Dét du skal vide om hastighedsoptimering

Udgivet: July 17, 2019

Forestil dig en online shopper, der går ind i en webshop med en klar ide om, hvad hun vil købe. Denne bruger vil sandsynligvis kigge efter søgefeltet eller produktmenuen først. Hvis siden indlæser søgebjælken, og brugeren straks kan skrive produktnavnet og søge efter det, oplever hun sandsynligvis hjemmesiden som værende "hurtig", selvom resten af ​​sidens elementer teknisk set stadig ikke er indlæst.

Omvendt, selvom søgebjælken måtte være indlæst på et øjeblik, men brugeren ikke kan bruge den, før alt sidens indhold er indlæst (hvilket varede flere sekunder), vil hun sandsynligvis opleve det som at webshoppen er "langsom".

Dette er illusionen om ​​hastighed, og hele nøglen til det er at forstå brugeroplevelse.

Ofte er det øjeblikkelig respons, der får en side til at forekomme “hurtig”for en bruger.Når en bruger navigerer fra én side til en anden, f.eks. fra en Google-søgeresultatside til en anden webside, er den første indikation på hastighed for brugeren, om navigationen gik igang som ønsket, og derefter hvor hurtigt sidens indhold vises, og om hun kan begynde at interagere (dvs. klikke, swipe, skive) med elementerne eller ej.

Google fandt at de detail-websites, der prioriterer indlæsningen af above-the-fold-indholdet (området på skærmen som bliver synligt for brugeren først, uden at der er behov for at scrolle) opleves som værende hurtigere end sidens faktisk målte hastighed, sandsynligvis fordi den del, der umiddelbart er synlig for brugeren, allerede er tilgængelig, selvom resten af ​​siden (dvs. delen "under folden") stadig indlæses.

Men det handler ikke kun om hvor hurtigt (og let) brugeren kan interagere med sidens elementer. I samme undersøgelse undersøgte Google også andre faktorer, der påvirker en brugers oplevelse af et websites hastighed eller ydeevne. Deres forskning klarlagde at:

  • Ældre brugere er gerne mere afslappede og oplever flere websites som hurtige, uanset deres faktiske hastighed. Omvendt er yngre brugere (18-24 år) mere krævende angående hurtige indlæsningstider.
  • Når brugerne er anspændte eller har travlt, er de tilbøjelige til at opleve websites som langsommere. Når de er rolige og afslappede, oplever de hastigheden på websitet som værende hurtigere.
  • Oplevelsen afhænger også af situationen. For brugere, der er på farten, opleves websites som værende langsommere, men for brugere, der sidder stille eller er hjemme, opleves websites som værende hurtigere.

Så selvom sekunder altså gør en forskel – så vil en side, der loader i 30 lange sekunder, formentlig opleves som værende langsom uanset omstændighederne. Husk også på, at flere andre eksterne faktorer har indlydelse på brugerens oplevelse af hastighed.

Dybest set er det brugerens oplevelse af tiden mens din side loades, der skal have fokus, når du optimerer dit website.

Parametre at måle hastighed på

Hvis hastighed er mere end blot et enkelt tal, hvordan måler du den så effektivt? Forskellige faktorer vedr. hastighed og oplevelse kræver forskellige målemetoder. Her er nogle af de mest almindeligt anvendte i populære værktøjer til hastighedstest..

(Find de faktiske værktøjer, som du kan bruge til at teste hastigheden på dit website/side, her: Sådan øger du hastigheden på dit website..)

Page speed – (Sidehastighed) henviser normalt til enten den tid det tager for alt indhold på siden at blive helt indlæst eller den tid det tager for browseren at modtage den første byte af information fra webserveren.

DOM ready time – DOM eller Document Object Model, henviser til sidens kildedokument og omfater sidens indhold såsom tekst, billeder og andre filer. “DOM ready time” er den tid det tager før den komplette HTML-kode er tilgængelig for browseren.

DOMContentLoaded – er når alt indhold fra DOM'en er helt indlæst af browseren.

Speed index – (Hastighedsindeks) er den tid det tager for indholdet “over folden” at blive vist. Forskellige enheder har forskellige skærmstørrelser, så hastighedsindekset varierer afhængigt af størrelsen på skærmen, hvor siden vises.

First paint – er når skærmen viser noget visuelt anderledes end det foregående skærmbillede, som f.eks. en ændring i baggrundsfarven.

First contentful paint – er når det første indhold vises på siden, som f.eks. tekst, et billede eller canvas-element.

First meaningful paint – er når det første primære brugbare indhold er indlæst. Brugbart kan betyde forskellige ting for forskellige websites - Det kan være et billede, hvis det er en produktside, eller en overskrift og noget tekst i en nyhedsartikel.

First CPU idle – er det tidspunkt, hvor siden kun lige akkurat er interaktiv, eller hvor brugeren kan interagere med siden første gang.

Time to interactive – er den tid det tager før indhold bliver vist og er brugbart for brugeren - Ligesom i "søgelinje”-eksemplet ovenfor.

Time to first byte – er den tid det tager for browseren at modtage den første “byte” eller stykke data fra webserveren - Hvad der sommetider også henvises til, når der tales om “sidehastighed”.

