Ansæt en digital marketingmedarbejder: En kort guide til ejere af mindre virksomheder

Udgivet: April 15, 2021
Senest opdateret: May 06, 2024

Estimeret læsetid: 11 minutter

At være dygtig til det digitale er mere end en konkurrencemæssig fordel - i disse tider er dét at holde sig opdateret om digitale tendenser og forstå, hvordan de kan påvirke din forretning, afgørende for at forblive relevant i markedet.

Til sammenligning med store virksomheder med dedikerede teams til dette formål, har mindre virksomheder slet ikke de samme ressourcer til at dække digitale funktioner som webdesign og -udvikling, marketing, SEO, Adwords og anden annoncering, der derfor ofte outsources til bureauer og freelancere i stedet.

Outsourcing er en omkostningseffektiv måde at adressere mindre virksomheders digitale behov, men der er også en vis fordel ved rent faktisk at have in-house personale, der kender forretningen ind og ud.

Gennem årene har vi lagt mærke til, at der kan opnås en balance mellem ansættelser og outsourcing - du behøver ikke nødvendigvis at ansætte et helt team af marketingfolk og udviklere eller sætte din egen interne it-afdeling op, men det er en god idé at have en dedikeret, digital marketingmedarbejder i din virksomhed.

(Vi benytter udtrykket "digital marketingmedarbejder" til at henvise til en rolle, der fungerer som en digital go-to person i din virksomhed - en person, der kan hjælpe dig med at udføre dine digitale aktiviteter, og som også er teknisk nok til at være en bro mellem din virksomhed og tredjeparts leverandører som fx softwareudviklere).

I denne blog kommer vi ind på fordelene ved at have en sådan rolle i din virksomhed og de kvaliteter og kompetencer, som du skal kigge efter, når du ansætter. Vi deler også en liste med ting, du kan gøre, når denne rolle er besat.

Men lad os først gennemgå, hvorfor din virksomhed har brug for en intern, digital person:

Hvordan marketing typisk fungerer i mindre virksomheder

Små og mellemstore virksomheder har normalt ikke et dedikeret marketingteam. Faktisk er det ofte virksomhedsejeren, der påtager sig denne rolle med at have en masse bolde i luften sammen med salgs-, HR-, administrations- og andre ledelsesfunktioner.

De fleste af opgaverne kan outsources til bureauer eller freelancere – det kan være alt fra programmeringsopgaver, annoncetekster, design af annoncebannere til opsætning af brochurer, kampagner, udførelse af SEO, posting på sociale medier og lignende aktiviteter.

Men, dette set-up fungerer ikke altid optimalt fordi:

  • Ejeren har i forvejen travlt, hvilket kun efterlader begrænset tid til at arbejde med markedsføringsaktiviteter.
  • Ejeren mangler ofte den nødvendige know-how.
  • Ejeren skal koordinere alt mellem marketing, udviklere og andre interessenter for at sikre, at tingene bliver gjort.

Alt dette er meget tidskrævende.

Når der opstår problemer i organisationen, der kræver ejerens opmærksomhed, er digital marketing tit det første, der bliver efterladt bag vognen - og der forbliver det ofte, glemt i lang tid.

Hvorfor du har brug for en digital marketingmedarbejder i din virksomhed

Mange mennesker begynder deres købsrejse online - hvad enten det drejer sig om at undersøge et produkt eller en service nærmere, eller blot ved at de bliver eksponeret for forskellige muligheder gennem målrettet annoncering.

En etableret digital tilstedeværelse hjælper din virksomhed med at være synlig for potentielle kunder på nettet, og at have en intern, dedikeret digital person i din virksomhed vil i høj grad hjælpe med det. Nogle virksomheder mener, at det er tilstrækkeligt at uddelegere digitale opgaver til marketingbureauer - men er det nu også det?

