Hvordan påvirker dit websites hastighed din virksomhed?

Udgivet: July 17, 2019

Dét, at hastighed er vigtigt, er ikke ligefrem en stor åbenbaring.

Selvom man ser bort fra statistikker og casestudier, der påviser dette, er det stadig ret indlysende, hvorfor hastighed betyder noget: Tænk tilbage på sidste gang, du forlod et webite, fordi siden loadede for langsomt. Det er ikke lige dén oplevelse, du gerne vil have, at dine besøgende - altså dine potentielle kunder - skal have, vel?

Men at vide, at hastighed er vigtigt, er ikke ensbetydende med, at man også gør noget ved det.

For eksempel sagde 73% af marketingfolk, adspurgt af Unbounce i 2018, at forbedring af websitets hastighed var enten "ret presserende" eller "meget presserende". Alligevel viste den samme undersøgelse, at kun 3% af marketingfolkene har hurtigere loadtider på websites som deres førsteprioritet i 2019. Hvad skyldes dét?

Marketingfolk prioriterede anderledes, og det samme er sandsynligvis tilfældet for dig som virksomhedsejer.

Med mange andre presserende ting at tage dig af, hvordan afgør du så præcis, hvor højt prioriteret hastighedsoptimering bør være på listen?

Nøglen er først at forstå, hvordan hastigheden overhovedet kan påvirke din virksomhed til at starte med.

Hastighed påvirker din placering på søgeresultater

Hastighed er vigtigt for Google. Medmindre du ikke er ude efter at få dit webite så højt op på Googles søgeresultatsider som muligt, bør du lægge vægt på alt, hvad Google lægger vægt på.

Googles medstifter Larry Page fremlagde en vision om at “være i stand til at gå fra webside til webside så hurtigt som at bladre i et ugeblad", hvilket førte til Googles “Let’s make the web faster”-initiativ i 2009.

Teknikgiganten har lige siden agiteret for hastighed. Websitehastighed har været en faktor i rangeringen af desktop-søgeresultater siden 2010, og sidste år meddelte Google, at sidehastighed også vil blive brugt i rangeringen af søgeresultater for mobile enheder.

Udover at være en officiel rangeringsfaktor påvirker sidehastighed også din afvisningsfrekvens eller den procentdel af besøg, hvor en bruger forlader dit website, efter at have besøgt kun én side.

Afvisningsfrekvensen er en vigtig indikator for, hvor relevant dit website er, hvilket igen er en faktor, som Google tager i betragtning, når der vises søgeresultater.

En lav afvisningsfrekvens fortæller Google, at dit webite må være relevant nok, når brugere udforsker flere sider og ikke straks klikker væk, når de lander på det. Omvendt tyder en høj afvisningsfrekvens på, at brugere ikke finder dit websites indhold relevant for de emner, de har søgt på.

Ofte skyldes det dog ikke manglen på relevans, men langsomme loadtider. Når en side loades for langsomt, trykker de fleste bare på tilbage-knappen og går videre til det næste søgeresultat.  Hvis loadtiden øges fra 1 sekund til blot 3 sekunder, øges sansynligheden for afvisning ifølge Google med 32%.

Men eftehånden som indlæsningstider falder, øges antallet af sider som brugerne normalt besøger i en session også. I 2017 kunne det påvises at brugere gennemsnitligt besøger 5,6 sider mere, når sidens indlæsningstid er 2 sekunder i forhold til 8 sekunder.

Hvis dit website er for langsomt, risikerer du at blive vist længere nede (eller slet ikke at blive vist) i søgeresultater. Google baserer præsentationen af de mest relevante sider baseret på éns søgning, men selv den mest relevante side vil ikke være til nogen nytte for en bruger, som ikke alene ønsker at finde svar på sit spørgsmål, men ønsker at få det hurtigt.

Hastighed påvirker brugeroplevelsen og konverteringer

Brugere kan ikke lide et sløvt website. I disse tider med øjeblikkelig tilfredsstillelse har ingen rigtig tålmodighed til at vente på et langsomt loadende website, når hundredvis af andre lignende websites kan findes på nettet. Faktisk vil den gennemsnitlige bruger hellere bruge flere minutter på at kigge et hurtigt men irrelevant website igennem, end vente på at et relevant men langsomt et bliver loadet.

Hastighed er en vigtig faktor i brugeroplevelsen, fordi din bruger jo rent teknisk set ikke kan opleve noget på dit website, før det er loadet.

I 2018 fandt Google, at mere end halvdelen af ​​mobile besøgende forlader sider, når de loader i mere end 3 sekunder.

Hvis dit website er langsomt, mister du et betydeligt antal potentielle besøgende. Og ikke kun dét. Du mister også potentielle konverteringer.

I Unbounces Page Speed Report fra 2019 sagde45,4% af de adspurgte brugere, at de er mindre tilbøjelige til at købe fra et website, der loader langsommere end forventet. Endnu værre er det at 36,8% er mindre tilbøjelige til at vende tilbage, mens 11,9% vil være tilbøjelige til at fortælle en ven om oplevelsen.

Omvendt rapporterer Google, at forbrugere i gennemsnit er 10% mere villige til at anbefale en webshop, når loadtiden falder fra 13 sekunder til kun 10 sekunder. Og efterhånden som loadtiden blev reduceret yderligere fra 13 til 3 sekunder, steg sandsynligheden for videreanbefaling fra forbrugere også til 26 %.