First input delay – er tiden mellem brugerens første interaktion med siden og det tidspunkt hvor browseren reagerer. Det ligner meget Time to interactive, men First input delay måler faktiske besøgssessions, hvor Time to interactive kan måles uden deltagelse af egentlige brugere.

Nogle af disse måleparametre er ret tekniske, mens andre er mere fokuseret på brugeroplevelsen. Ved hastighedsmåling er det god praksis at få målinger med fra begge slags.

Parametre som Dom ready time eller Speed index er nyttige til rapportering og at holde styr på fremskridt i din optimeringsproces, mens de mere brugerfokuserede ydelsessmålinger vil hjælpe dig til at optimere med din gennemsnitsbruger i tankerne.

For eksempel vil First meaningful paint hjælpe dig med at prioritere hvilke dele eller elementer på din side, der skal indlæses først, afhængigt af hvilken del af siden der er mest relevant for din bruger.

hvis du vil gå i dybden med detaljerne for alle måleparametrene, og for at lære mere om andre parametre der kan være nyttige i dine målinger, kan du tjekke Googles officielle guides:

Optimering af mobil hastighed

Du hører sikkert sikkert hele tiden om at skabe en omnichannel-oplevelse, der handler om at møde dine kunde, hvor de er - I 2019 er de på deres telefoner.

De fleste virksomheder imødegår allerede denne kendsgerning og har tilegnet sig en mobilstrategi i en eller anden retning. Imidlertid er mobil tilstedeværelse alene ikke længere nok til at imødekomme kunders voksende forventninger.

I 2018 var den gennemsnitlige loadtid for en mobilside was 15 sekunder. Dette blev rapporteret i den samme undersøgelse fra Google, som viste at 53% af mobile besøgende forlader sider der loader i over 3 sekunder. Dette store modsætningsforhold viser med al tydelighed, at alt for få virksomheder gør nok for at optimere deres mobilsites.

Men hvorfor skal du optimere specifikt til mobil?

Først og fremmest rangeres søgeresultater forskelligt for mobile og stationære enheder.

Vi har tidligere nævnt, at Google officielt gjorde sidehastighed til en rangeringsfaktor for mobilsøgningsresultater i januar 2018. Dette betyder, at Google specifikt kigger på din side når den indlæses på mobilen og evaluerer dén uafhængigt af desktopversionen af ​​dit website.

Så selvom du ligger øverst i resultatet for et bestemt søgeord på desktops, kan du stadig rangere betydeligt lavere i en mobilsøgning, hvis dit mobilsite er for langsomt. Og hvis du ikke er opmærksom på din hastighed på moble enheder, kan du gå glip af de potentielle kunder der primært bruger deres telefoner.

Konverteres dine mobilbrugere?

Hvis du har en Google Analytics-konto, er det ret let at finde ud af.

Indtast noget i retning af "trends per device category" i søgefeltet øverst på dit Analytics-kontrolpanel, og du får så vist et linjediagram, der repræsenterer dine brugere på tværs af forskellige enheder: Desktop, mobil og tablet.

For at få et mere detaljeret overblik, klik på “Reports”.

I rapporten vil du se forskellige data, herunder:

  • Hvor mange brugere fra hver enhedskategori der besøgte dit website (i det tidsrum, du har valgt)
  • Afvisningsfrekvensen for hver enhedskategori
  • konverteringsfrekvensen for hvert “mål” du har angivet i din Analytics-konto

Hvis du kan se, at du får flere (eller bare samme antal) besøg fra mobile enheder, men færre konverteringer end ved besøg fra desktops, kan det være dét værd at tage et mere grundigt kig på mobilversionen af ​​dit website.

Det er klart, at der sandsynligvis er mange forskellige faktorer til spil vedr. hvordan dine besøgende konverteres. Men hvis dit website er betydeligt sløvere på mobilen end på desktoppen, så kan hastigheden spille en mere afgørende rolle i dine konverteringer end du tror.

Google sagde trods alt at “hastighed er lig med omsætning”.

Dernæst handler det hele om brugerforventning.

Smartphones betyder nem tilgængelighed og forbindelser på farten, så set i dét lys giver det meget god mening, at brugerne forventer hurtige oplevelser på deres mobiltelefoner.

Faktisk forventer kun 42% af brugerne, ifølge en undersøgelse fra Akamai i 2017, at indlæsningstiderne er enten "lidt langsommere" eller "meget langsommere" på deres telefoner end på deres desktops. Derimod forventer mere end halvdelen af deltagerne, at mobilhastigheden enten er den samme som eller hurtigere end på desktop.

Det eneste virksomheder kan gøre er at holde trit.

At forstå koncepterne bag hastighedsoptimering - illusionen om et hurtigt loadende website, optimering baseret på mere end blot et enkelt tal, samt prioritering af mobil - er vigtigt for at få det rette perspektiv, når der faktisk skal tages skridt i retning af at øge hastigheden på dit website.

Så med disse i baghovedet er det tid til at dykke ned i nogle tips der kan omsættes direkte i hastighedsoptimering af dit website.

Næste: Sådan øger du hastigheden på dit website >>

Bliv ringet op af Peter inden for 24 timer og få en uforbeholden samtale om dine behov