Selvom du bruger en ekstern leverandør eller en freelancer til markedsføring og webudvikling, er der stadig mange fordele ved at have din egen, interne medarbejder med en dedikeret digital rolle:

  1. En intern person vil primært være fokuseret på din virksomhed – det vil være en med dyb forståelse for dine branche- og forretningsmål, og medarbejderen vil have en større indflydelse på projektet som en del af dit team.
  2. Med dette set-up får du en stabil, intern kerne af ekspertise, der kan styre din virksomheds digitale aktiviteter, mens selve udførelsen kan outsources til bureauer (onshore eller offshore), der måske har mere erfaring og flere ressourcer til at udvikle eller køre annoncekampagner. På den måde får du en perfekt balance i forhold til enten bare at have et fuldt in-house team (hvilket ville være unødvendigt for de fleste små virksomheder) eller helt at outsource alt.
  3. At have sådan en person i dit team giver dig mere tid til at fokusere på andre aspekter af virksomheden og mindsker presset ved have mange bolde i luften. Bolde, som mange mindre virksomhedsejere ikke har alle forudsætninger for at håndtere.
  4. Du vil få en person, der er 100% på din side, en person, der kan evaluere budgetter og tilbud, forklare komplicerede koncepter og ideer uden præference for en bestemt leverandør eller løsning, og som primært er optaget af virksomhedens egen bundlinje.
  5. Da denne person sandsynligvis er mere fortrolig med alt digitalt - hvad enten det er softwareudvikling eller marketing - kan du stole på vedkommende til at koordinere effektivt med dine tredjepartsudviklere eller marketingfolk og endda fortolke deres fagsprog, så du bedre kan forstå vigtige tilbagemeldinger.
  6. Det vil være en, der er digitalt kyndig og som regel helt opdateret på nye tendenser og teknologier. Som sådan kan medarbejderen være en kilde til inspiration og nye ideer inden for markedsføring og softwareudvikling.
  7. Med en dedikeret person bliver din digitale markedsføring ikke længere fejet om bag andre opgaver på prioritetslisten.
  8. Fordi den digitale medarbejder primært er fokuseret på din virksomheds digitale aktiviteter, kan projekter og kampagner udføres meget hurtigere, og med det får din virksomhed gavn af resultaterne hurtigere.

Hvad du bør se efter, når du ansætter til denne rolle

Ideelt set skal du kigge efter en, der kan finde ud af både it- og onlinemarkedsføring - en person med tilstrækkelig viden og erfaring på begge fronter, der kan fungere som din virksomheds bro til tredjepartspartnere som f.eks. udviklere og marketingbureauer.

Erfaring

Erfaring slår alt. Det vil være et stort plus, hvis personen har (eller har haft) egen hjemmeside (f.eks. affiliate eller webshop). På den måde får du én, der har været involveret ikke kun i markedsføring, men også i den tekniske side af tingene, og ud fra virksomhedsejerens perspektiv.

Det kunne også være en person, der har arbejdet i et bureau før - hvilket betyder, at der er knowhow, som kan bruges i din virksomhed, samt relevante ressourcer og forbindelser, der kan hjælpe dig (for eksempel med Adwords, Facebook-annoncering, SEO, etc.).

Marketing og teknisk baggrund

Ideelt set skal din nye digitale marketingmedarbejder have både en teknisk og en markedsføringsbaggrund. Du leder ikke ligefrem efter en programmør her, men bare en person, der forstår nok til at kunne fungere som en slags forbindelsesled mellem dig og dine udviklere eller dit softwarefirma.

Samtidig skal de også være fortrolige med marketingkoncepter – altså, forstå de målepunkter, der viser en vellykket kampagne og være i stand til at koordinere med marketingbureauer inden for både de kreative og dataanalytiske aspekter af annoncering.

At have en digitalt kyndig person på dit team kan tjene som et værdifuldt aktiv, da den digitale acceleration øges eksponentielt. Når du har udfyldt denne rolle, er det tid til at komme i gang med at opbygge eller forbedre din digitale strategi.

4 tips til opbygning af din digitale strategi

Nu, hvor du har dedikerede ansatte til at hjælpe med markedsføring og andre digitale funktioner, skal du starte med at lægge en plan for, hvad der skal gøres.

