Sådan finder man et webbureau

Udgivet: January 19, 2018
Senest opdateret: September 08, 2020

Kunsten at finde et webbureau

Vi har alle prøvet at skulle finde en ny programmør eller et nyt webbureau til at varetage udviklingsopgaver på hjemmesider eller webshops. Ofte er det en opgave som udskydes til sidste øjeblik fordi det er svært, og risikoen for at man begår en fejl og vælger den forkerte leverandør, er stor. Man ved hvad man har, men ikke hvad man får.

1. Lav en liste over behov og ønsker

Lav en liste over alle jeres behov og ønsker. Find ud af hvad I har brug for: Er det en programmør, eller er det i virkeligheden en digital marketingsekspert som forstår sig på SEO, Google Adwords, Facebook-annoncering osv.?

Tænk på:

  • Hvilke typer opgaver skal løses?
  • Hvad kan I selv lave i dag?
  • Hvilke opgaver skal løses i fremtiden?
  • Hvor meget skal der laves hver dag, uge og måned?
  • Hvordan undgår man at at lægge alle æggene i en kurv?

2. Identificer succeskriterier

Identificer de succeskriterier som skal opfyldes af webbureauet, før I begynder at søge. Succeskriterier kan f.eks være:

  • Reaktionstid, f.eks. at der ikke må gå mere end 4 timer fra et spørgsmål stilles, til bureauet svarer
  • Timepriser + afrunder bureauet til nærmeste 30 eller 60 minutter hver gang de kontaktes? (lille detalje som betyder meget)
  • Skillset, er eksperterne fastansatte eller freelancers?
  • Antal medarbejdere
  • Lokation
  • Kundereferencer
  • Osv.

Skal det været en dansk leverandør?

Man behøver ikke altid at bruger danske leverandører, man kan ofte med fordel benytte udenlandske leverandører hvis opgaveren som skal løses, egner sig til det. Opgaver som ikke kræver at man taler dansk eller har dansk kulturel forståelse, kan ofte med stor fordel laves i udlandet fordi det er billigere.

Opgaver som bør laves af en dansker eller dansktalende person:

  • Google Adwords
  • Produkttekster
  • Artikelskrivning, f.eks. til blogs
  • SEO, dog kan de tekniske dele af SEO sagtens laves i udlandet

Opgaver man med fordel kan sende til udlandet for at spare penge:

  • Programmeringsopgaver
  • Vedligeholdelse af hjemmesider og webshops
  • Webdesign
  • Grafiske opgaver, som f.eks. opsætning af brochurer og kataloger

3. Lav en liste over webbureauer

  • Søg på Google, f.eks. på: webbureau, konsulenthuse, digital bureau osv.
  • Tjek portaler som f.eks. Bureaubiz.dk eller BureauBureau (og der er mange flere).
  • Genetabler kontakt til tidligere samarbejdspartnere/leverandører man har haft et godt samarbejde med.
  • Spørg venner og kollegaer om de kender et bureau de kan anbefale.

4. Tjek kundereferencer, regnskaber, ratings etc.

Nu er det så tid til at tjekke kundereferencer og ratings. Det kan man gøre ved at søge på Google, bede leverandøren om kundereferencer - husk på at det næppe er de dårligste referencer man får udleveret.

Mange bureauer viser på deres hjemmeside ligeledes kundeudtalelser og eksempler på arbejde de har lavet. Det er således nemt at finde 3-4 virksomheder man kan kontakte. Hos 1902 viser vi både kundeudtalelser og eksempler på opgaver vi har løst.

Regnskaber

I Danmark er det meget nemt at få en ide om hvordan en virksomhed klarer sig. Proff.dk er en gratis søgemaskine hvor man kan trække nøgletal ud, se ejerskab m.m. Tjek virksomhederne på listen. Man bør nok passe på med at indgå et samarbejde med en virksomhed som er på fallittens rand.

Ratingplatforme

Der findes et hav af mere eller mindre seriøse ratingplatforme. Den mest brugte platform i Danmark er Trustpilot, men der er mange andre, som f.eks. Google, Facebook og Yelp.

Google

Google giver mulighed for at man kan rate virksomheder, når blot man er logget ind på sin Google-konto. Billedet herunder viser 1902 Softwares Google-rating: 4,9 ratings af 5 stjerner :-).

Facebook

Facebook giver ligeledes mulighed for at man kan rate virksomheders Facebook-side. Til højre kan man se 1902’s Facebook-side, her er ratingen ikke helt så god som på Google, 4,7/5 🙁

5. Flere leverandører

Når man laver it-udvikling, skal man være meget forsigtig med at bruge flere leverandører på de samme systemer. Hvis et eller andet går galt, så er det 100 % sikkert at begge parter peger på hinanden som værende årsagen til problemerne. Det hele ender ofte i en “shouting-match”, og det kommer der ikke noget ud af.

Hvis man vil have flere leverandører, så skal man sørge for at arbejdsområderne er adskilt. Der er f.eks. ikke noget i vejen for at bruge ét webbureau til Magento-udvikling, et andet til WordPress-udvikling og et trejde til Google Adwords fordi områderne ikke overlapper hinanden.

6. Afsluttende bemærkning

Hvis I har mulighed for at ansætte en medarbejder på fuld tid som har en god teknisk forståelse samt en en god forståelse af digital markedsføring, så kan I sikkert spare jer selv for en masse arbejde og problemer fordi denne person kan være “bindeleddet” mellem jer og webbureauet. Han/hun vil være i stand til at kommunikere it-opgaver og evaluere svar bedre end en person med begrænset it-erfaring.

Herudover har I en sparringsperson som kan være med til at vurdere om de svar og estimater I får fra webbureauet, passer.

Sidst men ikke mindst kan det være med til at sænke risikoen for virksomheden: Hvis I mister jeres digitale medarbejder, så kan i falde tilbage på webbureauet for hjælp, og vice versa.