Hvordan laver man en app, og hvordan man får flere downloads?

Udgivet: April 13, 2018

Hvordan laver man en app?

I denne blog beskriver jeg hvordan man kan lave en app, du får nogle tip til de forskellige muligheder du har, og hvad du bør passe på når du får udviklet en app.

Bloggen er skrevet for personer som ikke har erfaring med at lave it-projekter.

App-udviklingsteknologier

Der findes mange værktøjer som gør det nemt at udvikle apps. Nogle værktøjer er endog så nemme at man ikke behøver at være programmør for at lave en lille app.

Apple, Google og Microsoft har alle lavet deres egne udviklingsværktøjer som de stiller til rådighed for programmører. Disse værktøjer er lavet af programmører til programmører og kræver stor teknisk forståelse hvis man skal udvikle med dem.

Ud over disse værktøjer findes der mange såkaldt "cross platform"-værktøjer som gør det muligt at udvikle apps til to eller tre platforme (iOS, Android og Windows Mobile) på en gang. Nogle af værktøjerne er så nemme at gå til at en "ikke programmør" med lidt teknisk snilde selv kan lave en lille app. Årsagen til at de er nemme at benytte, er at man bruger en "wizard" til at bygge appen af fordefinerede byggeklodser, lidt ligesom Lego.

Så længe man holder sig inden for det som værktøjet understøtter, kan man faktisk lave et fint lille produkt.

Problemet er dog at man løber ind i begrænsninger som kræver en programmør, hvis man vil lave noget ud over det som værktøjet kan. Det er derfor vigtigt at man sætter sig ind i hvilke funktionaliteter systemet understøtter, før man påbegynder et projekt.

Følgende er en liste over forskellige udviklingsværktøjer:

Native udviklingsværktøjer

  1. Android Studio - for native Android-apps: https://developer.android.com/studio/
  2. XCode - for native iOS-apps: https://developer.apple.com/xcode/

Cross platform udviklingsværktøjer

  1. React Native - https://reactnative.dev/
  2. Progressive Web Apps - https://web.dev/progressive-web-apps/
  3. PhoneGap -https://phonegap.com/
  4. Appcelerator - https://www.appcelerator.com/
  5. Xamarin - https://visualstudio.microsoft.com/xamarin/
  6. Sencha Ext JS - https://www.sencha.com/products/extjs/
  7. Kony AppPlatform - https://www.kony.com/
  8. Convertigo - https://www.convertigo.com/
  9. Nativescript - https://www.nativescript.org/
  10. RhoMobile Suite - http://rms.rhomobile.com/

Skal appen have en backend?

Hvis man skal gemme data som kan tilgås fra forskellige telefoner eller en hjemmeside, så skal dataene gemmes på en server "i skyen". Forestil dig et forsikringsbureau som laver en app til at dokumentere skader. Her vil det være nødvendigt at gemme dataene på en sever så de kan tilgås fra andre systemer. Laver man fx en app som manipulerer billeder, så er det sikkert ikke nødvendigt at gemme data på en server.

Der er ikke noget magisk i at gemme data på en server, men du skal være opmærksom på at det langtfra er alle app-udviklere som forstår hvordan man sætter en server op og laver den fornødne programmering således at man kan gemme dataene på serveren.

Hvor finder jeg en app-udvikler?

Du har mange muligheder for at finde en app-udvikler, men du skal tænke dig godt om således at det valg du træffer, også er det rigtige tre år senere, fordi det samarbejde du indleder, er langvarigt.

Groft set har du følgende muligheder når du skal finde en app-udvikler:

  • Freelancer i Danmark
  • Et app-bureau i Danmark
  • Et softwarehus i Danmark
  • Offshore/outsourcing freelancer, softwarehus eller app-bureau i Østeuropa eller Asien.

Fordele og ulemper ved en freelancer

  • Freelancere er ofte er billigere end et app-bureau fra København.
  • Freelancere er ofte meget agile.
  • Freelancere er ofte meget dygtige på et afgrænset konceptområde.
  • Freelancere er som regel ikke i stand til at løfte store opgaver eller backend-programmering (hvis appen skal gemme data i en databasse) uden at de benytter underleverandører.
  • Freelancere har ofte flere kunder, og du kan ende op med at skulle vente i lang tid for at få løst selv små opgaver, specielt når Apple eller Google opdaterer operationssystemerne.
  • Freelancere har en tendens til at tage flere opgaver ind end de kan klare, og du løber så risikoen for at alt kommer til at stå stille i længere tid.

Fordele og ulemper ved et app-bureau/softwarehus i Danmark

  • Det er nemt at mødes.
  • Et dansk bureau har en bedre forståelse af den danske kultur end et østeuropæisk eller asiatisk bureau har.
  • Du vil altid være underlagt dansk lovgivning.
  • Omkostningerne er meget høje, og det kan hindre udviklingsmulighederne fordi der simpelthen ikke er råd til at få lavet det man ønsker.
  • Ofte bliver opgaver ikke udviklet i Danmark. De sendes videre af bureauet til underleverandører i Østeuropa eller Asien. Kunderne ved det ofte ikke, og de betaler danske priser.
  • Udviklingstiden i Danmark er ofte længere fordi arbejdstiden er kortere.

