Hvad er Google Search Console?

Udgivet: April 25, 2020

Google Search Console (GSC) er et gratis værktøj udviklet af Google til at holde styr på en hjemmesides organiske søgerangering og præstation.

GSC, tidligere kendt som Google Webmastertool, er ikke længere kun for webmastere der skal overvåge crawlere og indekseringer; enhver, der er involveret i vedligeholdelse af en hjemmeside, kan drage fordel af de data, som GSC rapporterer - fra hjemmesideejere og marketingsansvarlige til dem som skriver content og SEO.

Denne serie er en todelt guide til, hvor du kan lære alt om GSC, og hvordan du kan bruge det til at optimere din hjemmeside.

Denne serie blev sidst opdateret den 25. februar 2020. Search Console forbedres og udvikles konstant af Google, og selvom vi vil gøre vores bedste for at holde oplysningerne her nøjagtige, bør du kun betragte dem som aktuelle i forhold til datoen for den sidste revision.

Sådan konfigureres Google Search Console (GSC)

For at komme i gang med at bruge GSC er alt, hvad du har brug for, en Google-konto, og så skal du kunne bekræfte ejerskab af hjemmesiden.

1. Log ind på din Google-konto, og gå til Google Search Console.

2. Vælg Property type. ("Property" er Googles udtryk for en hjemmeside, du vil spore i GSC.) Du kan vælge at indtaste et domæne eller en URL.

  • Domain - Dette dækker alle protokoller og underdomæner. Vælg dette, hvis din hjemmeside understøtter både http og https, eller flere underdomæner (som "m" eller "www"), så du ikke behøver at tilføje separate indstillinger for hver af dem.
  • URL prefix - Dette betyder, at GSC tracker alle webadresser, der starter med det præfiks, du har angivet. Vælg dette, hvis du tracker et specifikt underdomæne eller et underafsnit af din hjemmeside.

I 1902 Software oprettede vi for eksempel vores GSC-property ved hjælp af URL-præfikset "https://1902software.dk/" for at ekskludere underdomæner, som vi ikke har brug for at tracke, som for eksempel vores CRM og projektstyringssystem, som alle er i det samme “1902software.dk ”-domæne.

3. Bekræft dit ejerskab af hjemmesiden. Hvis du valgte indstillingen Domain, skal du bekræfte ejerskab via din DNS-udbyder. For URL-præfiks er der forskellige verificeringsmetoder, herunder DNS-registrering, HTML-fil upload eller tag, Google Analytics eller Google Tag Manager.

Bekræftelse er et vigtigt trin, da indstillingerne i Google Search Console kan påvirke en hjemmesides søgeperformance. Det er derfor vigtigt, at det kun er den, der ejer hjemmesiden, eller dem, som ejerne stoler på (partnere), der har adgang til dette værktøj og data.

Google Search Console og Google Analytics

Search Console og Analytics er to forskellige værktøjer, men er begge lige nyttige som datakilde for din hjemmeside — begge tracker din hjemmesides performance, men rapporterer om forskellige aspekter af den.

Google Search Console indeholder rapporter primært om din hjemmesides organiske søgninger, og faktorer, der påvirker dem: Hvilke sider der er indekseret, hvordan de fremgår i søgeresultater, klik du får, og sider, der er berettigede til rich results.

På den anden side fortæller Google Analytics dig alt om, hvad der sker på selve hjemmesiden: Hvor mange besøgende du får, hvor længe besøgende bliver, hvilke sider der får flest besøg, og kilderne til, blandt andet hvor disse besøgende kommer fra.

Som sådan bruges begge værktøjer bedst samtidig for at få mest muligt ud af de data, de tilbyder.

Efter du har konfigureret GSC, kan du forbinde den til din Google Analytics-konto for at se Search Console-data i Analytics-kontrolpanelet. Ved at linke disse to tjenester kan du få et komplet overblik over de organisk besøgendes rejse, fra deres søgninger til landing pages, navigeringen på hjemmesiden og besøgsoplysninger.

Bemærk, at installation af GSC ikke kræves for, at din hjemmeside vises i Googles søgeresultater. På samme måde er det heller ikke en garanti for en højere placering eller bedre søgeperformance.

Google Search Console viser dig bare de data, du herefter kan benytte dig af, og giver derfor mulighed for at løse problemer eller optimere dine sider til at opnå en forbedret organisk Google-placering.

I den næste artikel undersøger vi de forskellige værktøjer og funktioner, som du kan finde i Search Console, sammen med den type rapporter og det du kan få ud af dem.

Næste: Hvad kan Google Search Console  En guide til GSCs-værktøjer og funktioner »

Seneste artikler

Bliv ringet op af Peter inden for 24 timer og få en uforbeholden samtale om dine behov