Hvad er en gratis 360 graders analyse?

Udgivet: April 18, 2019

Det er et salgsværktøj som bruges af bureauer til at få nye kunder ved, typisk, at tilbyde en gratis 360-gradersanalyse af deres onlinetilstedeværelse. I rapporten gennemgås f.eks. hjemmeside/webshop, Google Adwords-, Facebook-, Instagram-konti for derigennem at finde ud af hvilke forbedringer der kan laves, og/eller om der er tekniske fejl som skal rettes.

Bureauerne ved godt at hvis ikke de finder fejl, så får de sikkert heller ikke en ny kunde. Det giver derfor sig selv at man skal tage det man præsenteres for, med et gran salt.

Hvordan laves en 360-gradersanalyse?

Analyserne laves mere eller mindre automatisk ved hjælp af forskellige værktøjer som hurtig analyserer Google Adwords-konto, hjemmeside/webshops m.v. De rapporter som genereres, importeres herefter ind i en Word-skabelon - klar til at blive præsenteret.

Hvad får jeg ud af rapporten?

Rapporterne og ikke mindst den efterfølgende præsentation kan være meget gavnlige og vil helt sikkert påpege ting som kan gøres bedre. Typisk er de delt ind forskellige sektioner, f.eks.:

  • PPC (pay per click)
  • SEO
  • Teknik

Hvis man er heldig med personen som præsenterer rapporten, kan man stille spørgsmål og få fornuftige svar på ting man ikke forstår eller ønsker uddybet.

Med enkelte forbehold har man derfor alt at vinde og intet at tabe ved at få lavet en analyse (se et par forbehold længere nede).

Analyseværktøjer

Der findes et hav af værktøjer til at lave analyser. Fælles for dem alle er at når analysen er lavet, så skal den fortolkes, så medmindre man er meget teknisk skarp, nytter det ikke noget blot at oprette nogle trailaccounts og så selv lave analysen. Det er nødvendigt at få oversat og forklaret hvad det hele betyder.

Eksempler på populære analyseværktøjer

Screamingfrog er et godt 360-gradersværktøj til analyse af en hjemmeside/webshop

Værktøjer til at måle hastigheder, altså hvor lang tid det tager for en webside at åbne:

Optmyzr er et PPC (Google AdWords, Facebook m.v.) analyseværktøj

Er der noget man skal passe på?

Adgang til systemerne

Ofte vil bureauer bede om adgang til Google Analytics, Google AdWords og Facebook Business Manager m.v., så de kan lave analysen. Hvis analysen også indbefatter en hjemmeside eller webshop, vil de mere seriøse bede om adgang til den administrative del såvel som adgang til kildekoden (medmindre der er tale om et proprietært system).

Det giver sig selv at giver man adgang til det, så giver man også indsigt i sin virksomhed. Bureauet kan se hvor mange besøgende man har, hvor meget man sælger for, hvad man sælger osv. Hvis bureauet arbejder sammen med en konkurrent, så bør man overveje engagementet eller som minimum lave en NDA. Vi har en spændende artikel om hvorfor kun Adwords-leverandører, SEO-eksperter, managementkonsulenter skal underskrive en NDA.

Andre samarbejdspartnere

Det er normalt at bureauer arbejder med eller har fortrukne leverandører. En softwareudvikler arbejder sammen med et PPC-bureau eller omvendt. Hvis analysen påviser fejl, eller hvis der er plads til forbedringer, må man ikke glemme at skulle man bliver rådet til at tage kontakt til leverandør X for at få løst et eller flere problemer, så er det ikke unormalt at der betales såkaldt returkommission. Heraf følger at man ikke kan udelukke favorisering.