Fordele og ulemper ved outsourcing til Østeuropa eller til Asien

  • Det er ofte billigere og hurtigere. Priserne er lavere, og arbejdstiden er længere.
  • Virksomhederne er i stand til at skallere op hurtigere fordi de har adgang til flere programmører. I Danmark bor der cirka 5,7 millioner mennesker, i Filippinerne bor der 105 millioner. Det giver sig selv at vi har adgang til ca. 20 gange så mange programmører som en dansk virksomhed.
  • Man har en anden tilgang til service, og mange er ofte ikke bange for at arbejde over 1 time eller 2 når det er nødvendigt.
  • Tidsforskellen er en stor fordel fordi man kan sende opgaverne afsted om aftenen før man går hjem. Når man så møder ind på kontoret om morgenen, er de ofte lavet færdig.
  • Kulturel forståelse kan være en udfordring fordi man tænker anderledes i f.eks. Ukraine end man gør i Danmark.
  • Sprogmæssigt: Det er ligegyldigt hvor dygtig man er til engelsk, det er stadigvæk et fremmedsprog for danskere.

App store-optimering

Når man har lavet sin app færdig, og den er uploadet til app store, så skal man i gang med at markedsføre sig. De fleste tror at man laver sin hjemmeside, får en SEO-ekspert til at optimere den, og så kommer kunderne væltende ind. Sådan er det desværre ikke medmindre man har et helt unikt produkt.

Selvfølgelig skal man have en hjemmeside. Den kan man få lavet i WordPress, og der findes et hav af skabeloner man kan benytte. WordPress er relativt nemt at optimere, og man kan benytte en såkaldt SEO-ekspert til at hjælpe med det.

Det som mange glemmer, er at man også skal optimere i app store for at komme til at ligge højt når folk søger efter en app.

Prøv at lave et eksperiment: Søg f.eks. på "fotoprogram" i app store. Det ikke et tilfælde hvilken app der bliver vist først, og laver du den samme søgning efter 1-2 uger, vil du se at resultatet har ændret sig.

App store-optimering er en ”ongoing” proces, ligesom SEO og Google Adwords-optimering er.

Hvordan optimerer man til app store?

Du kan enten lære hvordan man gør det – der findes en del ressourcer på nettet – eller du kan gå til en virksomhed som leverer den ydelse.

Takeoff22 er en dansk virksomhed som lever af at lave app store-optimering: http://www.takeoff22.com

Vedligeholdelse af appen

Der er meget vigtigt at forstå at når du er færdig med appen, så kommer der periodisk vedligeholdelse. Det er typisk når Apple eller Google opdaterer deres operationsystemer, eller der kommer en ny telefon på markedet (typisk Android) med en anderledes skærmformfaktor, eller hvis Facebook, Instagram og lignende tredjepart ændrer deres API.

Husk at indkalkulere omkostningerne til at opdatere og holde appen ved lige.

Sidst men ikke mindst må du ikke glemme at dine brugere forventer at der kommer nye funktionaliteter i appen fra tid til anden. Gør der ikke det, så har folk en tendens til at prøve en anden app.

App store-konto

Når din færdige app skal uploades til App Store og Google Play, så skal der oprettes en konti. Når denne konto oprettes, indgiver man virksomheden navn, adresse etc. såvel som appens navn.

Sørg ALTID FOR at du gør det i dit navn så ingen kan fravriste dig ejerskabet til kontoen (og dermed navnet).

Jeg har set set et eksempel på en virksomhed som ikke vidste det. Da vi overtog udviklingen af to af deres apps, måtte vi starte forfra under et nyt navn fordi de ikke ejede Apple-kontoen og dermed navnet som appen blev markedsført under.

Hvis du opretter kontoen, kan du give din udvikler de nødvendige rettigheder til at uploade og publicere appen uden at de kan ændre ejerskabet til kontoen.

Kildekode

Kildekoden er det som "programmører" skriver (programmerer) i deres udviklingsværktøjer, og som bliver til din app. Uden kildekoden kan du ikke skifte leverandør eller sælge din app hvis du ønsker det (ham eller hende som køber din app, skal bruge kildekoden for at kunne videreudvikle den).

Desværre er det således at nogle softwarehuse/bureauer og sågar freelancere ikke udleverer kildekoden når projektet færdigt.

Sørg altid for at du har fuld rettighed til alt som er udviklet, så du kan skifte leverandør eller lave din egen in-house udviklingsafdeling hvis du har lyst til det.

Forestil dig at du bliver uenig med din leverandør. Hvis ikke de udleverer kildekoden til dig, så kan du ikke skifte til en ny leverandør.

Ligegyldigt hvad de fortæller dig, så skal de skrive under på at du kan få udleveret kildekoden når du ønsker det. Hvis ikke de vil skrive under på det, så find en anden leverandør.

Jeg håber med dette indlæg at have bidraget lidt til din forståelse for hvad det indebærer at udvikle apps. Du skal være meget velkommen til at kontakte mig direkte hvis du har spørgsmål. Du kan bare udfylde kontaktformularen nederst på siden.

Seneste indlæg

Bliv ringet op af Peter inden for 24 timer og få en uforbeholden samtale om dine behov