Skrivning af indhold optimeret til Google-placering

Udgivet: April 27, 2020

Selv hvis du har fundet de mest ideelle keywords til den niche, du sigter efter, rangerer dine sider sandsynligvis stadig ikke, hvis dit indhold ikke er optimalt. 

Her er nogle tips til, hvordan du kan skrive og strukturere optimerede sider: 

Sidetitel og beskrivelse  

At have de rigtige sidetitler og sidebeskrivelser er afgørende for din SEO-optimering – for det første, fordi disse primært signalerer til Googles crawlere, hvad din side faktisk handler om, og for det andet, fordi disse også er, hvad potentielle besøgende først ser om din side, når de er på søgeresultatsiden. 

(På billedet ser du, hvordan en sidetitel og -beskrivelse kan vises i Googles søgeresultater.) 

Ideelt set skal dit focus keyword for en side være i både din sidetitel og - beskrivelse - men undgå at proppe keywords i teksten i håb om at blive bedre placeret. Sigt efter en læselig og iørefaldende titel og beskrivelse, der nøjagtigt beskriver, hvad siden handler om, mens de stadig indeholder de rigtige keywords, for derigennem at sikre dig, at de interesserede klikker på linket til siden.

Bemærk: I nogle tilfælde bruger Google muligvis ikke den sidebeskrivelse, du har angivet, men trækker i stedet et afsnit af dit indhold ud, der er mere relevant for, hvad brugeren søger efter, som i eksemplet nedenfor.

Sidetitler og sidebeskrivelser er begrænset til et bestemt antal, når de fremgår i et søgeresultat, så du er nødt til at holde øje med længden af din tekst for at sikre dig, at den ikke bliver forkortet, når den vises i Googles søgeresultater. Det er typisk bedst at begrænse sig til 60 tegn i sidetitlen og 120 tegn i sidebeskrivelsen.

Page body

I gamle dage plejede man at opnå en høj placering blot ved at fylde så mange keywords som muligt ind i sit indhold. Dette resulterede i, at mange websider var alt for ulæselige og ofte lignede en form for spam.

Nu hvor søgemaskinerne er blevet smartere, kan samme teknik virke modsat og faktisk resultere i en lavere placering (eller værre, man kan blive helt fjernet fra søgeresultaterne).

Nøglen er at skabe en balance mellem at bruge dine keywords og skrive indhold, der er interessant, informativt og engagerende for din målgruppe. Keywordets placering i din tekst må ikke føles unaturlig, men i stedet skal det passe perfekt til det emne, du skriver om.

Hvis du bruger de rigtige keywords, der faktisk er relevante for dit emne, burde dette ikke være noget problem. Hvis du føler, at du ikke kan placere dine keywords naturligt i dit indhold, er du enten nødt til at foretage en ny keyword research eller revurdere dit emne for at sikre dig, at de passer sammen.

SEO-værktøjer, der kan hjælpe med at optimere dit indhold

  1. YoastSEO- Yoast er et populært WordPress-plugin, der kan hjælpe dig med at SEO-optimere dit indhold. Dette værktøj analyserer din tekst og giver advarsler og anbefalinger om, hvad du kan forbedre, f.eks. længden af dit indhold, og om dit focus keyword vises nok gange i teksten m.v.
  2. 1902 SEO+ - Dette er en gratis SEO-pakke, som vi udviklede til Umbraco CMS. Ligesom Yoast forenkler dette værktøj det at lave SEO til din hjemmeside ved at levere et intuitivt og brugervenligt interface, hvor du kan administrere dine sidetitler, beskrivelser og andre SEO-indstillinger.

Duplikeret indhold

I SEO refererer "duplikeret indhold" til to eller flere sider, der har det samme indhold, men med forskellige URL'er. I gamle dage benyttede mange sig af denne taktik for at snyde Google til at tro, at deres hjemmeside havde flere sider, end den faktisk havde, for derigennem at få flere sider indekseret og derved flere besøgende.

Duplikeret indhold opstår, når man med vilje laver en kopi af en side, eller hvis man har en teknisk fejl, det kan f.eks. være Google Analytics URL-parametre, som ved en fejltagelse forvandler hver URL til duplikater.

Duplikeret indhold kan gøre søgemaskinerne i tvivl om, hvilken version af siden der faktisk skal indekseres/rangeres i Google og vises i brugersøgninger. For at løse dette kan du konfigurere en URL som en "canonical URL", der dybest set fortæller Google, at siden er en "masterkopi", og at det er den side, der skal indekseres, samt at eventuelle URL'er med det samme indhold skal ignoreres.

Seneste artikler

Bliv ringet op af Peter inden for 24 timer og få en uforbeholden samtale om dine behov