Sådan hjælper vi med SEO
Vi bliver primært involveret i teknisk SEO. Det dækker over optimering af din hjemmeside eller webshop, herunder korrekt opsætning af såkaldte canonical links, hastighedsoptimering, korrekt optimering til forbedring af søgemaskinecrawling såvel som andre tekniske processer, der hjælper med at forbedre din Google ranking.
Teknisk SEO går hånd i hånd med dit indhold, hvor du optimerer din hjemmesides eller webshops faktiske indhold ved at lave søgeordsanalyse (så du ved, hvilke ord/udtryk, folk bruger, når de søger efter dine produkter eller tjenester), skrive gode sidetitler og sidebeskrivelser osv.
Dette kræver danske sprogkundskaber og kulturel viden. Hos 1902 Software har vi to danskere ansat, så vi har ikke ressourcer til at skrive indhold, lave søgeordsanalyse m.v. på andre sprog end engelsk. Vi samarbejder ofte med vores kunders SEO-bureauer (hvis de har et) om at SEO-optimere deres hjemmesider og webshops.
Herunder kan du læse om de SEO-ydelser, du kan få fra dit udviklingsteam hos 1902 Software.
Nye hjemmesider eller webshops
Når vi udvikler nye hjemmesider eller webshops, har vi nogle SEO best practices, vi implementerer som standard (medmindre andet er aftalt med dig eller dit SEO-bureau). Dette sikrer, at din hjemmeside er optimeret til indeksering og en god placering i søgemaskinerne, så snart det går live (hvis altså du har optimeret dit indhold).
(Bemærk: Implementering af følgende strategier garanterer ikke en øjeblikkelig forbedring af din Google-rangering – ofte tager det flere måneder, før du begynder at se resultater. Bemærk venligst, at teknisk SEO ikke alene sikrer en bedre position i søgeresultaterne, da Google også tager hensyn til kvaliteten og relevansen af dit indhold, sidetitler, indgående links fra andre hjemmesider m.v. ved fastlæggelsen af søgerangering.)
Under udviklingen
Under udviklingen installerer vi:
- SEO-plugins/extensions - Der findes mange plugins online, der kan hjælpe med at optimere din ”on-page” SEO. Hvis du har brug for en funktionalitet, der ikke findes, kan vi udvikle den til dig.
- Robots.txt - Dette er en fil placeret på din hjemmeside eller webshop, der angiver, hvilke sider der skal indekseres in Google (og Bing), og hvilke der skal ignoreres.
- Canonical links – Konfiguration af canonical links hjælper med at forhindre kopieret indhold (duplicated content), der kan skade din SEO og dermed din ranking.
- Hreflang – Til flersprogede websites og webshops - dette tag fortæller Google, hvilket sprog der bruges på din side.
- Schema – Schema markup eller struktureret data hjælper søgemaskiner med at forstå dit indhold bedre og er for det meste påkrævet for vise dine sider som ”Rich Results” i Google. Bemærk venligst, at Schema Markup ikke er en garanti for, at din side vises i toppen af Google som ”Rich Results”). Afhængigt af dit projekt kan vi enten programmere Schema ind i din hjemmeside eller webshop eller installere et tredjeparts-plugin (hvis der er et tilgængeligt) til håndtering af Schema Markup på dit site.
- Vi hjælper også med at gennemgå din URL-struktur for at sikre, at den overholder ”bedste pratice” fra Google. En god URL-struktur hjælper Google med at forstå din hjemmeside eller din webshop bedre og resulterer ofte i en forbedret placering i søgeresultaterne.
Før live-installation
Før live-installation gennemgår vi sitet med en webanalyse-software, som hedder Screaming Frog, for at identificere fejl som f.eks:
- Links, som ikke virker – omdirigeringer (redirects), 404'ere og serverfejl
- Forkerte URL-strukturer – URL-adresser med specialtegn, understregninger eller store bogstaver
- Sidetitler og -beskrivelser – manglende, dubletter osv.
- Indholdsstruktur – ingen H1 på side eller brudt struktur m.v.
- Kanoniske links (canonical links) – manglende eller flere tags
- Billeder – problemer med filstørrelser og manglende alt-tekster
- Usikkert indhold (SSL) – http-indhold, som er blandet med dit https-indhold
- Open graph metatags – til Facebook, Twitter og LinkedIn.
Efter live-installation
Efter at vi er gået live, hjælper vi med:
- Opsætning af 301-omdirigeringer (301 redirects) - Hvis du ændrer navnet eller url-adressen på en side, opretter vi en såkaldt ”301 redirect” fra den gamle side/URL-adresse til den nye og sørger dermed for, at Google re-indekserer siden (og adressen). Herved undgår vi, at siden mister sin oprindelige placering i Google. Det sikrer også, at alle, der tidligere har bogmærket siden, fortsat sendes til den pågældende side, efter at URL-adressen er ændret.
Værktøjer fra tredjepart
Vi hjælper med opsætning og konfiguration af tredjepartsværktøjer såsom:
Google Analytics
- Opsætning og konfiguration – Hvis du ikke allerede har en Analytics-konto, skal vi have oprettet en, så du kan indsamle webtrafikdata, spore konverteringer m.v.
- Brugerdefinerede hændelser (custom events) – Vi aktiverer dem, som ikke er slået til som standard i Google Analytics, f.eks. e-handel, konverteringer eller sporing af ”scroll-depth tracking” m.v.
- Ip-ekskludering – Vi ekskluderer din(e) og 1902's IP-adresser i Analytics-sporing. På den måde forbedrer vi trafikdataene ved ikke at inkludere din og vores webtrafik.
Google Search Console
- Indledende konfiguration – Som med Google Analytics opfordrer vi dig til at konfigurere Search Console, da den med tiden vil indeholde interessante data om din hjemmeside, de søgninger folk foretager for at finde dig m.v. Vi kan hjælpe med at opsætte og konfigurere Google Search Console.
- Sitemap – Search Console giver dig mulighed for at indsende et sitemap for hurtigere og mere effektiv indeksering af dine sider.
- Nye sider til indeksering – Hvis du har nye sider, sender vi URL’erne til Google Search Console, så Google hurtigere kan indeksere dem.
Google Tag Manager
- Indledende konfiguration – Google Tag Manager gør det nemmere at administrere sporingspixels (tracking pixels) og scripts, uden at man skal ændre i koden til en hjemmeside eller webshop. Vi hjælper med at konfigurere Tag-manageren samt installerer de tredjepartsscripts, du har behov for.
Support efter projektafslutning
Hvis du fortsætter med at bruge os til support og vedligeholdelse, efter at projektet er afsluttet, så kan vi også holde øje med oplagte SEO-fejl, som popper op over tid.
Du kan tale med din projektleder om, hvorvidt du vil have os til at foretage en SEO audit regelmæssigt, efter at din hjemmeside eller webshop er gået live.
Eksisterende hjemmesider eller webshops
Når vi overtager eksisterende hjemmesider eller webshops, som er udviklet af en anden virksomhed, er vores standard tekniske SEO-assistance (som beskrevet ovenfor) begrænset til nye sider eller funktioner, som vi designer og udvikler, medmindre du beder os om at gennemgå resten af systemet.
Vi vil naturligvis påpege indlysende fejl, som vi støder på i løbet af vores samarbejde, men vi foreslår, at du lader vores QA team lave en SEO audit, hvis du er det mindste i tvivl om kvaliteten af dit site, eller hvis vi ved første øjekast støder på mange åbenlyse fejl, da dette kan være en indikation af kvaliteten.