Brugeroplevelsen har indflydelse på, hvor sandsynligt det er, at dine besøgende vil konvertere, og denne sandsynlighed mindskes bare yderligere, hvis brugerne forlader dit website igen, før de overhovedet ser hvad du kan tilbyde.

Vigtigere endnu er det, at gode brugeroplevelser skaber loyale kunder, der dermed bliver ambassadører for dit brand. Og god brugeroplevelse starter med et hurtigt loadende website.

Hastighed har indflydelse på, hvor meget du betaler for annoncer

Søgeannoncer koster mere, hvis du har langsomme landing pages.

Hvis du kører med pay-per-click-annoncer (PPC) på Google, er du måske bekendt med Kvalitetsresultat-oversigten, en vurdering af kvaliteten af ​​dine annoncer, søgeord og landingsside. Den er også afgørende for, hvor meget du bliver opkrævet for hvert klik, du får på dine annoncer. Jo højere dit kvalitetsresultat er, desto mindre skal du i bund og grund betale.

Ikke overraskende er websitets hastighed en af ​​de faktorer, der påvirker, hvordan Google afgør dit kvalitetsresultat.

Når nogen klikker på din annonce, og din landingsside loader for langsomt, anser Google det for en dårlig brugeroplevelse, hvilket formentlig mindsker annoncens samlede kvalitetsresultat.

Som følge heraf kommer dine annoncer i fare for at få færre visninger eller endda slet ingen, og oven i købet betaler du også mere for de klik, du trods alt får. Ingen bryder sig om en såkaldt “lose-lose situation”.

Hastighed påvirker dine driftsomkostninger

Et langsomt website skyldes ofte "unødvendige" resurser, der optager for meget plads på serveren. At skære ned på disse resurser forbedrer ikke kun dit websites indlæsningstid, men hjælper dig også med at reducere driftsomkostningerne.

Almindeligvis leveres hostingplaner med en vis mængde tildelte resurser. Nogle planer tilbyder faste omkostninger uanset hvor mange resurser du bruger på serveren, men hos de fleste koster det mere, eller de kræver, at du opgraderer, når dine resurser overstiger et bestemt niveau.

Den ideelle løsning er imidlertid ikke altid at opgradere til en større server, men blot at fjerne unødvendige resurser fra din nuværende.

Dette frigør plads, der giver dig mulighed for beholde din nuværende plan, og gør det muligt at håndtere mere trafik på dit website uden at måtte investere i mere hardware. I nogle tilfælde kan dette endda gøre dig i stand til at vælge en billigere plan. Uanset hvad er slutresultatet et hurtigere website med en relativt lavere driftsomkostning.

Hastighed påvirker dit websites indeksering

Google og andre søgemaskiner crawler muligvis ikke dit website så ofte, hvis det er langsomt.

Googles crawlere har et såkaldt "tildelt crawl budget".

Dette budget består af to faktorer. Crawl efterspørgsel, hvilket er dine siders efterspørgsel baseret på deres popularitet og relevansen af ​​dit indhold, og Crawl Rate Limit, der begrænser den maksimale crawl-frekvens for dit website, eller antallet af sider, som crawlerne kan "ringe til" på samme tid og  ventetiden mellem sådanne opkald.

Hvis dit website reagerer hurtigt på hentninger, kan Googles crawlere gennemgå flere sider. Men hvis siden loader langsomt eller sender mange connection timeouts, sænkes budgettets crawl rate limit, og Google kan helt holde op med at indeksere.

Google har bekræftet, at dette ikke er et problem for de fleste små websites, men hvis du har et stort website med mere end et par tusinde sider, så kan for langsom loadtid påvirke dit websites indeksering.

Mål effekten af din sideindlæsningstid

Det er nogle gange lettere at blive overbevist, når tallene kommer på bordet.

Hvis de tidligere nævnte statistiske tal ikke var nok til at styrke sagen vedr. hastighed, så er hér Googles Impact Calculator. Den var tidligere et separat værktøj, men er nu blevet en del af Googles Test My Site-funktion, som du også kan bruge til at teste hastigheden på dit mobilwebsite og sammenligne det med op til ti af dine konkurrenter.

Impact Calculator’en beregner, hvor meget du kan opnå ved at reducere din loadtid med så lidt som ét sekund (tallet kan justeres yderligere alt efter dine egne ambitioner for hastigheden):

Du indtaster simpelthen dit websites nuværende hastighed, gennemsnitlige månedlige antal besøgende, konverteringsfrekvens og gennemsnitlige ordreværdi, og så giver værktøjet dig den omtrentlige størrelse indtjening, du ville kunne få, hvis dit website var hurtigere - eller de tab du måske har, fordi dit website loades for langsomt.

Et langsomt loadende website er ikke bare en frustration. Det er et reelt problem, der kan påvirke din forretning, så det kan mærkes helt nede på bundlinjen. Og selvom graden af ​på​virkning varierer fra virksomhed til virksomhed, er der ingen tvivl om, at website-hastighed er et vigtigt aspekt af din virksomhed, som du er nødt til at holde øje med.

Det er også vigtigt at huske, at hastighedsoptimering ikke er noget, du gør én gang og så ellers glemmer derefter.  Det er en løbende proces, og bør derfor være et fast punkt på din liste over prioriteter. Hvis ikke det er dét, er det måske på tide at gøre lidt op med vanerne.

Næste: Dét du skal vide om hastighedsoptimering >>

Seneste artikler

Bliv ringet op af Peter inden for 24 timer og få en uforbeholden samtale om dine behov