Her er nogle tips til planlægning og opbygning af din digitale strategi:

  1. Gør ikke alt på én gang. Pas på, at du ikke bliver grebet af alle de nye ideer, du vil prøve, og tænk på, hvordan du organiserer dem efter den vigtigste prioritet.
  2. Sørg for at teste alt. Marketing er mere en kunst end en videnskab - det er ikke sikkert, at alle best practices fungerer lige så godt, som mindre kendte ideer måske vil. Når du starter et nyt projekt eller en ny kampagne, skal du sørge for, at du også har en måde at måle, hvor godt det fungerer, og hvordan det hjælper med dit salg eller kunde-konverteringer.
  3. Når du opretter konti på de platforme du vil benytte, så husk altid at bruge en firma e-mail adresse til dette (f.eks. en administrator e-mail eller en marketing e-mail), - aldrig din private e-mail adresse eller medarbejderens individuelle virksomheds e-mails. Dette er for at sikre, at alt er strømlinet og samlet på én account. På den måde undgås risikoen for at miste adgang til konti, når de anvendte e-mails ikke længere er aktive (f.eks. når en medarbejder forlader virksomheden).
  4. De bedste marketingstrategier varierer – og afhænger af dine produkter/ydelser og din branche, men her er nogle grundlæggende ting, som du måske skal overveje:
  • Lav en generel marketingplan/kalender hvor du kan placere alle opgaver, planlagte kampagner osv. du vil gennemføre.
  • Opret dine firmasider på større sociale medier (Facebook, Instagram, LinkedIn, Google Business m.v.) og sørg for at publicere indhold regelmæssigt.
  • Start et månedligt nyhedsbrev, hvor du deler relevant indhold til abonnenter. (Sørg for, at du har tilladelse til at sende marketing-e-mails til dine kunder).

For at komme i gang er her et eksempel på en liste over opgaver, som du kan indarbejde i din marketingplan. Du kan tjekke links til de sider, hvor vi går mere i dybden med de enkelte punkter i vores blogs:

Opgave Beskrivelse
Søgeords Research Kontrollér, hvilke termer eller nøgleord kunder bruger til at søge efter dine produkter/ydelser.
Optimér sidetitler og beskrivelser Redigér dit indhold for at sikre, at de bruger de rigtige søgeord.
Brug Google-produkter (Analytics, Search Console, Tag Manager) Opret og overvåg disse konti og få information om trafik, konverteringer og brugeradfærd.
Intern Link Building Tilføj links på dine sider for at lette brugernavigation og gøre dit indhold mere sammenkoblet.
Implementering af Schema Markup Føj Schema (strukturerede data) til dit indhold og øg muligheden for, at dine sider får Rich Snippets i søgeresultaterne.
Opret sider på sociale medier (Facebook, Instagram, LinkedIn, Google Business) Etablér din digitale tilstedeværelse ved at oprette konti på disse medier og regelmæssigt publicerer indhold.
Start et månedligt nyhedsbrev Del relevante nyheder, tips og ressourcer i et månedligt nyhedsbrev.
Installér værktøjer til analyse af brugeradfærds Bortset fra Google Analytics kan du også overveje at bruge Crazy Egg og Hotjar for at få mere indsigt i din brugeradfærd.

Som sagt er dette kun grundlæggende marketing-aktiviteter, du kan afprøve. Afhængigt af din virksomhed og aktuelle processer/opsætning er der mange andre ideer, du kan afprøve.

1902 Software tilbyder et omfattende hjemmeside-review, hvor vores team af certificerede UX QA-testere ser på din hjemmeside og identificerer problemer og områder, der kan forbedres. Vi leverer også skræddersyede marketingforslag baseret på dine mål og type virksomhed.

Hvis du vil vide mere om dette eller vores udviklings- og designydelser, så kontakt os, og vi vender tilbage til dig indenfor 24 timer om et uforpligtende møde.

AUTHOR

Peter Skouhus

Peter Skouhus

En dansk iværksætter, der ejer 1902 Software Development, et it-selskab på Filippinerne, hvor han har boet siden 1998. Peter har stor erfaring inden for IT-udvikling, strategisk it-ledelse og salg.