlandske leverandører, hvis opgaven, som skal løses, egner sig til det. Opgaver, som ikke kræver, at man taler dansk eller har dansk kulturel forståelse, kan ofte med stor fordel laves i udlandet, fordi det er billigere.
Opgaver, som bør laves af en dansker eller dansktalende person:
Opgaver, man med fordel kan sende til udlandet for at spare penge:
Nu er det så tid til at tjekke kundereferencer og ratings. Det kan man gøre ved at søge på Google, eller bede leverandøren om kundereferencer - husk på at det næppe er de dårligste referencer, du får udleveret.
Mange bureauer viser på deres hjemmeside ligeledes kundeudtalelser og eksempler på arbejde, de har lavet. Det er således nemt at finde 3-4 virksomheder, du kan kontakte. Hos 1902 Software viser vi både kundeudtalelser og eksempler på opgaver vi har løst.
I Danmark er det meget nemt at få en ide om, hvordan en virksomhed klarer sig. Proff.dk er en gratis søgemaskine, hvor man kan trække nøgletal ud, se ejerskab m.m. Tjek virksomhederne på listen. Man bør nok passe på med at indgå et samarbejde med en virksomhed, som er på fallittens rand.
Der findes et hav af mere eller mindre seriøse ratingplatforme. Den mest brugte platform i Danmark er Trustpilot, men der er mange andre, som f.eks. Google, Facebook og Yelp.
Google giver mulighed for, at man kan rate virksomheder, når blot man er logget ind på sin Google-konto. Billedet herunder viser 1902 Softwares Google-rating: 4,9 ratings af 5 stjerner :-).
Facebook giver ligeledes mulighed for, at man kan rate virksomheder på deres Facebook-side. Herunder er 1902 Softwares Facebook-rating: 4,8 ud af 5 stjerner.
Når man laver softwareudvikling, skal man være meget forsigtig med at bruge flere leverandører på de samme systemer. Hvis et eller andet går galt, så er det 100% sikkert, at begge parter peger på hinanden som værende årsagen til problemerne. Det hele ender ofte i en “shouting-match”, og det kommer der ikke noget ud af.
Hvis man vil have flere leverandører, så skal man sørge for at arbejdsområderne er adskilt. Der er f.eks. ikke noget i vejen for at bruge ét web-udviklingsfirma til Magento-udvikling, et andet til WordPress-udvikling og et trejde til Google Adwords, fordi områderne ikke overlapper hinanden.
Hvis I har mulighed for at ansætte en medarbejder på fuld tid, som har en god teknisk forståelse samt en en god forståelse af digital markedsføring, så kan I sikkert spare jer selv for en masse arbejde og problemer, fordi denne person kan være “bindeleddet” mellem jer og web-udviklingsfirmaet. Han/hun vil være i stand til at kommunikere udviklingsopgaver og evaluere svar bedre end en person med begrænset erfaring.
Herudover har I en sparringsperson, som kan være med til at vurdere om de svar og estimater, I får fra web-udviklingsfirmaet, passer.
Sidst, men ikke mindst, kan det være med til at sænke risikoen for virksomheden: Hvis I mister jeres digitale medarbejder, så kan I falde tilbage på bureauet for hjælp og vice versa.